به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، نيكنام حسينيپور روز پنجشنبه در دهمين نشست سراسري كتابفروشان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي «خوشه» در مجتمع شهداي انقلاب اسلامي (سرچشمه) اظهار كرد: كتابفروشي به مفهوم امروزي بيش از دو قرن قدمت دارد و طي اين مدت هميشه شمار كتابفروشان بر ناشران پيشي داشته اما از 30 سال پيش يعني يك دهه بعد از انقلاب اسلامي ايران، كاهش كتابفروشان شروع شد و ناشران رو به افزايش نهادند.
وي افزود: اين روند كاهشي در اوايل به كندي بود ولي به مرور شيب تندتري يافت و هم روند تعطيلي و هم روند تغيير شغل آنها سير پرشتابي گرفته است.
حسيني پور ادامه داد: حدود 60 سال پيش كه در تهران 150 كتابفروشي وجود داشت بهطور متوسط هر سال 700 عنوان كتاب چاپ ميشد وامروز با يكصد هزار مجلد در سال، فقط در تهران به چند كتابفروش نياز است تا همه كتابها ديده شوند؟ در ايران بهجز در سالهاي خاصي مثل 57 تا 59 و يا 77 تا 79 هميشه و همواره كتابفروشها نسبت به صنوف ديگر با اقبال كمتري مواجه بودهاند.
مديرعامل خانه كتاب اظهاركرد: امروز در ايران ويترين براي عرضه كتاب كم است. كتابفروشي، خريد كتاب، مطالعه و كتابخواني چهار موضوع متفاوت است و يكي از مشكلات جدي و اساسي كتابفروشان، آموزش است، عدم آموزش كتابفروشان، خود بزرگترين معضل است.
حسيني پور افزود: از سوي ديگر كتابفروشي بايد خودگردان و درآمدزا باشد و اگر بخواهد با يارانه ادامه حيات دهد، تبديل به صنعت نميشود. بنابراين كتابفروشي از يك منظر فرهنگي است و از منظر ديگر اقتصادي، فرهنگ مدار اقتصادي بايد صحنه گردان كتابفروشي باشد.
وي ادامه داد: از اينرو در كشورهايي كه كتابفروشي يك صنعت و هنر و علم بوده، درآمدزا است و حتي در بحث آموزش هنر ايستادن كتابفروش در مقابل مخاطب با حساب و كتاب است، حتي چيدمان كتابهاي كتابفروش نيز يك علم است، جمعيتشناسي و مخاطبشناسي نيز يك علم است، مهم است كه يك فروشنده كتاب بداند چه كتابي با جغرافياي كتابفروش همخواني دارد.
حسينيپور افزود: كتابفروش دكانداري نيست، بلكه منشا و مبدا فرهنگزايي است، در دانشگاه دانش را انتقال ميدهند و در كتابفروشي فردي بسته دانش را انتقال ميدهد، پس كتابفروشي به نوعي دانشگاهي كوچك است در يك محل يا منطقه يا شهر، در حقيقت كتابفروش و حتي كتابداران درمانگران روح و روان هستند.
مديرعامل موسسه خانه كتاب همچنين افزود: كتابفروشيها دريچههاي شهر هستند و تحقيقات هم نشان داده هر جا كتابفروشيهاي بيشتري وجود داشته به همان نسبت آسيبهاي اجتماعي هم كاهش پيدا كردهاند. كتابفروشيها فقط فروشنده و عرضهكننده كتاب نيستند، بلكه كانونهاي فرهنگي و پاتوقهاي گفتوگوي فرهنگي هستند.
وي ادامه داد: جلوگيري از تعطيلي، حفظ و گسترش و افزايش اين مراكز ضرورت و اهميت دارد. به همين دليل در معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقداماتي براي بقا و ادامه حياب كتابفروشان برنامهريزي شده است.
حسيني پور توضيح داد: نخست سعي كرديم جلوي روند كاهشي كتابفروشيها را بگيريم؛ طرحهاي گوناگوني تعريف كرديم كه يكي از آنها حمايتهاي فصلي است و در اين راستا عيدانه، تابستانه، پاييزه و زمستانه را دستور كار قرار دادهايم و سعي ميكنيم به مرور خطاهاي آن را كمتر كنيم و با همفكري و همانديشي و استفاده از خرد جمعي، آنها را ارتقا دهيم.
وي افزود: بايد فرهنگ مراجعه به كتابفروشي را ارتقا دهيم و نسل جديد را عادت دهيم كه به كتابفروشي مراجعه كنند. يكي از اهداف اين طرحهاي فصلي اين است كه فرصتها و عادت هايي را براي مردم جهت مراجعه به كتابفروشيها ايجاد كند، طرح توزيع يارانه از طريق كتابفروشيها نيز يكي از راههاي حفظ و توسعه كتابفروشيها است.
حسيني پور گفت: برخي تخلفات و سوءاستفادهها و فروشهاي غيرواقعي موجب تضعيف طرح و شايد توقف آن ميشود، لذا پايبندي به آييننامه و منشور اخلاقي و مشاركت صادقانه و فروش واقعي ضرورت تداوم طرح است.
حسينيپور ادامه داد: اقدام ديگر، ايجاد تسهيلات با حداقل كارمزد براي كتابفروشان در مناطق مختلف كشور و به جز تهران بود كه در سال 96 به تعدادي، اين وام تعلق گرفت و قرار است تداوم داشته باشد.
مديرعامل موسسه خانه كتاب، تصريح كرد: خانه كتاب آمادگي دارد به دو صورت ديگر خدمات خود را به كتابفروشان عرضه و به توسعه كسبوكار آنها كمك كند، اولين راه پشتيباني ديتايي رايگان (كاهش هزينه و زمان ثبت اطلاعات كتابهايي كه وارد كتابفروشي ميشود) و اره دوم بازاريابي (عرضۀ كتاب هاي كتابفروشي در سايت خانه كتاب و هدايت مخاطبان و خريداران به آن كتابفروشي).
وي تاكيد كرد: كتابفروشيهايي كه آمادگي همكاري دارند از طريق شركتهاي نرمافزاري فروششان، تقاضاي خود را به خانه كتاب ارسال كنند. خانه كتاب آمادگي دارد با شركتهاي نرمافزاري متقاضي براي فراهم كردن اين بستر مذاكره كند و ديتاي رايگان دراختيار آنها بگذارد و در مقابل كتابهاي موجود كتابفروشان را براي بازاريابي به سايت خانه كتاب ارسال كنند.
حسيني پور گفت: نكته آخر هم اطلاعرساني نشاني ومشخصات كتابفروشان است كه درصدديم كامل و روي سايت خانه كتاب بارگذاري شود. به نظرم طرحهاي ما لازم است اما كافي نيست، چراكه بايد باتوجه به مشكلات روزافزون كارهاي ديگري هم صورت پذيرد. تجربه نشان داده كه رفع اساسي مشكلهاي هر صنف بايد به دست همان صنف انجام شود، زيرا فكر درونزا اثر و ثمر بيشتري از نظريهپردازيهاي انتزاعي دارد.
دهمين نشست سراسري كتابفروشان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي «خوشه» امروز و فردا (15 و 16 آذرماه)، با حضور شخصيتها و مسئولان فرهنگي و 100 كتابفروش عضو انجمن «خوشه» از سراسر كشور در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي در حال برگزاري است.
فراهنگ**3009**1440
مديرعامل موسسه خانه كتاب:
كتابفروشان به فراگيري هنر ارتباط با مخاطب نياز دارند
۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر:
83124916
تهران- ايرنا- مديرعامل موسسه خانه كتاب گفت: كتابفروشي علم و هنر است و كتابفروش بايد هنر ارتباط با مخاطب را داشته باشد اما يكي از معضلات جدي عدم آموزش اين هنر است.