۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83138804
T T
۰ نفر
چین فروش پهپاد در خاورمیانه را از كنترل آمریكا خارج كرد

تهران- ایرنا- چین با فروش پهپادهای مجهز و ارزان قیمت خود بازار فروش این پرنده بدون سرنشین در منطقه خاورمیانه را از نفوذ و كنترل آمریكا خارج كرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورك تایمز، استفاده از پهپادهای چینی در كشورهای خاورمیانه به‌خصوص در كشورهایی مانند اردن، عراق، عربستان و امارات به وفور مشاهده می‌شود.
بر اساس گزارش موسسه خدمات رویال یونایتد، به غیر كشورهای ایران و تركیه و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه بقیه كشورهای این منطقه برای مصارف خود به واردات پهپاد از كشورهای دیگر اقدام می‌كنند.
چین با ارائه پهپادهای بسیار مجهز با قیمت‌های ارزان و بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی روابط كشورهای خاورمیانه با آمریكا روز به‌روز به فروش پهبادهای خود به این منطقه ادامه می‌دهد.
پیش از این نیز رسانه آسوشیتت پرس طی گزارشی عنوان كرد، كشورهای خاورمیانه با شرایط جدید دیگر تمایلی برای خرید پهپادهای آمریكایی ندارند و در این میان شركت‌های چینی توانسته‌اند به‌خوبی بازار فروش پهپاد در این منطقه را كه جایگاه ویژه‌ای در منافع امنیتی آمریكا دارد به كنترل خویش در آورد.
استفاده از پهپادهای نظامی چینی در میدان‌های جنگی منطقه خاورمیانه مانند جنگ یمن به وفور در نیروهای هوایی امارات مشاهده می‌شود و ایران نیز برای كنترل تحركات تروریست‌ها در كشور سوریه از این تجهیزات استفاده می‌كند.
بر اساس مطلب موسسه خدمات رویال یونایتد، پكن با سرمایه گذاری وسیع در حوزه فروش پهپاد به منطقه خاورمیانه توانسته است، نبود حضور تجهیزات آمریكا در برخی از كشورها را پر كند و این اقدام چین باعث شده تا برخی از كشورهای منطقه كه مجوز خرید تجهیزات نظامی از آمریكا را ندارند بتوانند این تجهیزات را با قیمت ارزان‌تر از چین تأمین كنند.
به گزارش شبكه یورونیوز، جنگ تجاری میان آمریكا و چین نخست در سوم آوریل (14 فروردین) سال جاری با انتشار فهرستی از حدود 1300 كالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشكی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا آغاز شد و در همان زمان آمریكا اعلام كرد كه قصد دارد باهدف برقراری عدالت تجاری میان دو كشور بر این كالاها تعرفه 25 درصدی وضع كند.
یك روز بعد چین، آمریكا را به مقابله به مثل تهدید كرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود 100 كالای آمریكایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات كشاورزی ایالات متحده به ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار اعلام كرد كه زیان اقدام آمریكا را با اعمال تعرفه 25 درصدی بر این محصولات آمریكا جبران خواهد كرد.
جنگ تجاری میان دو كشور و وضع تعرفه بر كالاهای یكدیگر به مدت چند ماه به‌شدت ادامه داشت تا سرانجام رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان روز دهم آذر در حاشیه نشست گروه جی 20 در آرژانتین نشست دوجانبه برگزار كردند و به توافق‌هایی دست یافتند كه به‌عنوان آتش‌بس موقت در این جنگ تجاری تعبیر شد. البته خبر دستگیری منگ وانژو معاون رئیس هیئت مدیره و رئیس امور مالی شركت بزرگ چینی هوآوی چند روز بعد از این توافق آغاز ظهور جنگ سرد میان دو كشور را مجدداً دامن زد.
آساق**9473**1663**