۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83130212
T T
۰ نفر

چابهار، قلب توسعه مَكُّران

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83130212
چابهار، قلب توسعه مَكُّران

چابهار- ایرنا- چابهار كانون توسعه محور شرق و به نوعی قلب توسعه اقتصادی، تجاری و گردشگری مَكُّران در جنوب سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ایرنا، چابهار با ظرفیت های بی شمار اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، كشاورزی و متصل بودن به آب های آزاد قلب توسعه شرق و جنوب شرق بویژه منطقه مَكُّران محسوب می شود.
چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، بزرگترین بندر اقیانوسی كشور است كه اهمیت زیادی برای سرمایه ‌گذاران ایرانی و كشورهای حاشیه اقیانوس هند و همسایگان ایران دارد.
نظام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و آبادانی این منطقه برنامه های ویژه ای تدارك دیده كه از جمله آنها توسعه سواحل مَكُّران است بطوریكه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری تاكید زیادی برای آبادسازی آن دارند.
برای استفاده از ظرفیت های ترانزیتی چابهار پروژه ملی راه آهن چابهار- سرخس تعریف شده است تا حمل و نقل كالا با سرعت بیشتری به داخل كشور و كشورهای آسیای میانه جابجا شود.
اشتغال افراد بومی نیز یكی از اولویت هاست كه ایجاد طرح هایی نظیر پتروشیمی، فولاد، 9 اسكله صیادی، بندر هشت و نیم میلیون تنی شهیدبهشتی، طرح های بزرگ و كوچك شیلاتی، خدماتی و تولیدی از جمله آنهاست.
چابهار و كنارك 2 نقطه مهم ساحلی سیستان وبلوچستان دارای 130 كیلومتر مرز خاكی و 320 كیلومتر مرز آبی با كشورهای حاشیه خلیج فارس، اقیانوس هند و پاكستان هستند.
چابهار و كنارك منطقه ای بالقوه برای پرورش میگو است و با بیش از 42 هزار هكتار اراضی مستعد، 36 درصد صید آبهای جنوب كشور، 31 درصد صید كل كشور، 20 درصد كل تولید آبزیان كشور (صید و آبزی پروری)، دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و تأمین كننده بیش از 70 درصد تون ماهیان كشور است.

مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار بندری راهبردی، امن و كم هزینه برای ترانزیت كالاهای داخلی و خارجی با زیر ساخت های لازم آماده ارائه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران است و می تواند اقتصاد منطقه را متحول كند.
بهروز آقایی افزود: بندر مهم و استراتژیك چابهار از گذشته های دور مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است و در سالهای اخیر كشورهای مختلف به ویژه هند، افغانستان و آسیای میانه برای انتقال كالاهای خود و سرمایه گذاری از آن استقبال كرده اند.
وی افزود: چابهار یك مسیر مناسب دسترسی افغانستان به آبهای آزاد است و مسئولان دو كشور برای رونق تجارت در تلاش هستند.

مدیركل شیلات سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: سواحل مكران با داشتن زمین مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیك با داشتن ظرفیت پرورش ماهی در قفس،‌ قابلیت پرورش ماهی‌ های زینتی، خیار دریایی، جلبك، لابستر و وجود گونه‌ های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ‌ای در زمینه آبزی پروری دارد.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: وجود 29 كارخانه تولید كنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
وی ادامه داد: شهرستان های چابهار و كنارك با اتصال به آب های اقیانوسی از ظرفیت های بالایی از نظر ذخیره گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند بطوری كه صیادان بیش از 80 نوع ماهی را در آب های دریای مكران صید می كند.
وی سرمایه گذاری صیادان در خصوص پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سایت های گواتر و رودیك را خواستار شد و خاطرنشان كرد: چابهار یكی از بهترین نقاط كشور و قلب توسعه اقتصادی و تجاری مكران برای آبزی پروری است و می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد.
3043 **6081
۰ نفر