۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83138982
T T
۰ نفر

توسعه طارم، در پیچ و خم راه های نامناسب

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83138982
توسعه طارم، در پیچ و خم راه های نامناسب

زنجان- ایرنا - باوجود برخورداری شهرستان طارم از ظرفیت های بالقوه گردشگری، كشاورزی و دیگر ظرفیت ها در بخش های مختلف؛ توسعه این شهرستان همچنان در پیچ و خم جاده های نیمه تمام و نامناسب مفقود مانده است.

به گزارش ایرنا، اهمیت راه های ارتباطی در هر منطقه یا كشور از جمله مباحثی است كه نمی توان از نقش آن در فرایند توسعه منطقه و آن كشور صرف نظر كرد، راه های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یكدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند؛ به گونه ای كه برای توسعه یك منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.
با توجه به نبود راه های اصلی، ایمن و استاندارد جهت اتصال شهرستان طارم به مركز استانهای همجوار و همچنین نبود راه های استاندارد و ایمن بین روستایی كه لازمه حضور سرمایه گذاران برای اجرای پروژه های مهم است، توجه به این بخش جهت رفع دغدغه های مردم شهرستان، به شدت احساس می شود.
شهرستان طارم دارای پتانسیلهای زیادی در حوزه كشاورزی، گردشگری و معادن است ولی به عقیده بسیاری از كارشناسان این شهرستان كه از طبیعت آن به عنوان بهشت گمشده ایران زمین یاد می شود، به دلیل نبود راه های ارتباطی مناسب همچنان محرومیت را با خود به یدك می كشد.
محمدعلی رحیمی یكی از شهروندان طارمی در این خصوص گفت: در راه های ارتباطی طارم به علت صعب العبور بودن در فصل زمستان امكان تردد گاهی به صفر می رسد و این مشكلاتی هم برای خود راهداران به همراه دارد كه شرایط باز كردن مسیرها را نیز سخت تر می كند و همچنین در حوادث غیرمترقبه هم برای امداد رسانی به آسیب دیدگان نیاز مبرم به اصلاح ساختار جاده ای در این شهرستان داریم.
وی افزود: یكی از مهمترین مشكلات موجود در حوزه راه شهرستان طارم، فرسوده شدن دو مسیر قدیمی و تنها مسیرهای ارتباطی مهم آن یعنی مسیر زنجان- طارم و طارم- منجیل، با توجه به گذر زمان و متعاقب آن كاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد است كه البته در این بین گاهی اجرای غیر استاندارد در برخی مسیرها مزید بر علت شده و بر این مشكلات می افزاید، همچنین در برخی قسمت راه های داخلی و بین شهری با توجه به اینكه سال‌ها از آخرین اصلاح و ترمیم اساسی جاده می‌گذرد، لازم است اعتبارات ویژه ای به منظور اصلاح و بازسازی این مسیرها اختصاص یابد.
حسین خداوردی دیگر شهروند طارمی نیز گفت: به جرأت می توان گفت در چندین سال قبل یكی از عمده دلایل آمار بالای مهاجرت از روستاهای شهرستان طارم، نبود راه های ارتباطی مناسب برای روستائیان و تولیدكنندگان محصولات دامی و كشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراكز فروش در شهرهای بزرگ و مهم بوده است.
وی تاكید كرد: اما اصلی ترین مشكل توسعه شهرستان طارم اجرای كُند و در برخی موارد تعطیلی اجرای چهار پروژه راه ارتباطی مهم، خلخال- كلور- درام، زنجان - بناب- طارم، آب بر- شفت و طارم- ماسوله است.
خداوردی افزود: در صورت رفع این مشكلات می توان زمینه افزایش جمعیت شهرستان طارم و به تبع آن افزایش تولید محصولات مرغوب كشاورزی، افزایش جذب گردشگران خارجی و داخلی و فراهم كردن زمینه اشتغال جوانان این منطقه از استان زنجان را رقم زد.
مهدی سعیدی یكی از كشاورزان طارم گفت: با بهره‌برداری از 2 پروژه محور ارتباطی زنجان-طارم-منجیل و خلخال- كلور- درام به ترتیب شمال غرب كشور از مسیر طارم به استان گیلان و استان اردبیل از مسیر طارم به تهران وصل خواهد شد كه باعث توسعه شهرستان طارم و ایجاد اشتغال بالایی خواهد شد.
وی افزود: این راه های ارتباطی یكی از ضروریاتی است كه زمینه حضور سرمایه گذاران و گردشگران در شهرستان طارم را فراهم می كند و در صورت قصور در این حوزه، توسعه شهرستان طارم با مخاطره روبرو خواهد شد.

** مسیر زنجان تا رشت 180 كیلومتر كوتاهتر می شود
مدیركل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت پروژه راه اصلی بناب – منجیل گفت: با ساخت جاده بناب- منجیل از طارم، مسیر 300 كیلومتری زنجان - رشت 180 كیلومتر كوتاهتر شده و به 120 كیلومتر می رسد.
مسعود بیات منش ادامه داد: از سه راهی طارم تا منجیل 105 كیلومتر و كریدور مناسبی برای ارتباط منطقه شمالغرب و شمال به شمار می رود كه توجیه مناسبی دارد به همین دلیل در حال مذاكره با بخش خصوصی برای ساخت این مسیر هستیم و درآمد جاده منابع این بخش را تامین خواهد كرد.
بیات منش خاطرنشان كرد: از مسیر 105 كیلومتری سه راهی طارم تا منجیل، حدود 86 كیلومتر در این استان و 19 كیلومتر از آن نیز در استان گیلان قرار دارد.
این مسئول با بیان اینكه 86 كیلومتر حوزه استان زنجان به هشت قطعه تقسیم شده است، خاطرنشان كرد: ساخت چهار قطعه این راه به پایان رسیده و حدفاصل روستای ذاكر تا سرخه دیزج سخت ترین قطعه این مسیر به طول 30 كیلومتر است كه 15 كیلومتر آن در دست پیمانكار قرار دارد.
به گفته وی، 15 كیلومتر دیگر مسیر روستای ذاكر تا سرخه دیزج از طریق سرمایه گذار با منابع خود جاده ساخته می شود و منابع آن نیز از محل اخذ عوارض تامین خواهد شد.
مدیركل راه و شهرسازی استان زنجان، پیش بینی پایان این پروژه را سه ساله با یكهزار و 200میلیارد ریال سرمایه گذاری بیان كرد.
بیات منش خاطرنشان كرد: بر اساس تفاهم منعقد شده 70 درصد از این هزینه توسط پیمانكار و 30 درصد نیز توسط راه و شهرسازی پرداخت می شود كه مراحل قانونی خود را طی می كند.
وی یادآوری كرد: با تكمیل كریدور بناب – منجیل، خودروهای سنگین از این مسیر به دلیل صعب العبور بودن تردد نخواهند كرد و مسیر 300 كیلومتری زنجان – قزوین – رشت را طی می كنند.
این مسئول حوزه راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با پایان یافتن پروژه بناب - منجیل این مسیر 300 كیلومتری به 120 كیلومتر كاهش خواهد یافت.
بیات منش تاكید كرد: براساس محاسبات انجام شده با ساخت این جاده و كوتاه شدن مسیر، سالانه 200 میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
وی اظهاركرد: از محل صرفه جویی سوخت، جاده بناب - منجیل، 6 ساله سود خود را تامین خواهد كرد.
این مسئول یادآوری كرد: انتظار داریم در این جاده 10 هزار ترافیك جذب و راه شریانی شده با اشباع شدن ترافیك در 10 سال آینده نیز به بزرگراه تبدیل شود.

** پنج هزار ترافیك با احداث راه كلور - درّام جذب طارم می شود
مدیركل راه و شهرسازی استان زنجان در مورد پروژه راه اصلی كلور - درام نیز گفت: احداث راه كلور – درام منافع قابل توجهی برای این استان دارد و از سوی دیگر از 20 هزار ترافیك روزانه اردبیل پنج هزار مورد آن جذب شهرستان طارم خواهد شد.
مسعود بیات منش افزود: با جذب این میزان ترافیك در طارم، این شهرستان به ویترین فروشگاهی تبدیل و از بن بست خارج خواهد شد، همچنین محصولات كشاورزی آن بدون واسطه به دست مصرف كنند می رسد و به لحاظ اقتصادی نیز سرانه درآمد آن نسبت به زمان كنونی ارتقا خواهد یافت.
این مسئول یادآوری كرد: تاكنون 20 میلیارد ریال برای اجرای طرح ملی درام – كلور هزینه شده و 300 میلیارد ریال دیگر برای تكمیل این طرح در استان زنجان نیاز است.
وی با بیان اینكه طول این طرح ملی 22 كیلومتر در استان زنجان است، خاطرنشان كرد: راه كلور – درام سه سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته بیات منش با اجرای این طرح، جذب 30 تا 40 درصد ترافیك استان اردبیل از مسیر گردنه حیران – اسالم –پونل - سرچم - تهران به سمت زنجان خواهد بود.
بیات منش با بیان اینكه اردبیل جزو استان هایی است كه راه مناسب و ایمنی به پایتخت ندارد كه بتواند در چهار فصل سال به استفاده كنندگان خدمات دهد، اظهار كرد: مردم استان اردبیل در گذشته برای تردد به تهران از مسیر گردنه حیران - قزوین - رشت استفاده می كردند كه بعد از ساخت جاده اردبیل - سرچم 90 درصد از ترافیك این استان به اتوبان زنجان – تبریز جذب شد.
مدیركل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با ساخت راه اردبیل – سرچم 30 درصد ترافیك در اتوبان زنجان – تبریز در این استان افزایش یافت.
به گفته بیات منش، هرچه ترافیك عبوری از استان زنجان افزایش یابد شاید به لحاظ نگهداری جاده ها مشكلاتی داشته باشد اما منافعی را به لحاظ شغل های خدماتی ایجاد می كند.
وی با بیان اینكه برای مسئولان در حال حاضر مسیر سرچم - اردبیل نیز برای این استان راه مناسبی نیست، افزود: آنها به دنبال احداث كریدور اردبیل – خلخال - كلور - درام - منجیل هستند.

**بخشی از قطعه نخست پروژه راه ارتباطی طارم- شفت تا 2 ماه آینده تكمیل می شود
مدیركل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص اجرای پروژه طارم- شفت خاطرنشان كرد: بخشی از قطعه نخست پروژه طارم- شفت از روستای دستجرده تا سراهی ونیسر در صورت نبود مشكلات عمومی تا 2 ماه آینده بهسازی و آسفالت خواهد شد.
مسعود بیات منش، محدودیت منابع مالی را سد راه پیشبرد اجرای كلی عملیات این پروژه مهم عنوان كرد و افزود: برای اتمام قطعه نخست از این راه ارتباطی، از حد فاصل سه راهی سرخه دیزج تا چهارراه كوهكن سفلی 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه در صورت صدور مجوز از سوی شركت ملی ساخت و توسعه راه های كشور در آینده ای نزدیك این 10 كیلومتر تعریض، بهسازی و آسفالت خواهد شد.
وی برای این پروژه آینده روشنی متصور شد و افزود: در صورت تامین اعتبارات لازم برای این راه ارتباطی، در آینده این پروژه با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 كیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085