۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83137836
T T
۰ نفر

تعزیرات قیمت آجیل را شكست

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83137836
تعزیرات قیمت آجیل را شكست

تهران-ایرنا- گشت مشترك تعزیرات حكومتی در بازرسی از واحد‌های صنفی مرتبط با اقلام شب یلدا، نظارت بر بازار را شدت بخشید و قیمت آجیل مخلوط را شكست به طوری كه قیمت آجیل از 158 هزار تومان به 75 هزار تومان كاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، طرح نظارت تعزیرات بر بازار شب یلدا از امروز آغاز شده است و تا 30 آذر ادامه دارد.
در این گشت كه با حضور بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترك تعزیرات، امید شهرآبادی، رئیس شعبه 41 تعزیرات، كارشناسان اجرای احكام تعزیرات، كارشناسان بهداشت، بازرسان اصناف و نماینده نیروی انتظامی انجام شد، سه واحد صنفی رسیدگی شدند.
گشت ویژه نظارت بر بازار شب یلدا با سرزدن به خشكبار فروشی های مركز شهر تهران قیمت و كیفیت كالاهای عرضه شده را بررسی شدند.
بر اساس این گزارش، در یك واحد صنفی عرضه كننده شیرینی و خشكبار، قیمت آجیل مخلوط شب یلدا 158 هزار تومان برچسب قیمت داشت كه به گفته بازرسان اصناف، قیمت این آجیل غیرمعقول بود و با توجه به كیفیت آجیل باید 75 هزار تومان عرضه می شد.
همچنین یك بسته كوچك آجیل تزیین شده 321 هزار تومان قیمت خورده بود كه با بررسی های انجام شده با توجه به وزن و كیفیت آجیل ها، قیمت آن حدود 150 هزار تومان بود.
امید شهرآبادی، قاضی شعبه 41 تعزیرات در حاشیه این بازدید گفت: متاسفانه جرایم بازدارندگی لازم را ندارد و اكنون نه تنها در مورد آجیل و خشكبار بلكه در مورد بسیاری از اقلام علاوه بر تحریم خارجی دچار خود تحریمی هستیم و حقوق شهروندی مصرف‌كنندگان تضییع می شود.
وی اظهار داشت: اكنون بسیاری از تولید كنندگان كالاهای داخلی به بهانه های مختلف از جمله افزایش نرخ ارز و تحریم ها در حق مردم اجحاف می كنند. به نظر می رسد قوانین بازدارنده نیست. قانونی كه هزینه متخلف را بالا نبرد، زمینه ارتكاب جرم را فراهم می كند.
در پایان این بازرسی، پرونده تخلف این واحد صنفی به ارزش 70 میلیون ریال تشكیل و برای بررسی به تعزیرات حكومتی ارجاع شد كه جریمه آن دو تا پنج برابر ارزش تخلف خواهد بود همچنین با دستور قاضی تعزیرات، برچسب قیمت آجیل مخلوط از 175 هزار تومان به 75 تومان كاهش یافت.
طالبیان به فروشنده این واحد صنفی هشدار داد كه بازرسان در این روزها به طور مرتب از مغازه ها بازدید می كنند و نباید قیمت كاسته شده دوباره افزایش یابد.

* قیمت 340 هزار تومانی پسته
در یك خشكبار فروشی قیمت هر كیلو پسته اكبری اعلا 340 هزار تومان برچسب قیمت داشت همچنین مغز پسته خام و شور 360 هزار تومان بود و كمترین قیمت برای پسته 260 هزار تومان عرضه می شد.
آجیل مخلوط شب یلدا نیز 95 هزار تومان برچسب قیمت داشت كه با بررسی های بازرسان و با توجه به كیفیت محصول، ارزش هر كیلو 75 هزار تومان اعلام شد.
انواع میوه خشك در بسته های فاقد مشخصات و علامت سیب سلامت هم در این واحد صنفی عرضه می شد كه به گفته كارشناس بهداشت به دلیل نامشخص بودن فرایند تولید، غیر بهداشتی تشخیص داده شد همچنین بازرسان اصناف قیمت میوه های خشك را بالا تشخیص كردند.
بازرسان با توجه به بالا بودن قیمت ها از فروشنده این واحد صنفی فاكتور خرید كالا درخواست كردند و بر اساس مشاهدات، فاكتور فاقد مشخصات و مهر بود و نامعتبر اعلام شد.
پس از بررسی های كارشناسان، بهروز طالبیان، رئیس گشت مشترك تعزیرات اعلام كرد كه پرونده تخلف گرانفروشی به ارزش 30 میلیون ریال برای این واحد صنفی تشكیل شده است كه جریمه آن دو تا پنج برابر ارزش تخلف است.
طالبیان گفت: واحد‌های صنفی باید سود متعارف را رعایت كنند و در خصوص نظارت به عرضه آجیل و خشكبار، اتحادیه و اصناف مسئول هستند و تعزیرات بر اساس گزارش تخلف با متخلفان برخورد می كند.
وی تصریح كرد: هدف اصلاح قیمت و نه جریمه واحد صنفی است و می خواهیم تا كالاها با قیمت واقعی به دست مشتریان برسد.
همچنین به دستور قاضی تعزیرات برچسب قیمت 95 هزار تومانی آجیل مخلوط به 75 هزار تومان كاهش یافت و مشتریانی كه می خواستند این آجیل را تهیه كنند با قیمت كاهش یافته خرید كردند.
در بازدید دیگری نیز واحد صنفی به دلیل گرانفروشی پسته، فندق، بادام و تخمه ژاپنی پرونده ای به ارزش 50 میلیون ریال تشكیل و به تعزیرات فرستاده شد كه پس از بررسی جریمه آن مشخص خواهد شد.
رئیس گشت های تعزیرات اظهار داشت: شهروندان می‌تواننددر صورت برخورد با هر نوع تخلف به سامانه 135 تعزیرات حكومتی یا 124 سازمان صنعت معدن تجارت اطلاع دهند تا شكایات در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
اجتمام * ٣٢٢٩ * 3063
۰ نفر