۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83137764
T T
۰ نفر

قاچاق پوشاك كم شد

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83137764
قاچاق پوشاك كم شد

تهران- ایرنا- بسیاری از تولیدكنندگان و صادركنندگان پوشاك معتقدند افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاك از مبادی رسمی سبب شده حجم قاچاق این كالا كم و زمینه برای فعالیت تولیدكنندگان داخلی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فعالان صنعت نساجی و پوشاك روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران از مسائل و مشكلات این حوزه سخن گفتند؛ این فعالان اقتصادی از حاشیه پرسود قاچاق پوشاك، كارشكنی برخی مالكان تجاری در زمینه مقابله با عرضه پوشاك قاچاق از ابتدای دی ماه و رایزنی با مسئولان كشور برای تاخیر در اجرای این قانون گفتند و تاكید كردند كه توانایی تامین بازار و رقابت با كالاهای خارجی را دارند.

** از دی ماه با عرضه برندهای پوشاك قاچاق برخورد می شود
نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك گفت: ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اطلاعیه ای اعلام كرد كه برای حمایت از تولید پوشاك داخلی، از ابتدای دی ماه امسال با عرضه برندهای محرز (قطعی) پوشاك قاچاق برخورد می شود.
«بهرام شهریاری» افزود: براساس این دستورالعمل بستری فراهم شده تا چارچوب فعالیت نشان های تجاری فعال در كشور مشخص شود.
وی اظهار داشت: اقدام خوبی كه در زمینه پوشاك انجام شده تعیین كد شناسه كالا است كه خردادماه امسال از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت ابلاغ شد و تا پنجم مردادماه مهلت داده شد تا كالاهایی كه شناسه ندارند، تعیین تكلیف شوند.
نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاك تصریح كرد: لابی های قدرتی كه در این خصوص وجود داشته مانع اجرای این دستورالعمل در سه ماه گذشته شده است.
شهریاری تصریح كرد: «ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سازمان حمایت به دنبال مبارزه با قاچاق پوشاك هستند؛ اما همین امروز به ما اطلاع دادند كه برخی ذینفعان سعی می كنند با مذاكره با مسئولان دولتی همچون وزیر كشور مانع از مبارزه با پوشاك قاچاق در سطح عرضه شوند.»
وی افزود: این افراد سعی می كنند توجه مسئولان و مصرف كنندگان را از قاچاق به سمت نبود مواد اولیه و اختلال در بازار شب عید سوق دهند.
شهریاری تاكید كرد: با اجرای این دستورالعمل هر نشان تجاری خارجی در زمینه پوشاك موظف است مجوزهای لازم برای عرضه كالاهای خود و معرفی نامه از كمپانی مادر را اخذ كرده و بعد اقدام به عرضه كالا كند.
نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاك بیان كرد: بستر خوبی برای عرضه تولیدات داخلی فراهم شده تا مصرف كننده با تولیدات داخلی آشنا شوند و به دنبال استقبال از پوشاك ایرانی شاهد اشتغالزایی در این عرصه باشیم.

** 80 درصد توانایی تولید پوشاك در داخل را داریم
در ادامه این نشست عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك گفت: این روزها همه با بحث دلواپسان آشنا هستیم و هر صحبت سازنده ای كه مطرح می شود، عده ای دلواپس ظاهر می شوند و در بحث پوشاك نیز برخی نگرانند كه تولیدكنندگان داخلی توان تامین بازار را نداشته باشند.
«رامین جوانرود» اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بانك اطلاعاتی از توانمندی تولید داخل ندارد در حالی كه در بسیاری از روستاها توانایی تولید پوشاك دارد و می توان با استفاده از این ظرفیت ها بازار را تنظیم كرد.
وی اظهار داشت: اكنون تولیدكنندگان توانایی تولید و تامین 80 درصد نیاز پوشاك كشور را دارند و تنها 20 درصد نیازمند واردات هستیم.
عضو اتحادیه تولید و صادرات پوشاك با تاكید بر اینكه مخالفتی با واردات قانونی پوشاك نداریم، گفت: واردات پوشاك به شكل قانونی خللی در فعالیت تولیدكنندگان داخلی ندارد، اما مشكل اصلی واردات غیرقانونی و قاچاق است.
وی افزود: در شرایط فعلی بسیاری از واردكنندگان نیز دچار سردرگمی شده اند و می گویند اگر چه راه های قانونی واردات پوشاك باز است اما زمینه برای ورود كالای قاچاق هم فراهم است.
به گفته این فعال عرصه پوشاك، اگر نیاز به واردات به صورت قانونی تسهیل شود شرایط بهتر می شود.

** اصناف در زمینه مبارزه با قاچاق همكاری نمی كنند
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك در این جلسه با اشاره به روند تولید پوشاك در گذشته، گفت: در دهه 60 نه تنها قاچاق پوشاك و واردات نداشتیم و بلكه بسیاری از پوشاك ایرانی صادر می شد.
«محمد خاضع» افزود: در آن دوران برندسازی شده بود اما با گذشت زمان به دلیل واردات بی رویه كارخانجات تعطیل شد.
وی تصریح كرد: تولیدكنندگان با ورود نشان های تجاری معتبر مشكلی ندارد و می تواند با آنها مقابله كند اما مشكل عمده ما واردات پوشاك به صورت كیلویی است.
این تولیدكننده پوشاك گفت: اصناف در زمینه مقابله با عرضه قاچاق پوشاك همكاری نمی كنند و می گویند كه قانون اجازه مقابله با آنها را نمی دهد.
خاضع تصریح كرد: با توجه به سودهای كلان در قاچاق پوشاك، لابی های سنگین و پیچیده ای در این زمینه وجود دارد و بسیاری از فروشگاه ها حاضر به همكاری با تولیدكنندگان نیستند.

** صاحبان املاك تجاری متضرران اصلی مقابله با قاچاق
عضو دیگر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك در نشست با خبرنگاران، گفت: تاكنون 42 شركت خارجی فعال در صنعت پوشاك نشان های تجاری خود را ثبت كرده اند اما برخی از شركت های نامعتبر كه از قاچاق سود فراوان می برند، تمایلی به ثبت شركت ندارند.
«شاهرخ جعفری» افزود: البته برخی نشان های تجاری معتبر در دنیا نیز حاضر به ثبت نشان های خود در ایران نشدند و می گویند تا زمانی كه با كالاهای تقلبی برخورد نشود، حاضر به ثبت شركت خود نیستند.
وی با بیان اینكه برخی می گویند اگر واردات پوشاك همچون خودرو ممنوع شود بازار انحصاری می شود، گفت: تولید پوشاك در داخل تنوع زیادی دارد و تولیدكنندگان همواره با یكدیگر رقابت می كنند بنابراین این نظریه درستی نیست.
این فعال در عرصه تولید پوشاك بیان كرد: برخی تنظیم بازار را توجیهی برای فروش كالاهای قاچاق عنوان می كنند كه این موضوع بیشتر از سوی صاحبان ملك تجاری بیان می شود.
وی افزود: این مالكان نگران هستند كه اگر جلوی ورود كالاهای قاچاق و نشان های تجاری تقلبی گرفته شود، زیان ببینند زیرا بسیاری از فروشگاه های بزرگ در اختیار این نوع كالاهاست درحالی كه با خروج آنها از بازار، بلافاصله تولیدكنندگان معتبر جایگزین آنها می شوند.
اقتصام*9132*2025
۰ نفر