۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83126701
T T
۰ نفر
محقق مراغه ای نانو حسگر تشخیص سرطان پروستات ساخت

مراغه - ایرنا - كیت نانو حسگر تشخیص سرطان پروستات در قالب یك طرح تحقیقاتی و علمی توسط محقق زیست شناسی دانشگاه مراغه طراحی و ساخته شد.

طراح و مخترع كیت تشخیص سرطان پروستات روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح پژوهشی در طول 2 سال تحقیق، مطالعه و پژوهش ساخته شده است.
فرخ كریمی افزود: این كیت تشخیصی در قالب نانوحسگر فلورسانسی زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان پروستات در بیماران ساخته شده است.
وی ادامه داد: در این حسگر، تشخیص بیماری براساس شیوه آپتامر «دی.ان.ای» حساس به «پی.اس.ای» بوده كه قادر است در مدت 12 دقیقه، ابتلا به سرطان پروستات را براساس نمونه های خونی دریافتی از بیماران شناسایی كند.
كریمی با اشاره به دقت بالای این حسگر در تشخیص بیماری اضافه كرد: این حسگر تشخیصی تاكنون در آزمایشگاه های تشخیص طبی برروی بیماران با موفقیت آزمایش و صحت و دقت آن مورد تایید قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه این حسگر تشخیصی نمونه مشابه خارجی ندارد، گفت: این حسگر نسبت به سایر حسگرهای تشخیصی نمونه های خارجی از قیمت بسیار پایین تری برخوردار بوده و با تولید انبوه آن از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از كشور جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: برای طراحی و مراحل پژوهشی ساخت این حسگر تاكنون حدود 20 میلیون تومان هزینه شده و مراحل تجاری سازی و تولید انبوه آن نیز در شركت دانش بنیان انجام خواهد شد.
این حسگر تشخیص طبی به شماره ثبتی 92997 در اداره كل شركت ها و مالكیت صنعتی ایران، به عنوان اختراع به ثبت رسیده است.
دكتر فرخ كریمی استادیار دانشگاه مراغه در گروه آموزشی زیست شناسی سلولی مولكولی است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
۰ نفر