۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۸:۰۹
کد خبر: 83136992
T T
۰ نفر
همكاری مردم و نهادها لازمه اجرای سند جامع ترافیك یزد است

یزد - ایرنا - میزگردی با عنوان «بررسی وضعیت ترافیك شهر یزد» با حضور جمعی از مسئولان و كارشناسان مرتبط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد برگزار شد كه در آن بر همكاری دستگاه ها و شهروندان برای اجرای سند جامع ترافیك در مركز استان تاكید شد.

به گزارش ایرنا، شركت كنندگان در این میزگرد با اشاره به اینكه سند جامع ترافیك بر اساس شرایط و نیازها، وظایف اداره های خدمات رسان شهری را مشخص كرد، و اجرا آن را گامی اساسی در حل ترافیك و چالش های موجود برشمردند.
همچنین بر انجام برنامه های فرهنگی و آموزشی، نظارت بر نحوه ساخت و ساز، صدور مجوزها، پرهیز از جزیره ای عمل كردن ، ایجاد پاركینك و تغییر رفتار ترافیكی مردم نیز مورد تاكید قرار گرفت.

**بانك طلاعات ترافیك تدوین شود
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری یزد می گوید: اولین گام برای حل چالش ها این است، بانك اطلاعات از آخرین وضعیت خیابان ها، معابر و شرایط موجود و نقاط حادثه خیز تهیه شود.
محمدجواد آقایی افزود: تهیه بانك اطلاعات ترافیك در حكم نقشه راه را برای برنامه ریزی و اقدام مناسب در حل مشكل دارد كه برای اجرای آن به همكاری همگان و دستگاه ها نیاز است.
این مسئول به وجود برخی گره های ترافیكی و شناسایی 66 نقطه حادثه خیز در شهر یزد اشاره كرد كه بر اساس آمار موجود بیشترین تصادف در این مناطق رخ می دهد.
آقایی در ادامه به اهمیت نظارت در صدور مجوز ساخت و سازها در شهر توسط شهرداری پرداخت و یادآور شد: باید دقت و نظارت شود تا برای واحدهای تجاری و غیره پاركینگ در نظر گرفته شود.
وی علت وجود ترافیك در برخی خیایان ها را، وجود اداره هایی با مراجعه زیاد و واحدهای تجاری دانست كه بر حسب نیاز و شرایط برای انتقال و جابه جایی آنها اقدام شود.
این مسئول همچنین بر اهمیت فعالیت های فرهنگی و آموزشی، همكاری دستگاه ها، انجام وظایف، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نظارت بر امور برای كاهش حوادث رانندگی تاكید كرد.

** آموزش ركن اصلی كاهش ترافیك و حوادث است
رئیس اداره آموزش و ترافیك پلیس راهنمایی و رانندگی ( راهور) یزد هم اظهار داشت: برای موفقیت طرح های ترافیكی راه هایی وجود دارد كه در صدر آنها به فرهنگ سازی و آموزش شهروندان توجه شود.
سرهنگ علیرضا آدمی زاده افزود: رویكرد مهم پلیس راهور انجام طرح های فرهنگی و آموزش ترافیك با همكاری نهادهای تبلیغی، فرهنگی و آموزشی است و در سال های اخیر كارهایی انجام شد.
وی اظهار داشت: با وجود فعالیت ها، به خاطر اهمیت موضوع و كاهش حوادث راهنمایی و رانندگی باید با عزم جدی، نه تنها توسط نیروی انتظامی بلكه با همكاری دستگاه های مسئول و مردم اقدام كرد.
این مسئول به تدوین سند جامع ترافیك شهر یزد در گذشته اشاره كرد و یادآور شد: اگر دستگاه های مسئول به وظایف خود عمل كنند قطعا مشكلی در ترافیك نخواهیم داشت.
آدمی زاده به اهمیت نظارت بر صدور مجوز ساخت و ساز در برخی مكان های پرتردد اشاره كرد و گفت: اگر اقدام لازم انجام شود از بسیاری چالش ها پیشگیری می شود.
وی به اهمیت بهره گیری درست از فضای مجازی برای فرهنگ سازی، تهیه و بارگذاری برخی وقایع ترافیكی به عنوان هشدار به شهروندان تاكید كرد و همكاری رسانه های گروهی را خواستار شد.

**طرح جامع حمل و نقش شهری دیده شود
همچنین دبیر شورای هماهنگی ترافیك یزد می گوید: برای اقدام علمی و دقیق و پیشگیری از حوادث راهنمایی و رانندگی و چالش ترافیك به همكاری تمام بخش ها، تدوین و اجرای طرح جامع حمل و نقل شهری نیاز است.
محمد منتظر افزود: توجه به حمل و نقل شهری، انجام وظایف در ترافیك دستگاه ها، تداوم فعالیت های فرهنگی و آموزش مردم با همكاری نهادها و رسانه ها، پیش بینی پاركینگ و نظارت بر تحقق آن توسط شهرداری باید دیده شود.
وی تصریح كرد: مردم و دستگاه های اجرایی برای حل ترافیك و پیشگیری از معضلات می توانند نسبت به ارائه راهكار به شورای ترافیك اقدام كنند قطعا پذیرش و مورد استفاده قرار می گیرد.
این مسئول خاطر نشان كرد: حل مشكل ترافیك باید به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل شود و رسانه های گروهی می توانند در این زمینه فرهنگ سازی و موج آفرینی كنند.
منتظر تاكید كرد: مهندسی ترافیك مسائل مهمی است كه تحقق آن در برنامه های مدون اجرا می شود و برای رسیدن به اهداف مورد نظر مردم و دستگاه ها رسالتی بر عهده دارند و دولت هم از طرح دیدگاه ها استقبال می كند.

** آموزش ترافیك شهروندان ادامه یابد
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیك شهرداری یزد هم اظهار داشت: برای حل مشكل ترافیك كارهای خوبی با همكاری دستگاه ها و همراهی شهروندان انجام شد كه ادامه دارد.
حمید دهقان افزود: برای برون رفت از برخی معضلات ترافیكی باید امور و برنامه ها بر حسب نیاز با بهره گیری از تمام ظرفیت ها و همكاری بخش ها خصوصا آموزش و فرهنگ سازی انجام شود.
وی ادامه داد: آموزش از چنان اهمیتی در امور مختلف و ترافیك برخوردار است كه باید مردم، تشكل ها و مراكز آموزشی و فرهنگی همكاری لازم را با مسئولان داشته باشند.
این مسئول خاطرنشان كرد: بهره گیری از حمل و نقل عمومی توسط مردم و كارمندان، حذف سفرهای غیرضروری و استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت پاركینك موجب كاهش ترافیك و پیشگیری از حوادث می شود.

** دغدغه پلیس راهور، فرهنگ ترافیك است
به گفته رئیس پلیس راهور یزد حل معضل ترافیك مطالبه برحق شهروندان است و برای حل این مشكل كارهایی با همكاری دستگاه های اجرایی و مردم انجام شد و بدون شك همچنان نیاز به جدیت در ادامه كار داریم .
سرهنگ محمدپورشمس افزود: پلیس مجری قانون است ولی به خاطر اهمیت موضوع تاكنون برای فرهنگ سازی ترافیك كارهای آموزشی مختلفی با همكاری برخی اداره ها و سازمان ها انجام شده است.
وی با اشاره به اینكه در اغلب تصادف ها كه در شهر رخ می دهد یك طرف آن، راكبان موتورسیكلت هستند به اهمیت توجه خانواده ها در خصوص استفاده از این وسیله توسط فرزندانشان اشاره كرد.
رئیس پلیس راهور یزد، رعایت نكردن حق تقدم و بی توجهی به جلو هنگام رانندگی و استفاده از گوشی همراه در حین رانندگی را از عوامل مهم تصادف در شهر دانست و بر رعایت دقیق مقررات تاكید كرد.
به گفته پورشمس، اعمال مقررات در كنار كار فرهنگی و آموزشی محور برنامه های پلیس است، همه برای داشتن شهری روان و توام با امنیت و آرامش همكاری كنند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یك میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می كنند.
از مجموع جمعیت استان 65 درصد در مركز استان سكونت دارند .
خانواده های یزدی حدود 400 هزار دستگاه موتورسیكلت در اختیار دارند. ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است كه به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و باهدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شكل گرفت.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اكنون 84 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبكه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از كشور است به‌گونه‌ای كه علاوه بر 54 دفتر در مراكز استان‌ها و شهرهای مهم كشور، شبكه گسترده ای از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیك پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
ایرنا همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشكده خبر به‌عنوان یكی از مهمترین مراكز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی كشور نیز وابسته به آن است.
7536/ 2047/