۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83130316
T T
۰ نفر

شيوع ديابت در ايلام كمتر از ميانگين كشوري است

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83130316
شيوع ديابت در ايلام كمتر از ميانگين كشوري است

ايلام - ايرنا - شيوع ديابت در استان ايلام 7.9 درصد است كه از ميانگين كشوري (9.2) كمتر است ولي اين موضوع نبايد برنامه هاي پيشگيرانه و آگاهي بخش به عموم مردم را در خصوص خطرات شيوع اين بيماري كه تعداد زيادي از افراد در را سطح جهان به خود گرفتار كرده غافل كند..

به گزارش ايرنا، بيماري ديابت درمان قطعي ندارد اما قابل كنترل است و مي توان با كنترل قند خون در محدوده طبيعي از بروز عوارض آن پيشگيري كرد.
بيماري ديابت يك اختلال در سوخت و ساز بدن است كه عوامل ژنتيكي و محيطي در بروز آن نقش دارند و 2 نوع است كه در نوع اول توليد انسولين در بدن بطور كامل قطع مي شود در نتيجه قند موجود نمي تواند وارد سول ها شده و انرژي بدن را تامين كند.
در اين اختلال انسولين به ميزان كافي در بدن وجود ندارد يا قادر نيست وظايف خود را بدرستي انجام دهد، در نتيجه بعلت وجود مقاومت در برابر آن قند خون نمي تواند بطور موثر وارد سلول هاي بدن شده و مقدار آن بالا مي رود.
ديابت نوع دوم كه غير وابسته به انسولين است نيز معمولا در بزرگسالي ديده مي شود.
افزايش شيوع بيماري ديابت طي سال هاي اخير در جهان اين بيماري را به بزرگترين اپيدمي تاريخ تبديل كرده است.
در سال 2015 براي اولين بار تعداد كودكان و نوجوانان كمتر از 14 سال در جهان كه مبتلا به ديابت نوع يك هستند از مرز نيم ميليون نفر گذشت و در حال حاضر يك ميليون كودك و نوجوان كمتر از 19 سال مبتلا به ديابت نوع يك هستند.
سالانه چهار ميليون نفر بدليل اين بيماري جان خود را از دست مي دهند.
از طرف ديگر 392 ميليون نفر در جهان دچار اختلال تحمل كلوگز هستند كه در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به ديابت خواهند شد.
تا پايان سال 2017 بيش از 425 ميليون نفر از مردم 20 تا 79 سال دنيا مبتلا به ديابت بودند كه تا سال 2045 بالغ بر 619 ميليون نفر خواهند شد.
در حال حاضر حداقل 11 درصد جمعيت بالاي 25 سال كشورمان مبتلا به ديابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بيماري خود آگاه نيستند.
بمنظور آگاهي عموم مردم درباره بيماري ديابت و تاكيد بر اهميت اصلاح شيوه زندگي و با توجه به اينكه خانواده ها نقش مهمي در رفع عوامل خطر قابل تغيير براي ديابت نوع 2 بازي مي كنند بايد با آموزش و ترويج فعاليت بدني و تغذيه مناسب باعث افزايش كيفيت زندگي خانواده ها شويم.

** شيوع ديابت در استان ايلام 7.9 درصد است
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان ايلام گفت: شيوع ديابت در استان ايلام 7.9 درصد است كه از متوسط كشوري ( 9.2) كمتر و بر همين اساس طبق اين بررسي شيوع ديابتيك در استان 14 درصد است.
دكتر راضي ناصري فر افزود: در دانشگاه ايلام برنامه هايي براي شناسايي بيماران ديابتي و پيگيري و مراقبت آنان وجود دارد كه تا سال 95 اين برنامه تنها در مناطق روستايي اجرا مي شد و بر اساس غربالگري شيوع ديابت در مناطق روستايي 3.8 درصد است بنابراين با اجراي برنامه هاي تحول سلامت هم اكنون در مناطق شهري نيز اين برنامه در حال اجراست.
وي يادآور شد: در اين راستا همه افراد بالاي 30 سال جامعه از نظر برخي علائم بررسي شده و با انجام فرآيند خطرسنجي بيماري هاي قلبي، عروقي ميزان قند خون آنان نيز اندازه گيري شده و در نهايت بيماران ديابتي شناسايي و تحت درمان مراقبت هاي بعدي قرار مي گيرند.
ناصري فر علائم مشخصه اين بيماري كه يكي از شايع ترين بيماري هاي متابوليكي است را ميزان قند خون بالاي 120 ميلي گرم در دسي ليتر در حالت ناشتا و پرخوري و پر نوشي عنوان كرد.
وي گفت: بيماري ديابت بر 2 نوع است نوع اول معمولا قبل از 30 سالگي ظاهر مي شود و علت آن فقدان يا كمبود انسولين است كه بسياري از اين بيماران لاغر و نيازمند انسولين هستند.
وي در خصوص ديابت نوع 2 افزود: اين نوع از ديابت در بزرگسالي رخ مي دهد و عوامل متعددي مانند اضافه وزن و چاقي، عدم فعاليت بدني، سن بالاي 30 سال، رژيم غذايي نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان ايلام گفت: رژيم غذايي براي درمان ديابت از اهميت خاصي برخوردار است بخصوص در بيماران نوع 2 كه تقريبا 80 درصد آنان چاق هستند، بنابراين رژيم غذايي و ورزش يكي از درمان هاي اصلي براي آنان بشمار مي رود.
وي تاكيد كرد: داروي پايين آورنده قند خون بعنوان يك درمان كمكي نه يك درمان اصلي در كنار رژيم غذايي مناسب و ورزش بكار گرفته مي شود از اينرو بيماراني كه دچار افزايش وزن هستند بايد از راه كاهش انرژي دريافتي و افزايش مصرف انرژي از ميزان بافت چربي اضافه بدن بكاهند.
دكتر ناصري فر يادآور شد: بيماران ديابتي براي كنترل و جلوگيري از تغييرات قند خون ترتيب مصرف مواد غذايي را بصورت وعده اصلي و ميان وعده ها رعايت كنند، بجاي سه بار غذا خوردن معمولي همان مقدار غذا را در 6 بار ميل كنند.
وي ادامه داد: قندهاي ساده بايد از رژيم غذايي بيماران ديابتي حذف شود، تا حد امكان از گوشت سفيد مانند ماهي بجاي گوشت قرمز استفاده كنند، مقدار دريافت نمك را در حد پايين نگه دارند، استرس، اضطراب و فشار روحي را كاهش دهند و بيماراني كه در كنار رژيم غذايي قرص نيز مصرف مي كنند براي جلوگيري از پايين افتادن قند خون، قبل از خواب يك ميان وعده مصرف كنند.

** هشت درصد زنان و هفت درصد مردان ايلامي ديابت دارند
كارشناس مسئول بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت ايلام در خصوص بيماري ديابت در استان اظهار كرد: بر اساس پيمايش بررسي عوامل خطرآفرين سال 95 هشت درصد زنان و هفت درصد مردان ايلامي به ديابت مبتلا هستند.
دكتر اسد احسان زاده گفت: 2 درصد از بيماران مبتلا به ديابت در ايلام مربوط به مناطق روستايي و بين 11 تا 12 درصد مربوط به مناطق شهري است.
وي مهم ترين علائم اين بيماري را تكرار ادرار، خشكي دهان و تشنگي بيش از حد، پرخوري، احساس ناگهاني خستگي، كاهش وزن بدون دليل، تاري ديد، احساس سوزش و مورمور شدن دست ها و پاها و تاخير در التيام زخم ها عنوان كرد.
كارشناس مسئول بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت ايلام افزود: علت اصلي اين بيماري بطور كامل مشخص نشده اما مهم ترين دلايل بروز آن استعداد ژنتيكي، اختلال ها و بيماري سيستم ايمني بدن و برخي ويروس ها است و رعايت نكردن تغذيه مناسب و شيوه زندگي احتمال پيشرفت آنرا در افراد مبتلا افزايش مي دهد.
احسان زاده با بيان اينكه ديابت طبيعي كمتر از 100 ميلي گرم بر دسي ليتر است، گفت: يكي از روش هاي تشخيص ديابت اندازه گيري قند خون ناشتا است و در صورتيكه ميزان آن بين 100 تا 126 ميلي گرم در دسي ليتر باشد، فرد داراي پيش ديابت است.
وي تاكيد كرد: اما اكنون اندازه گيري قند ناشتا ملاك اصلي تشخيص اين بيماري نيست بلكه روش جديد براي تشخيص ديابت آزمايش هموگلوبين است كه اگر ميزان آن بيش از پنج تا هفت ميلي گرم در دسي ليتر باشد، فرد در معرض ابتلا به اين بيماري است.
دكتر احسان زاده ديابت حاملگي را نوع ديگري از اين بيماري عنوان كرد و افزود: حدود چهار درصد از زنان در طول زمان بارداري بطور موقت به اين نوع از ديابت مبتلا مي شوند و ظرف مدت كوتاهي پس از پايان دوران بارداري از بين مي رود.
به گفته وي 6 اصل مهم در كنترل ديابت آموزش، كنترل وزن، تغذيه، ورزش و فعاليت بدني، داروها و خود مراقبتي است.
7180/6119