۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 83131655
T T
۰ نفر
مسوولان مشكلات كشتارگاه دام سمیرم را حل كنند

اصفهان- ایرنا- شماری از شهروندان سمیرم با اشاره به مرتفع نشدن مشكلات كشتارگاه دام این شهرستان پس از گذشت سالها، از مسوولان امر استانی خواستار كمك شدند.

به گزارش ایرنا، ماه آبان سال 92 خبرنگار ایرنا گزارشی از نابسامانی كشتارگاه شهر سمیرم با عنوان ' كشتارگاه سمیرم، پای ثابت كارگروه های بهداشت این شهرستان' تهیه كرد كه بعد از مدتی تغییراتی هر چند محدود در تجهیز امكانات بیشتر، بهسازی ساختمان و محدوده اطراف آن اتفاق افتاد و دیگر ادامه نیافته است.
سلامت عمومی یكی از مهمترین اركان جامعه بوده و كشتارگاه دام بعنوان یكی از زیرساخت های تامین سلامت همواره مورد توجه عامه مردم و خانواده هاست.
رضا اسدی یكی از شهروندان گفت : معضلات كشتارها دام این شهرستان سالهاست كه بر سر زبانهاست و كسی به فكر حل مشكلات آن نیست.
وی تاكید كرد: مسوولان امر باید نسبت به رفع نیازهای این مركز مهم بهداشتی كه با سلامت مردم ارتباط دارد، تلاش مضاعف كنند و بی تفاوت نباشند.
استقرار در محدوده سكونت مردم و جنب جایگاه سن ان جی، بهداشتی نبودن ماشین حمل گوشت، نداشتن اتاق پیش سرد، قدمت زیاد ساختمان و برخی از مسائل بهداشتی دیگر از جمله مشكلات فراروی كشتارگاه دام سمیرم است كه باید برای آن تدابیری بیندیشند.
شهردار سمیرم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: اگر شهرداری توان مالی داشت همین امروز برای خرید یك قطعه زمین در خارج شهر اقدام می كرد.
حسینعلی صادقی تصریح كرد : مشكل اصلی كشتارگاه واقع شدن ساختمان در محدوده سكونت شهروندان و تردد خودرویی زیاد بویژه برای سوختگیری سی ان جی در محل روبروی كشتارگاه است.
به گفته وی خرید زمین و تجهیزات یك كشتارگاه نیمه صنعتی بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و این نهاد توان تامین این مبلغ را ندارد.
وی خاطرنشان كرد : یك قطعه زمین برای احداث كشتارگاه نیمه صنعتی در جنوب شهر سمیرم و جاده حنا دیده شده كه خرید آن زمین اعتبار می خواهد اما اگر مسئولان استانی اعتبار را تامین كنند می توان به مرور ساخت و ساز آن را شروع كرد.
شهردار سمیرم با اعلام اینكه اتاق پیش سرد كشتارگاه خریداری شده و آماده نصب است، اظهارداشت: یك میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای خرید این اتاق هزینه شده است.
صادقی، اتاق پیش سرد خریداری شده سیار بوده و هر زمان كشتارگاه از این محل جابجا شود این اتاق به محل جدید منتقل خواهد شد.
وی واگذاری كشتارگاه به بخش خصوصی با توجه به نبود اعتبار در شهرداری را بهترین راهكار برشمرد و گفت: اگر صنف قصابان موافق باشند شهرداری حاضر است مدیریت كشتارگاه دام را در قالب یك شركت به خود آنان واگذار كند.
رییس شبكه دامپزشكی شهرستان سمیرم در گفت و گو با ایرنا گفت: وظیفه قانونی شبكه دامپزشكی بازرسی گوشت است.
اردشیر ترزبان تصریح كرد : بازرس این شبكه هر روز در محل كشتارگاه دام حضور دارد و بر كشتار و سلامت دام ها نظارت دقیق دارد.
وی با یادآوری اینكه جلسه ها و مكاتبه های متعددی برای مدیریت و اصلاح كشتارگاه سمیرم برگزار شده است، ادامه داد: با گذشت سال ها هنوز هم جابجایی محل ساختمان و ماشین حمل گوشت شهرداری مناسب حمل لاشه دام ها نیست و برخی مسایل بهداشتی همچنان رعایت نمی شود.
وی با اشاره به نیاز ضروری و مهم كشتارگاه به اتاق پیش سرد تاكید كرد: نگهداشتن لاشه‌ی دام به مدت 24 ساعت در اتاق پیش ‎سرد باعث از میان رفتن ویروس ‎ها و عوامل بیماری‎ زا از جمله تب كریمه كنگو، هاری می‎ شود.
رییس شبكه دامپزشكی سمیرم ادامه داد : نگهداشتن لاشه در این اتاق PH گوشت را اسیدی كرده و باعث از میان رفتن ویروس‎ ها می‎ شود.
به گفته ترزبان روزانه به طور متوسطه 25 تا 30 دام سبك و سنگین در كشتارگاه سمیرم تحت نظارت بازرس دامپزشكی كشتار و سپس روانه بازار و قصابی ها می شود.
وی درباره این سوال كه آیا متوسط كشتار 25 رأس دام در روز صرفه اقتصادی برای احداث كشتارگاه جدید را دارد، اضافه كرد: اگر كشتارگاه به صورت دولتی تاسیس شود صرفه اقتصادی دارد به شرطی كه تعرفه گوشت قرمز توسط شهرداری واقعی بشود.
وی تصریح كرد : این مساله خود موجب خواهد شد كه بخش خصوصی هم رغبت بیشتری برای ورود به سرمایه گذاری در این بخش داشته باشد.
وی درباره ورود بخش خصوصی برای احداث كشتارگاه گفت: یك نفر سرمایه گذار برای احداث كشتارگاه مراجعه كرده و نقشه ساخت وی به تایید دامپزشكی رسیده است.
وی خاطرنشان كرد: اگر سایر مجوزهای متقاضی بخش خصوصی گرفته و تسهیلات در اختیار وی قرار گیرد كشتارگاه دام مدرن تری در خروجی شهر احداث خواهد شد.
كشتارگاه جدید باید در جایی مناسب و با قابلیت ارتقا به كشتارگاه صنعتی تاسیس شود چرا كه سازمان دامپزشكی هم مجوز احداث كشتارگاه را برای واحدهای صنعتی صادر می كند و در قوانین این اداره عنوانی به نام نیمه صنعتی وجود ندارد.
رییس شبكه دامپزشكی سمیرم اظهار امیدواری كرد مسئولان شهرستان و شهرداری این شهر با همت مضاعف نسبت به حل و فصل مشكلات زیرساختی كشتارگاه دام این شهر اقدام كنند.
كارشناس مسوول بهداشت محیط شبكه بهداشت و درمان سمیرم به خبرنگار ایرنا گفت: واقع شدن در بافت مسكونی، مشكلات بهداشتی و فاضلاب نامناسب، مشكلات زیر ساختی و از همه مهمتر ماشین حمل گوشت كشتارگاه كه سنتی و قدیمی است مهمترین مشكلات این واحد كشتارگاهی هستند.
اكبر طغرایی گفت: گنجایش خودروی حمل گوشت محدود است اما گندزدایی در كشتارگاه به شكل مناسبی انجام می شود.
بر این اساس، از مجموع دو واحد كشتارگاهی در شهرستان سمیرم كه در دو شهر حنا و سمیرم فعال هستند، كشتارگاه شهر حنا در مسیر خروجی شهر، حدفاصل پمپ بنزین به سمت شهر كُمه ساخته شده كه از خدمات لازم هم برخوردار است.
صادق شهبازی شهردار حنا می گوید: شهرداری شهر حنا به صورت اجاره ای این كشتارگاه را به قصابان واگذار كرده است كه همه فعالیت های نظارت و نگهداری محل بر عهده آنان است.
بر این اساس، به نظر می رسد واگذاری دائم كشتارگاه دام سمیرم به قصابان فعال در شهر و خروج ساختمان از محدوده مسكونی اولویت های اصلی كاری در مرحله اول برای حل و فصل اساسی مشكلات این واحد تاثیرگذار در امنیت غذایی و سلامت مردم است.
به گزارش ایرنا، كشتارگاه سمیرم در اواسط دهه 40 خورشیدی احداث و ساختمان آن در سال 1373 بازسازی شده است.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مركزی با 150 روستا و آبادی، چهار شهر و چهار بخش مركزی، دناكوه، وردشت و پادنا، در 160 كیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
/6026/7147