۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83123442
T T
۰ نفر
آب در سيمينه رود بوكان جاري شد

مهاباد- ايرنا- رييس اداره حفاظت محيط زيست بوكان گفت: آب سيمينه رود اين شهرستان كه يكي از رودخانه هاي مهم منتهي به درياچه اروميه به شمار مي رود، در پي بارش هاي مناسب پاييز امسال جاري شد.

رحيم عبدالكريمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به بارش اخير باران به ويژه بارش خوبي كه در ارتفاعات منطقه و در سرشاخه هاي سيمينه رود صورت گرفت، آب در اين رودخانه يك ماه زودتر جاري شده است.
وي اظهار داشت: اكنون آب وارد حوضه آبريز بوكان شده و برخي از شهروندان براي ديدن جريان آب در بستر رودخانه به سيل بند روستاي 'كوسه' و 'پارك ساحلي' كه در كنار سيمينه رود قرار دارد، رفته اند.
وي بيان كرد: با توجه به خشكسالي هاي متعدد از سال 1385 تاكنون رودخانه پر آب سيمينه رود از حالت دائمي خارج و به رودخانه فصلي تبديل شده است.
رييس اداره حفاظت محيط زيست بوكان گفت: آب اين رودخانه اكنون به طرف اراضي پايين دست بوكان و مياندوآب جاري شده است.
به گزارش ايرنا، رودخانه سيمينه با نام محلي 'تاتائو 'يكي از رودهاي مهم آذربايجان غربي است كه از كوهستان هاي منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از شهر بوكان و اطراف شهر مياندوآب به درياچه اروميه مي ريزد.
شهرستان بوكان مابين 2 رودخانه سيمينه رود و زرينه رود در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد.
رودخانه سيمينه‌رود در آذربايجان غربي و در بخش گسترده‌اي از حوزه استحفاظي شهرستان بوكان قرار دارد.
رودخانه سيمينه‌رود از جنوب شهرستان مياندوآب گذشته، زمين‌هاي فراواني را در محدوده مياندوآب آبياري مي‌كند.
طول سيمينه‌رود 200 كيلومتر و مساحت حوضه آبگير آن در محل 'داشبند' 2090 كيلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل 640 ميليون متر مكعب است.
شهرستان بوكان با 251 هزار نفر در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد.
7510/3020/2093