۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83126534
T T
۰ نفر
تولید فرآورده‌های پروتئینی 15 درصد در یزد افزایش یافت

یزد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی یزد می گوید: با توجه به حمایت های دولت تدبیر و امید و رونق فعالیت های بخش امور دام در این استان، میزان تولید فرآورده‌های پروتئینی در هشت ماهه سال 1397، 15 درصد نسبت به سال‌ قبل افزایش یافت.

نادر سلیم روز ‌شنبه در حاشیه بازدید از چند مجتمع‌ دامداری ابركوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان تولید در این مدت افزود: سالانه 387 هزار تن انواع فرآورده‌ دامی و طیور توسط كشاورزان و دامداران تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
وی اظهار داشت: این میزان فراورده شامل 282 هزار تن شیر خام ، 18 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 58 هزار تن گوشت مرغ ، 24 هزار تن تخم‌مرغ ، سه هزار و 500 تن گوشت سایر ماكیان و 245 تن عسل است.
این مسئول ادامه داد: سالانه علاوه بر تولیدات دامی، 457 هزار تن فراورده‌های دامی خوراكی و غیرخوراكی شامل 300 تن پشم، كرك و مو ، هزار و 920 تن آلایش خوراكی و 450 هزار تن آلایش غیرخوراكی شامل پوست و كود در استان تولید می‌شود.
معاون سازمان جهاد كشاورزی اضافه كرد: روزانه 772 تن شیر خام در استان از 130 هزار رأس گاو شیری تولید می‌شود و 416 تن آن به‌عنوان مازاد بر نیاز استان در مناطق همجوار عرضه می‌شود.
سلیم با بیان اینكه 660 واحد پرورش گاو شیری در استان فعال است ، یادآور شد: بخشی از شیر تولیدی برای فراوری در اختیار 23 كارخانه لبنی یزد قرار می‌گیرد.
وی بیان كرد: بخشی از تولید شیر توسط دامداران به‌صورت سنتی فرآوری و محصول آن در داخل و خارج استان عرضه می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در مناطق مختلف استان بستر خوبی برای تولید شیر فراهم است و افرادی كه در این زمینه توانایی تولید پرورش گاوشیری و حتی پرواربندی را داشته باشند، می‌توانند برای اخذ مجوز به مدیریت جهاد كشاورزی 10 شهرستان استان مراجعه كنند.
وی بیان كرد: یكی از بزرگترین واحد تولید فراوری مواد لبنی یزد با 50 درصد پیشرفت فیزیكی و با 140 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در ابركوه در دست ‌ساخت است .
این مسئول ادامه داد:این واحد تولیدی در موقع بهره‌برداری روزانه 200 تن شیر را به مواد لبنی به‌ ویژه شیر خشك ، پودر، آب‌پنیر و پنیر یو اف فراوری می كند و با راه اندازی آن زمینه اشتغال 200 نفر فراهم خواهد ‌شد.
وی بابیان اینكه سیاست جهاد كشاورزی استان جلوگیری از خروج شیر خام از استان در گلوگاه یزد- فارس است، یادآور شد: در حال حاضر 28 واحد تولید انواع محصول لبنی با ظرفیت 212 هزار و 658 تن در استان فعال و زمینه اشتغال حدود هزار نفر مستقیما فراهم شد.
معاون سازمان جهاد كشاورزی یزد در ادامه با بیان اینكه سالانه در ایران بیش از هشت میلیون تن شیر تولید می‌شود، گفت: یزد بها وجود عرصه های بیابانی و محدویت منابع آبی جایگاه هجدهم تولید شیر را در كشور دارد.
استان یزد حدود سه میلیون واحد دامی و یك هزار و 100 واحد پرورش طیور دارد.
7540/ 2047/