۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۳
کد خبر: 83134172
T T
۰ نفر
پروشنكو بازداشت ملوانان اوكرايني را اعلان جنگ خواند

مسكو - ايرنا - رئيس جمهوري اوكراين توقيف سه شناور و بازداشت 24 ملوان اين كشور در درياي سياه توسط روسيه را اعلان جنگ اين كشور عليه اوكراين خواند.

به گزارش روز جمعه ايرنا، پترو پوروشنكو در گفت وگو با فاكس نيوز روسيه را كشوري متجاوز خواند كه به اوكراين در سال 2014 حمله و كريمه را اشغال كرده است.
وي ادامه داد: چهار آذر ماه امسال نيز در آبهاي بيطرف كه براي كشتيراني بين المللي آزاد است 10 ناو روسي به سوي دو ناوچه و يك شناور اوكرايني آتش گشودند و بر اثر آن سه ملوان اوكرايني مجروح شدند.
پروشنكو خطاب به پوتين گفت: آقاي پوتين اين اقدام خصمانه است و تجاوز محسوب مي شود و اعلان جنگ محسوب مي شود؛ اين يك شوخي يا حادثه يا بحران نيست زيرا ناوهاي تو با پرچم روسيه در آب هاي بين المللي به شناورهاي اوكرايني حمله كردند.
وي ادامه داد: واكنش جهان به اين تجاوز قاطعانه بود اما نياز به اقدام عليه پوتين داريم و معتقديم كه در وهله اول ناتو بايد در درياي سياه مستقر شود تا روسيه نتواند اين پهنه آبي(درياي آزوف) را اشغال كند.
رئيس جمهوري اوكراين همچنين بر لزوم اعمال تحريم هاي بيشتر عليه روسيه بخاطر حادثه دريايي در تنگه كرچ تاكيد كرد.
روسيه بر روي تنگه كرچ پل بزرگ كريمه به طول 15 كيلومتر را احداث كرده و عبور از اين تنگه با توجه به كنترل روسيه بر دو ساحل آن، در دست روس ها قرار گرفته است.
گفتني است، تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه به روسيه آغاز شد دو هفته پيش در درياي آزوف در شمال درياي سياه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه شناورهاي اوكرايني بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
از آن زمان تاكنون اوكراين در حالت حكومت نظامي قرار گرفته است.
اروپام*391*1346*