۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 83132006
T T
۰ نفر
شتاب در ساخت جاده ترانزيتي درگز در دستور كار وزارت راه است

مشهد- ايرنا- معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: وزارت راه و شهرسازي شتاب دادن به بخش باقيمانده از ساخت جاده ترانزيتي جديد درگز - كبكان - دوغايي را در شمال اين استان در دستور كار خود قرار داده است.

محمد پارسا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در همين چارچوب به منظور بررسي وضعيت اجرايي و شتاب در اجراي پروژه طي ماه جاري يك نشست با پيمانكاران و مشاوران طرح در مشهد و نشستي ديگر با حضور نماينده درگز در مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در دفتر وزير در تهران برگزار شده است.
وي افزود: در نشست اخير دستورات لازم از سوي وزير راه و شهرسازي به معاونان ذيربط صادر شد تا مشكلات پروژه جاده ترانزيتي جديد درگز - كبكان - دوغايي رفع شده و اجراي آن شتاب گيرد. اين مسير جاده اي از درگز آغاز شده و پس از عبور از ارتفاعات الله اكبر و روستاي خادمانلو، در سه راهي دوغايي به جاده اصلي مشهد - قوچان متصل و در مجموع مسير جديد فاصله درگز - قوچان 60 كيلومتر نسبت به طول جاده فعلي كوتاهتر مي شود.
معاون اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي ادامه داد: در چارچوب ساخت قطعه اول پروژه عمليات اجرا از شهر درگز به طول 15 كيلومتر آغاز شده است. همچنين جاده تا محل سه راهي چاپشلو با زيرسازي و آسفالت به طول 5.7 كيلومتر مورد بهره برداري قرار گرفت. از سه راهي چاپشلو تا سه راهي داغدار نيز عمليات زيرسازي به اتمام رسيده و به زودي آسفالت مي شود.
وي همچنين طول قطعه دوم اين پروژه را 15 كيلومتر با عبور از ارتفاعات الله اكبر ذكر و بيان كرد: در اين قطعه سه دستگاه تونل وجود دارد كه طول بزرگترين آن سه هزار و 770 متر است. در اين قطعه حفاري 900 متر از تونل الله اكبر و عمليات زيرسازي قسمتي از مسير انجام شده است.
پارسا گفت: با توجه به كوهستاني بودن منطقه و نياز به حفر سه دستگاه تونل به طول چهار هزار و 70 متر عبور از ارتفاعات الله اكبر، اتمام ساخت جاده درگز - كبكان - دوغايي و بهره برداري از آن نيازمند هشت هزار ميليارد ريال اعتبار است.
جاده فعلي درگز - دوغايي جاده اي ترانزيتي در مسير نقطه صفر مرزي ايران با تركمنستان است كه روزانه 400 دستگاه تريلي در آن رفت و آمد مي كنند.
حجت الاسلام محمدحسين ايرواني امام جمعه درگز در خطبه هاي نماز جمعه هفته پيش اين شهر با اشاره به حجم بالاي حمل و نقل ترانزيت در اين مسير و سوانح جاده اي ناشي از آن خواستار بررسي علت كندي پيش رفت عمليات اجراي جاده جديد درگز - كبكان - دوغايي شده بود.
مركز شهرستان 75 هزار نفري درگز در فاصله 254 كيلومتري شمال مشهد قرار دارد. اين شهرستان از سمت شمال با كشور جمهوري تركمنستان هم مرز است.
7489/1858