۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 83130391
T T
۰ نفر
نقش استرس در ايجاد و تشديد ام اس در دانشگاه تهران بررسي شد

تهران - ايرنا - مطالعه پژوهشگران دانشگاه تهران نشان مي‌دهد كه استرس در ايجاد و تشديد بيماري‌ها از جمله‌ ام اس نقش بسزايي دارد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از دانشگاه تهران، پژوهشگران اين مركز علمي اثر استرس عاطفي و فيزيكي بر ميزان پروژسترون (به عنوان هورمون و نورواستروئيد مؤثر در ميلين‌سازي) و ارتباط آن با تخريب ميلين را مورد بررسي قرار دادند.
بر اساس اين پژوهش، استرس، شرايط بيش از ظرفيت انطباق فردي است كه در زندگي امروز مردم گسترش يافته و نقش استرس در ايجاد يا تشديد بسياري از بيماري‌ها از جمله مالتيپل اسكلروزيس (ام اس) قابل توجه است.
در اين پژوهش با بهره‌گيري از مطالعات حيواني اثر استرس عاطفي و فيزيكي بر ميزان پروژسترون (به عنوان هورمون و نورواستروئيد مؤثر در ميلين‌سازي) و ارتباط آن با تخريب ميلين مورد بررسي قرار گرفت. رت‌هاي ماده به مدت 5 روز در معرض دو نوع استرس عاطفي و فيزيكي قرار گرفتند. سپس با بهره‌گيري از ماده‌اي كه غلاف ميلين را گسسته مي‌كند تخريب ميلين به روش آزمايشگاهي القا شد.
رنگ‌آميزي اختصاصي و مطالعات بافت‌شناسي همچنين بررسي غلاف ميلين توسط ميكروسكوپ الكتروني براي مقايسه گستردگي تخريب ميلين در بخش مشخصي از بافت مغز جاندار انجام و ميزان آنزيم توليدكننده پروژسترون در بافت مغز سنجيده شد.
نتايج نشان‌دهنده تخريب گسترده ميلين و نيز افزايش ميزان آنزيم توليدكننده پروژسترون در جانداران تحت تأثير استرس عاطفي در مقايسه با گروه كنترل بود.
نتايج مطالعه محققان مركز تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيك نشان مي‌دهد كه استرس عاطفي تكرارشونده در سطح مطالعات پيش‌باليني مدل مورد مطالعه، با توان بيشتري مرگ سلول‌هاي توليد كننده غلاف ميلين، تخريب و نازك شدن قطر ميلين را سبب مي‌شود و به‌عبارتي در تشديد آسيب ايجاد شده ناشي از بيماري مالتيپل اسكلروزيس ايفاي نقش مي‌كند. به دنبال آسيب ايجادشده، سيستم عصبي مركزي با افزايش ميزان آنزيم سازنده پروژسترون درصدد افزايش توليد پروژسترون و تقويت ميلين‌سازي برمي‌آيد.
اين يافته‌ها حاصل تز دكتري سوگل مكنت‌خواه، دانشجوي بيوشيمي با عنوان «بررسي تأثير عوامل استرس زا (عاطفي- فيزيكي) بر ميزان پروژسترون و ارتباط آن با تخريب ميلين در بيماري مالتيپل اسكلروزيس به راهنمايي غلامحسين رياضي است.
**9491** 1200