۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲
کد خبر: 83124795
T T
۰ نفر
نخستين «خانه مشاركت مردم در سلامت» مياندوآب راه اندازي شد

مهاباد- ايرنا- مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان مياندوآب گفت: نخستين «خانه مشاركت مردم در سلامت» آذربايجان غربي با هدف اجتماعي كردن سلامت در اين شهرستان راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا سهراب حيدري روز چهارشنبه در جلسه اي كه به همين منظور با حضور مديران دستگاه هاي اجرايي و مسوولان سازمان مردم نهاد در دانشكده پرستاري مياندوآب برگزار شد، افزود: در اين راستا تيمي مشكلات آن منطقه را بررسي و علت يايي مي كند و در نهايت مشكلات اولويت بندي و در كارگروه سلامت شهرستان بررسي و راهكار ارايه مي شود.
وي افزود: 20 تا 25 درصد سلامت مردم در حوزه وزارت بهداشت و درمان است و بايد به سمت اجتماعي شدن سلامت گام برداشته شود زيرا بدون مشاركت مردم، هرچه قدر هم پزشك و پرستار تربيت شود، بي فايده است.
وي با بيان اينكه حوادث جاده اي جزو سه علت نخست مرگ و مير در مياندوآب است، افزود: تعداد كشته ها در يك سال در حوادث جاده اي با تعداد شهداي جنگ تحميلي هشت ساله برابري مي كند كه اين موضوع اهميت اصلاح فرهنگ رانندگي و ايمني جاده ها را مي رساند.
حيدري با اشاره به اينكه سرطان ها، علت ديگر مرگ و مير در مياندوآب است، بيان كرد: يكي از علل اين موضوع نيز نبود تغذيه صحيح و سالم است و از طرفي هم سطح سواد سلامت جامعه پايين است و بايد مردم با بايدها و نبايدهاي كه لازمه ارتقاي سلامت جامعه است، آشنا شوند.
حيدري گفت: سلامت جسمي، روحي و رواني، اجتماعي و معنوي چهار بعد سلامت هستند كه بايد در كنار رفاه اجتماعي به آنها توجه شود تا به عنوان الگوي سلامت مورد توجه قرار گيرد.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان مياندوآب با اشاره به اينكه برخي آمار از آسيب هاي اجتماعي نشان مي دهد كه جامعه درگير سلامت روح و روان است، افزود: پرخاشگري و بداخلاقي ها و تشكيل گروه هاي فشار نشانگر عدم سلامت اجتماعي است.
وي گفت: بايد مسووليت پذير بود و عوامل مرتبط با سبك زندگي را تقويت كرد و به سلامت غذايي و ارتباطات فردي و اجتماعي كه كاهش يافته است، توجه داشت.
حيدري بيان كرد: حل نكردن موضوع سلامت و خدمات بهداشتي درماني مي توانند سبب اختلال سلامت شوند.
به گزارش ايرنا در اين جلسه بابك نژاد بهمن به عنوان رييس نخستين خانه مشاركت مردم در سلامت انتخاب شد؛ شهرستان مياندوآب با 277 هزار نفر در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
9871/3020/7129