در پی بروز برخی حواشی از سوی یکی از مجریان تلویزیون درمورد توقیف لوگوی استقلال که باعث رنجش هواداران این تیم پُرطرفدار شد، بحثهایی مطرح است که آیا مجریان به این گونه شوخیها در تلویزیون باید بپردازند یا خیر؟
البته مجری برنامه «سلام صبح بخیر» دلیل این مزاح را بهخاطر کلکلی که با تهیهکننده و کارگردان برنامه داشته عنوان کرده است. حالا روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد که مجری برنامه «سلام صبح بخیر» تذکر گرفته است اما سوالی که مطرح شده اینکه این نوع شوخیها باعث کاهش سطح سلیقه مردم میشود و نباید به آن پرداخت یا نه؟
سعید الهی کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه در این باره معتقد است که در بسیاری از برنامه های پرمخاطب و گفت و گو محور، مجری حلقه اصلی ارتباط گیری با کاربران آن رسانه است، بنابراین الگوپذیری برخی مجریان و تاثیر آنان بر رفتار مخاطب، تعهدات اخلاقی آنان اعم از رعایت انصاف و پرهیز از بکارگیری عبارات سوتفاهم برانگیز به ویژه هنگام اجرای برنامه را دوچندان الزام آور می کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: فارغ از ارزیابی های کارشناسی و حرفه ای، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مجریان که بی تردید در گفتار آنان تجلی پیدا می کند برای اغلب مردم در سطح مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
الهی تاکید کرد: مدیران تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر و با سطح نفوذپذیری بالا بر ذهن مخاطب در اقصی نقاط کشور، می بایست در گزینش مجریان به تمام ویژگی های علمی و تجربی مورد نیاز در این حرفه بسیار حساس، توجه و دقت کافی داشته باشند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: فارغ از برخی برنامه های شاد و سرگرم کننده ، لحن و ادبیات فاخر و در عین حال قابل فهم و متناسب با سطح متوسط رو به بالای جامعه و نیز رعایت عدالت و انصاف در تحلیل ها و گفتار، کمترین انتظاریست که میتوان از یک مجری در رسانه های دیداری و شنیداری داشت.
وی اضافه کرد: با چنین توصیفی، ورود مجریان به برخی شوخی های به اصطلاح «کف خیابانی» و بکار بردن الفاظ دور از شانیت رسانه ای که خود را ملی میخواند و یا به تعبیر خودشان «کل کل» های ورزشی با همکاران پشت صحنه، شاید در لحظه برای سطحی از مخاطبان جذاب باشد، لیکن علاوه بر ایجاد انتقادات سازمانی و دلخوری، مانع از ترویج فرهیختگی در جامعه خواهد شد.
الهی به دشواریهای یک اجرای باکیفیت فرهنگی اشاره کرد و گفت: با وجود همه سختی ها، مجریان و گویندگان رادیو و تلویزیون می بایست با تکیه بر دانش و مهارت و البته ویژگی های ظاهری و شخصیتی و دامنه وسیع کلمات، به هر طریق جمیع مخاطبان را با هر ذائقه ای به سمت تعالی سوق داده و در جهت ارتقای بهداشت و سلامت روانی جامعه گام بردارند.
این کارشناس رسانه اظهار داشت: غیر از معدود مجری کارشناسان برنامه های تخصصی و یا برنامه های قدیمی با مجریان باسابقه، خلاء مطالعات عمیق و غیرژورنالیستی و عدم تسلط برخی مجریان جدید بر علومی چون روانشناسی، ارتباطات، جامعه شناسی و...در بسیاری از برنامه ها به ویژه حوزه اجتماعی کاملاٌ حس می شود.
نظر شما