۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۳
کد خبر: 83124152
T T
۰ نفر
انتقاد مجری پیشین «هفت» از جذب مخاطب تلویزیون با سلبریتی‌های كم‌سواد

تهران- ایرناپلاس- محمود گبرلو مجري اسبق برنامه «هفت» و «شب‌هاي شفاهي» ضمن انتقاد از مسابقه‌های تلویزیونی با اجراي سلبریتی‌ها، نوع جوانگرایی در مدیریت تلویزیون را مورد نقد قرار داد.

محمود گبرلو، مجری تلویزیون و كارشناس سینما درباره حضور سلبریتی‌ها و اجرای آنها در مسابقه‌های تلویزیونی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: استفاده از سلبریتی‌های باسواد، آگاه و عمیق اشكالی ندارد، چون افرادی هستند كه در جامعه محبوب‌اند و هنگامی كه به تلویزیون می‌آیند، می‌توانند با مخاطب خود ارتباط برقرار ‌كنند. اما وای به آن روزی كه مسئول رسانه كشور از یك سلبریتی كم‌سطح، بی‌سواد و كم‌عمق بخواهد برای جذب مخاطب شبكه‌اش، به تلویزیون بیاید و از حضورش سوءاستفاده كند. آن زمان مطمئن باشید جز نابودی و تخریب سود دیگری نخواهد داشت. مردم ما به شدت این را می‌فهمند، یعنی اگر احساس كنند یك شبكه‌ برای اینكه مخاطب خود را به هر طریقی جذب كند، یك سلبریتی كم‌سواد و كم‌دانش می‌آورد و به آن یك جایگاه و هویت عمیق و جدی می‌دهد، این قضیه را پس می‌زنند.

وی در ادامه افزود: نمونه‌اش را ما الان در تلویزیون داریم. البته در سال‌های دور هم ما این سلبریتی‌ها را داشته‌ایم. چهره‌های مشهوری كه معمولا كارگردان سینما یا تلویزیون بودند، مجری‌ مسابقه می‌شدند. آن زمان كسی ایرادی نمی‌گرفت، چون بسیار افراد فهیم، باسواد و بادانشی بودند و هنگامی كه روبه‌روی مخاطب می‌ایستادند، به راحتی می‌توانستند از دانش خود استفاده كنند.

**دادن جایزه‌های بسیار كلان اما كاذب‌

مجری پیشین برنامه هفت با اعلام اینكه «نفس برگزاری بعضی از این مسابقات جای سؤال دارد»، عنوان كرد: بعضی اوقات شاهد این هستیم كه یك سلبریتی را می‌آورند كه نمی‌‍‌تواند یك مسابقه ساده و معمولی را به خاطر كم‌دانشی و بی‌سودای خود اداره كند، مثلا درباره شخصیتی كه یكی از سؤال‌های اصلی برنامه است، اطلاعات كافی و جامعی ندارد و تنها به اینترنت و اطلاعات عمومی كه در سطح اینترنت پخش شده كه معلوم هم نیست بخش اعظمی از آن درست و واقعی باشد یا خیر، بسنده می‌كند. این نشان می‌دهد خود سلبریتی خیلی مطالعه عمیقی ندارد و فقط یك چهره زیبایی دارد كه این چهره زیبا به تنهایی نمی‌تواند كمك كند. نفس برگزاری بعضی از این مسابقات جای سؤال دارد. اصلا چه دلیلی دارد در تلویزیون و رسانه‌ ملی كه خیلی آرمان‌های بهتر و قوی‌تری می‌تواند داشته باشد، بدون استثنا، تمام ساعات خود را به مسابقه اختصاص می‌دهد، آن هم با دادن جایزه‌های بسیار كلان كه كاذب است. به نظر من برای جامعه ما دادن جایزه‌هایی به این‌گونه آسیب‌پذیر است.

**اكثر برنامه‌ها از شبكه‌های ماهواره‌ای كپی برداری شده‌اند

گبرلو درباره خلاقیت‌هایی كه برای طرح و اجرای مسابقات تلویزیونی به كار گرفته شده است، خاطرنشان كرد: اكثر برنامه‌های ما از شبكه‌های ماهواره‌ای كپی‌برداری شده‌اند. هر قدر بگوییم شبكه‌های ماهواره‌ای تكنیكشان خوب است، اما نفس محتوای آنها خیلی با فرهنگ ما سازگار نیست. به همین دلیل مسابقه‌هایی كه آنها برگزار می‌كنند ممكن است برایشان بهترین مسابقه باشد، اما وقتی كپی آن به داخل ایران می‌آید و اجرا می‌شود، چون با هویت و سلیقه مخاطب ایرانی هماهنگ نیستند، به یك مسابقه سطحی و كم‌عمق تبدیل می‌شوند كه مخاطب را پس می‌زنند.

**آمار مخاطبان تلویزیون بر اساس یك فرمول قدیمی و كهنه

مجری برنامه «شب‌های شفاهی» در پاسخ به اینكه «تا چه اندازه آمار مخاطبان برنامه‌هاي صدا و سیما مستند است»، بیان كرد: اصلا سیستمی نداریم كه آمار دقیقی از مخاطب‌های واقعی تلویزیون اعلام كند. یك فرمول قدیمی و كهنه در تلویزیون وجود دارد كه تعداد پیامك‌ها را ضربدر یك عددی می‌كنند و می‌گویند مخاطبان تلویزیونی ما فلان درصد هستند. در صورتی كه امروز این روش، كلیشه‌ای، كهنه و از بین‌رفته است. الان چنین چیزی معنا و مفهوم ندارد. هر برنامه‌ای متناسب با آن مجری و موضوعش مي‌تواند مخاطب داشته باشد.

«ممكن است كل برنامه‌های شبكه سوم مخاطب نداشته باشند، اما یك برنامه‌ای مثل نود مخاطب داشته باشد و بیایند این مسأله را به كل شبكه تعمیم دهند. در صورتی كه غلط است. برنامه‌های سخنرانی یا تفسیری ممكن است نیم‌درصد هم مخاطب نداشته باشند. ولی چون بر اساس فرمول كلیشه‌ای محاسبه می‌كنند همیشه تصور دارند آن كسی كه تلویزیون را روشن می‌كند و كانال شبكه سوم را انتخاب كرده است، حتی اگر در آشپزخانه باشد و سه ساعت سرگرم غذا پختن باشد، مخاطب شبكه سوم قلمداد مي شود.»

**استفاده از مدیران جوان كار بسیار پسندیده‌ای است

این كارشناس درباره به كارگیری مدیران جوان برای مدیریت شبكه‌های تلویزیون گفت: استفاده از مدیران جوان كار بسیار پسندیده‌ای است، اما به شرط اینكه مدیر جوان خیلی عمیق و جدی به شغل و پستش نگاه كند. بدون آگاهی و تدبیر كافی طبیعتا نمی‌تواند كاری از پیش ببرد، مثل همان پخش سریال و قطع خبر كه در شبكه سوم اتفاق افتاد. این خود غلط‌ترین كار حرفه‌ای است. طبیعتا یك مدیر جوان هیچ ‎وقت چنین كاری را نباید انجام ‌دهد.

برنامه‌های سینمایی فاقد استراتژیك

گبرلو در خاتمه درباره كم و كیف برنامه‌های سینمایی حال حاضر تلویزیون افزود: اكثر برنامه‌های سینمایی صداوسیما به خاطر نبود برنامه‌ریزی‌های استراتژیك، خیلی جدی نیستند. تنها می‌توانند برای مخاطب سرگرمی خوبی باشند.

گفت‌وگو از هنگامه ملكی

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر