۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 83135816
T T
۰ نفر

تغيير ساختار بخارات اتمسفر بر اثر آلودگي هوا

۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 83135816
تغيير ساختار بخارات اتمسفر بر اثر آلودگي هوا

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه هلسينكي فنلاند دريافتند آلودگي هواي ناشي از فعاليت هاي انسان موجب تبديل گازهاي ارگانيك موجود در اتمسفر به ذرات معلق مي شود.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، تمام زيست بوم هاي زمين شامل مناطق باراني، جنگل ها و كوهستان ها تركيبات ارگانيكي را در اتمسفر آزاد مي كنند، اما تعداد اندكي از اين تركيبات قادرند با گازهاي موجود در اتمسفر زمين واكنش داده و ذرات معلق را تشكيل دهند.
اكنون محققان با مطالعه فرايند شكل گيري ذرات معلق در آزمايشگاه دريافتند زماني كه اسيد سولفوريك، آمونياك و بخارات ارگانيك به صورت همزمان در اتمسفر وجود داشته باشند، ذرات معلق به طور موثرتري در اتمسفر تشكيل مي شوند.
بر اساس نتايج اين تحقيقات با كاهش آلودگي هوا مي توان شكل گيري ذرات معلق را محدود كرد و برخي از الگوهاي آب و هوايي را تغيير داد. همچنين اطلاعات به دست آمده در اين تحقيقات امكان ساخت مدل هاي آب و هوايي دقيق تر را براي محققان فراهم مي كند.
از آنجا كه ذرات معلق موجب پراش پرتوهاي خورشيد مي شوند و در شكل گيري ابرها نيز اثرگذار هستند، محققان علاقه زيادي به بررسي و درك تعامل بين ذرات معلق، ابرها و آب و هوا دارند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Science Advances منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر