به گزارش خبرنگار ایرنا سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، قرچك و پیشوا در مجلس همچنین اعلام كرد كه برای حل این مشكل با وزیر راه و شهرسازی مكاتبه كرده و باوجود دستور وزیر و نیز جلسات هماهنگی، تصمیم هایی گرفته شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
** طرح مساله
شهرستان های ورامین، قرچك و پیشوا كه از آنها به عنوان دشت ورامین یاد می شود در جنوب شرق پایتخت واقع شده اند و یكی از راههای دسترسی اصلی آنها به پایتخت نیز در محدوده شهرستان ری در جنوب شهر تهران می گذرد.
از شهرستان قرچك تا شهرستان ری ( قلعه نو) حدود 20 كیلومتر فاصله وجود دارد.
شهرستان های شرق استان تهران شامل ورامین، قرچك، پیشوا و پاكدشت با دو مسیر موازی به تهران متصل می شوند ولی مسیر ری – قرچك تنها مسیری است كه تنها راه مواصلاتی سه شهرستان ورامین، قرچك و پیشوا با پایتخت محسوب می شود و مردم مجبورند از این راه برای عبور و مرور خود استفاده كنند.
از قرچك به سمت شهرستان ری، مناطق مسكونی متعددی نظیر حسنك، گل تپه كویر، ایستگاه بهرام، مقیم آباد، طالب آباد، قلعه نو، فیروزآباد، ایستگاه نظامی و سه راه تقی آباد قراردارد و ساكنان این مناطق نیز از مسیر مذكور برای دسترسی به تهران استفاده می كنند و این امر به حجم خودروهای عبوری از این محور مواصلاتی می افزاید.
اما یكی از مهمترین مشكلات این مسیر ترافیك ایجاد شده در بخش قلعه نو شهرستان ری گزارش شده است؛ ترافیكی كه تا ماه ها قبل فقط شب هنگام و در مسیر ری - قرچك وجود داشت ولی این روزها ترافیك به مسیر قرچك - ری هم سرایت كرده و روزها و در اوج تردد خودروها به سمت پایتخت، ترافیكی چند كیلومتری به وجود می آید.
**علت ترافیك چیست؟
توقف خودروها در این مسیر برای عرضه انواع میوه و سبزیجات، شیرینی، كفش و دمپایی، پرنده، عروسك، پوشاك، دل، جگر و سایر اقلام از یك سو و ایستادن خودروهای عبوری برای خرید این محصولات در كنار عرض اندك و برخی دیگر محدودیت ها گاه سبب ایجاد ترافیكی چهار تا پنج كیلومتری نیز در این محور از سمت ری تا پل فیروزآباد و از سمت قرچك تا طالب آباد و معطلی چند ساعته رانندگان می شود.
خودروها پس از رسیدن به قرچك پس از طی حدود 20 كیلومتر به ورامین و سپس به پیشوا دسترسی پیدا می كنند.
صرفنظر از معطلی رانندگان، ایجاد محدودیت برای تردد وسایل امدادی را نیز باید به گرفتاری های موجود اضافه كرد و منتظر ماند تا مسئولان متولی چاره ای بیاندیشند.
**ضرورت توجه بیشتر به شرق استان
بخشدار مركزی شهرستان قرچك تاكید دارد كه شهرستان های غرب تهران از چندین مسیر دسترسی برخوردارند در صورتی كه شهرستان های ورامین، قرچك و پیشوا یك مسیر دارند و در صورت بروز هرگونه مشكل ترافیكی، دسترسی به تهران یا قرچك غیرممكن می شود.
علیرضا رشیدیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره بردار اصلی مسیر قرچك – ری ، مردم شهرستان های ورامین ، قرچك و پیشوا هستند لذا لازم است با برگزاری جلسات مشترك با مسئولان این شهرستان ها، مسائل به صورت كارشناسی بررسی و تصمیمی مشترك برای برون رفت از این معضل اتخاذ شود.
**ترافیك با تعامل شهرهای همجوار قابل حل است
رئیس شورای اسلامی شهر ورامین نیز گفت: این مشكل در تعامل با مسئولان چند شهرستان قابل حل است.
جعفر اردستانی به خبرنگار ایرنا افزود: پیشنهاد برگزاری جلسه مشترك با محوریت نماینده شهرستان های ورامین، قرچك و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ارائه شده كه هرچه سریعتر این جلسه برگزار شود، مشكل ترافیك این منطقه با سرعت بیشتری حل می شود.
**مسیر ری تا قرچك ساماندهی می شود
این درحالی است كه معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری اعلام كرد كه ساماندهی مسیر این شهرستان تا قرچك از میدان معلم تا پلیس راه قرچك در دستور كار قرار گرفته است.
هدایت الله جمالی پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ترافیك قلعه نو مشكلات بسیاری را برای مردم به همراه دارد و برای رانندگان و مسافران قابل قبول نیست كه ساعت ها در ترافیك این منطقه معطل بمانند.
وی افزود: برای رفع كوتاه مدت مشكل ترافیك قلعه نو، ساماندهی دستفروشان از میدان معلم تا پلیس راه قرچك در دستور كار معاونت عمرانی فرمانداری قرار گرفته است و تلاش می شود این طرح به طور كامل اجرا شود.
وی تصریح كرد: برای ساماندهی اساسی این ترافیك، مطالعه كمربندی در دستور كار قرار دارد.
جمالی پور تأكید كرد: منطقه قلعه نو در حوزه شهرستان ری قرار دارد و تصمیم هایی كه برای رفع مشكلات ترافیك این منطقه اتخاذ می شود برای همگان لازم الاجراست.
**مكاتبه نماینده با وزیر
نماینده مردم ورامین، قرچك و پیشوا در مجلس به خبرنگار ایرنا توضیح داد: جلسه مشتركی با حضور معاون وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی برای رفع كوتاه مدت مشكل ترافیك قلعه نو برگزار و تصمیم هایی نیز اتخاذ شد كه تاكنون عملیاتی نشده است.
وی گفت: در نامه ای كه به وزیر راه و شهرسازی در خصوص رفع مشكل ترافیك قلعه نو ارسال شده سه پیشنهاد «احداث پل روگذر از منطقه قلعه نو»، «ایجاد كمربندی جنوبی» و «ساماندهی وضع موجود با تعریض مسیر» ارائه شد كه وزیر راه دستور مؤكد برای اقدام فوری و نیز حل اساسی این مشكل به مسئولان ارائه كرد.
**رفع كوتاه مدت مشكل تا دهه فجر
این درحالی است كه بخشدار بخش قلعه نو شهرستان ری می گوید رفع كوتاه مدت ترافیك قلعه نو تا ایام الله دهه مبارك فجر در دستور كار است.
علیرضا صادقی به خبرنگار ایرنا گفت: چاله ها و سرعت گیرهای محدوده منطقه قلعه نو، وجود دو دوربرگردان در خیابان اصلی قلعه نو، ورودی مستقیم مسیر فرعی روستای چاله ترخان به خیابان اصلی، تامین نشدن پاركینگ توسط شیرینی سرای های مستقر در قلعه نو ، وجود دست فروشان و میوه فروشان و استقرار دكه های معروف به روزنامه فروشی از جمله عوامل بروز ترافیك در این منطقه است.
وی اظهارداشت: اینك طرح لكه گیری و جمع آوری سرعت گیرها در منطقه قلعه نو اجرایی شده و در تعامل با پلیس راهور در ساعات اوج ترافیك مسیرهای دوربرگردان به طور موقت مسدود می شود كه رانندگان می توانند با صرف زمانی دو تا 3 دقیقه ای از دوربرگردان طالب آباد استفاده كنند.
بخشدار قلعه نو تأكید كرد: هر چند رفع مشكل ترافیك در این منطقه به اقدامی بلندمدت نیاز دارد ولی تلاش می شود با رفع این نقص ها در كوتاه مدت، معضل ترافیك در قلعه نو كه برای ساكنان نیز گرفتاری هایی را به وجود آورده است برطرف شود.
حال باید منتظر نشست و دید در نتیجه وعده مسئولان متولی، طرح های كوتاه مدت و بلند مدت حل این مشكل چگونه عملیاتی می شوند و چه زمانی مردم از این ترافیك رهایی خواهند یافت.
تهرام/7254/ 1008
تهران - ایرنا - نماینده مجلس می گوید روزانه حدود 100 هزار خودرو بین دشت ورامین تا پایتخت در حركت (رفت و برگشت) هستند و حدود 300 متر بلوار اصلی «قلعه نو» شهرستان ری در مسیر این ترددها، ترافیكی سنگین ایجاد و همه را عاصی كرده است.