۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۲
کد خبر: 83131524
T T
۰ نفر
رای الیوم: دفاع كوشنر از بن سلمان از قتل خاشقچی فاجعه بارتر بود

تهران - ایرنا - روزنامه «رای الیوم» نوشت كه فجیع تر از مساله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی دفاع «جرد كوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا و از مشاوران وی از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بود.

این روزنامه فرامنطقه ای روز چهارشنبه در سرمقاله خود افزود: بخش اعظمی از مشكلات عربستان به روابط شخصی و دوستی كوشنر با بن سلمان و گوش دادن وی به توصیه های داماد ترامپ بویژه در پرونده «معامله قرن» و تلاش برای ترویج آن به منظور حل مساله فلسطین و نیز صرف صدها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات نظامی و سرمایه گذاری در آمریكا بازمی گردد.
در این مطلب یاد آوری شد كه كوشنر دیروز بالاخره سكوت خود را درباره متهم ساختن بن سلمان از سوی موسسات آمریكایی به دست داشتن در قتل خاشقچی و صدور دستور از سوی ولیعهد سعودی برای انجام این قتل و مثله و مخفی كردن جسد، شكست و در شبكه «فاكس نیوز» دوست عربستانی خود را مردی اصلاح طلب معرفی كرد كه نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد و نیز مدعی شد، «سیا» اعلام كرده كه كسی كه قتل قاشقچی را دستور داده از مقامات سعودی نبوده است.
این روزنامه نوشت كه كوشنر در واقع یك بار سنگین بر دوش ترامپ و متحدان آن است، به این دلیل كه سابقه اش آلوده به لكه های سیاه است، چه به لحاظ سیاسی یا تجاری. او پشت پرده بسیاری از استعفاهای مسئولان كاخ سفید به دلیل زورگویی ها و كم تجربگی است كه باعث شده كه صبر برخی از كارمندان عالی رتبه به سر آید و برخی امتیازات امنیتی را از وی سلب كنند.
این روزنامه عرب زبان یاد آور شد كه «الیوت آنجل» از نمایندگان دمكرات كه انتظار می رود ریاست كمیته امور خارجی مجلس نمایندگاه آمریكا را از ماه آینده میلادی برعهده بگیرد، اعلام كرده كه برای اجرایی كردن یك طرح به منظور بازنگری كامل سیاست آمریكا درباره عربستان، برنامه ریزی می كند، یعنی از ترامپ گرفته تا كوچكترین كارمند دولت او و ممكن است این طرح شامل روابط بن سلمان با كوشنر نیز بشود.
رای الیوم اضافه كرد كه دمكرات ها كه در ماه گذشته میلادی اغلب كرسی های كنگره را بدست آوردند، پرونده قتل خاشقچی را در راس اولویت های خود قرا خواهند داد و از آن نه تنها برای كنار زدن كوشنر كه پایین كشیدن ترامپ و چه بسا بن سلمان استفاده خواهند كرد.
اما جمهوری خواهان هم كه اكثریت مجلس سنا را در دست دارند نیز با تمام اقدامات بن سلمان موافق نیستند و برخی مانند «لیندسی گراهام»، «باب كوركر» و «ماركو روبیو» سناتورهایی هستند كه خواستار اعمال شدن تحریم علیه عربستان و توقف فروش سلاح به این كشور به دلیل جنگ یمن و قتل خاشقچی هستند.
این روزنامه افزود: بعید نیست كه پس از تعطیلات كریسمس شاهد تشدید بی سابقه رویكرد كنگره برای افشای اسرار قتل خاشقچی و نقش بن سلمان در آن و تشكیل كمیته بین المللی برای آن باشیم.
خاروم**9366**1651
۰ نفر