۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۳۱
کد خبر: 83130064
T T
۰ نفر

3500 گردشگر از قلعه تاريخي بسطام بازديد كردند

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۳۱
کد خبر: 83130064
3500 گردشگر از قلعه تاريخي بسطام بازديد كردند

اروميه- ايرنا- مدير پايگاه ملي قلعه تاريخي بسطام گفت: سه هزار و 500 نفر گردشگر داخلي و خارجي در هشت ماه سال جاري از قلعه تاريخي بسطام بازديد كردند.

غلام شيرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از سه هزار و 500 گردشگر، 550 گردشگر خارجي از كشورهاي اتريش، سوئد، آلمان، سوئيس و ديگر كشورهاي خارجي بودند.
وي تعيين عرصه و حريم قلعه، نقشه برداري خود قلعه و پيرامون آن، مرمت بخش پائين قلعه، تهيه برشور و كتابچه راهنماي گردشگري را از جمله اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي، صيانت و معرفي اين قلعه تاريخي عنوان كرد.
وي با بيان اينكه قلعه بسطام اثر تاريخي شناخته شده در خارج از كشور است و به همين دليل هرساله اين قلعه ميزبان گردشگران خارجي مي شود، افزود: براي ايجاد امكانات بهينه براي گردشگران خارجي و فراهم ساختن بستر مناسب براي اقامت آنها در اطراف اين مكان، كمپينگ گردشگري در روستاي بسطام با همكاري دهياري راه اندازي مي شود.
مدير پايگاه ملي قلعه تاريخي بسطام ادامه داد: نبود مراكز اقامتي از مهمترين عواملي است كه بازديد گردشگران خارجي را كاهش مي دهد در صورتي كه وجود مراكز اقامتي و فرصت اقامت گردشگران در نزديكي اين قلعه تاريخي تعداد گردشگران خارجي را افزايش مي دهد.
شيرزاد افزود: همچنين براي امكان اقامت بيشتر گردشگران خارجي علاوه بر راه اندازي كمپينيگ، اقامتگاه هاي بوم گردي نيز در اين منطقه راه اندازي مي شود تا بتواند خلع موجود يعني نبود مراكز اقامتي براي گردشگران خارجي را پركند.
به گزارش ايرنا، قدمت قلعه تاريخي بسطام به 800 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و بزرگترين قلعه تمدن اورارتويي در ايران و سومين قلعه بزرگ اين تمدن دردنياست.
بر اساس كتيبه به دست آمده از منطقه، اين قلعه به دستور يكي از روساي دوم از پادشاهان اورارتوي در حدود سال هاي 645 قبل از ميلاد مسيح احداث شده است.
اين قلعه در آن زمان با هدف كنترل مسيرهاي تجاري كه از طرف شرق دولت تركيه به شهرهاي تبريز و اردبيل و حوزه درياچه اروميه رفت و آمد مي كردند، احداث شده است.
نتايج به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان مي دهد كه قلعه بسطام از سه قسمت پايين قلعه، ميان قلعه و بالا قلعه تشكيل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
كتيبه كشف شده از اين قلعه كه به زبان اورارتويي است جهت مطالعات و بهره برداري محققان در موزه ملي تهران نگهداري مي شود و تاكنون بيش از 40 اثر تاريخي ارزشمند چايپاره در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
قلعه بسطام، قيرميزي مسجد چورس، ماهموچي خانگاه، چملي بل علمشاهي واقع درصفرداغي و آب شور شوريك از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين شهرستان است.
8135/2093