۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83123947
T T
۰ نفر
80 درصد سبد غذایی وارداتی به كشور تراریخته است

تهران - ایرنا - رییس انجمن ژنتیك ایران گفت: 55 درصد سبد غذایی كشور از واردات تامین می شود كه از این میزان 80 درصد آنها تراریخته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمود تولایی امروز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این محصولات شامل مواد مختلف از جمله خوراك دام نیز می شود كه نظارت بر هر كدام از آنها بر عهده دستگاه متولی آن است.
رییس كارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: در واقع باید گفت كه امروزه فناوری زیستی نیاز مبرم برای ماست؛ اگر محصولی مقاوم به شوری تولید می شود در واقع كمكی به سبد غذایی كشور است، بنابراین باید مخالفت ها و موافقت ها منطقی و با دلیل باشد.
رییس انجمن ژنتیك ایران گفت: سال 1382 قانون الحاق ایران به پروتكل ایمنی زیستی كارتاهنا مصوب و در سال 84 كارهای قانون ایمنی زیستی شكل گرفت و مقدمات سند آن ابلاغ شد، از سال 84 تا 88 برروی آن كار شد و در سال 88 قانون ایمنی زیستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد .
وی افزود: قرار بود 6 ماه بعد از تصویب آیین نامه های اجرایی این قانون نوشته و اجرایی شود كه به علت برخی چالش ها این آیین نامه ها در رفت و برگشت های فراوان بالاخره در سال 1392 تاییدیه گرفت و سال 1393 وزارت جهاد كشاورزی اطلاعیه ای داد مبنی بر اینكه بعد از این افرادی كه می خواهند مجوز محصولات محصولات ترایخته دریافت كنند به این وزارتخانه مراجعه كنند و بر اساس آن كارگروه ها و كمیته های تخصصی زیادی تشیكل شد.
تولایی تاكید كرد: امروزه زیر ساخت های لازم برای ایمنی زیستی در كشور ایجاد شده و می توانیم با همیاری جامعه علمی كشور زیست فناوری را به صورت ایمن مناسب در خدمت دغدغه های محیط زیست و تامین غذای كشور قرار دهیم.
رییس انجمن ژنتیك ایران ادامه داد: قانون ملی ایمنی زیستی متشكل از 11 ماده و 7 تبصره است كه در ماده 2 آن آمده تمام امور مربوط به تولید ،رها سازی ، نقل و انتقال داخلی و خارجی ، عرضه، فروش و مصرف موجودات زنده تغییر ژنتیكی با رعایت این قانون مجاز است.
تولایی گفت: بر این اساس در سه دستگاه متولی سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت جهاد كشاورزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی كارگروه ایمنی زیستی تشكیل و هر درخواستی در این سه دستگاه از جنبه های مختلف بررسی می شود.
وی ادامه داد: مثلا درخواست كشت پنبه تراریخته در كشور توسط این سه نهاد از جنبه های مختلف زیستی و بهداشتی با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای روز اروپا ، آسیا و امریكا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
رییس كارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از ارزیابی 8 سوال پیش امد كه درخواست كننده باید به تمام آنها پاسخ دهد و اعضای كارگروه ها را قانع كند بعد از آن تمام جواب ها، بررسی ها جمع بندی و نتیجه گیری می شود.
وی تاكید كرد: نگاه مطلق منفی یا مثبت به یك موضوع آن را به بیراهه می كشاند ، بر اساس مطالعات تاكنون 20 هزار لاین تراریخته تهیه شده اما از این تعداد 477 رخداد تایید شده و مجوز گرفته است .
تولایی گفت: تمام بذرهای صیفی جات داخل كشور وارداتی هستند كه با روش های مختلف اصلاح شده اند بنابراین اگر قرار است به طور مطلق به فناوری زیستی در حوزه غذا و كشاورزی نه بگوییم باید مثلا به 10 درصد روغن تولیدی داخل كشور بسنده كنیم چون 90 درصد روغن كشور وارداتی است.
علمی 9014**1440
۰ نفر