۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85289228
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

طرح راهسازی "زنجان- بناب - منجیل" چشم انتظار منابع مالی

زنجان - ایرنا - هم اکنون هفت طرح راه اصلی استان در دست احداث است که پروژه ملی زنجان - بناب - منجیل از مهمترین آنها به شمار می‌رود که با توجه به قدمت زیاد برای تکمیل نهایی نیازمند تخصیص اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به شمار می رود و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه را چند برابر می کند و دروازه های پیشرفت را به روی یک منطقه می گشاید.

راه ها و جاده ها همواره از اهمیت و ارزش فوق العاده و استراتژیک برخوردار بوده و امروزه نیز توسعه شهرها و افزایش جمعیت موجب شده امنیت و اهمیت راه‌ها به دغدغه‌های اصلی و مهم در جامعه تبدیل شود چرا که توسعه جاده‌ها شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه است.

با توجه به اهمیت این حوزه، دولتها تلاش می کنند با برنامه ریزی هدفمند و بلند مدت، آسایش و تردد راحت را برای شهروندان به ویژه گردشگران فراهم کنند، چرا که تحقق این مساله، تحولات و اتفاقات بسیار خوبی را به دنبال دارد.

دولت سیزدهم نیز نگاه ویژه ای به موضوع راه ها و تکمیل طرح های نیمه تمام راهسازی داشته و تمام تلاش خود را برای تکمیل این طرح ها با تخصیص اعتبار مورد نیاز به کار بسته است.

طرح راهسازی زنجان - بناب – منجیل از جمله هفت پروژه ملی راهسازی در استان زنجان بوده که برای تکمیل و بهره برداری، نیازمند تخصیص اعتبار مورد نیاز است.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این پروژه، آخرین وضعیت آن را بررسی کرده است.

طرح راهسازی "زنجان- بناب - منجیل" چشم انتظار منابع مالی

پروژه زنجان- بناب - منجیل بخشی از گذرگاه شمال به جنوب است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این پروژه از شهرستان طارم به استان گیلان می رسد و بخش مهمی از گذرگاه شمال به جنوب است، گفت: با اینکه پتانسیل بالقوه ای در بخش راه در استان وجود دارد اما در بخش توسعه راه ها در استان خیلی ضعیف عمل شده است.

اصغر اسماعیلی گفت:برای حل این مشکل باید بودجه های بزرگی جهت توسعه راه های استان هزینه شود تا شاهد توسعه بخش حمل بار و مسافر در استان باشیم.

میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال است.مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد: راه، یکی از مولفه های مهم اصلی توسعه هر کشوری است و برای هر منطقه به ویژه مناطق کم برخوردار یک سرمایه توسعه ای محسوب می شود.

به گفته وی، میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال بوده که بسیار سنگین است.

طرح راهسازی "زنجان- بناب - منجیل" چشم انتظار منابع مالی

طرح مسیر زنجان- بناب – منجیل ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم با بیان اینکه هم اکنون سه پروژه راه اصلی شهرستان در حال انجام است، افزود: مسیر زنجان- بناب – منجیل از جمله مهمترین و یکی از هفت طرح ملی راهسازی استان زنجان است.

غفور شفیعی با بیان اینکه طول این پروژه ۱۰۰ کیلومتر است، اضافه کرد: ۲۰ کیلومتر آن در استان گیلان و ۸۰ کیلومتر باقی مانده نیز در حوزه استحفاظی استان زنجان واقع شده است.

این مسوول با تاکید بر اینکه هم اکنون ۴۳ کیلومتر آن داخل شهرستان به بهره برداری رسیده و ۱۶.۵ کیلومتر نیز در دست احداث است، ادامه داد: با بازگشایی مسیر در ایام شلوغ و پر ترافیک تردد روزانه آن به ۱۳ هزار خودرو خواهد رسید.

هم اکنون ۴۳ کیلومتر آن داخل شهرستان به بهره برداری رسیده و ۱۶.۵ کیلومتر نیز در دست احداث است که با بازگشایی مسیر در ایام شلوغ و پر ترافیک تردد روزانه به ۱۳ هزار خودرو خواهد رسید. وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۶.۵ کیلومتر از این مسیر توسط پیمانکار در ۲ مقطع در حال احداث است که پنج کیلومتر از روستای "سولی چای" تا بادامستان و ۱۱.۵ کیلومتر دیگر نیز از بادامستان تا سه راهی "سرخه دیزج" را در بر می گیرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم یادآور شد: این طرح از جمله پروژه های مهم شهرستان محسوب می شود که اتمام آن نیازمند توجه و حمایت بیش از پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی است.

وی با بیان اینکه مسیر زنجان- بناب – منجیل ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: برای بهره برداری کامل آن به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

این مسوول ادامه داد: این طرح سال قبل ۶ هزار میلیارد ریال بودجه دریافت کرد که در صورت تزریق منابع اعتباری باقی مانده،‌ امسال به خط پایان می رسد.

طرح راهسازی "زنجان- بناب - منجیل" چشم انتظار منابع مالی

اتمام این پروژه ۸۰ کیلومتر از مسیر زنجان به گیلان را کاهش می دهد

شفیعی با بیان اینکه اتمام این پروژه در مدت ۶۰ ماهه و به عبارتی دیگر پنج ساله تنظیم شده بود، افزود: این در حالی است که باقیمانده مسیر پیمان سپاری نشده و نیازمند کار و تلاش بیشتری است.

وی با بیان اینکه این پروژه در سال ۸۲ در سفر رهبر معظم انقلاب به زنجان کلنگ زنی شد، افزود: با توجه به اینکه این مسیر جزو پروژه های ملی بوده تخصیص منابع مورد نیاز برای تکمیل آن امری مهم و ضروری است.

این مسوول بهره برداری از این پروژه را منشا تحولات مهم در استان و همچنین کشور عنوان کرد و گفت: با افتتاح این پروژه استان های شمالغرب کشور به ویژه استان هایی نظیر کرمانشاه و همدان با گذر از مسیر استحفاظی استان به سهولت به استان گیلان تردد خواهند کرد.

با اتمام پروژه چیزی در حدود ۸۰ کیلومتر مسیر تردد به استان گیلان کاهش می یابد. وی با بیان اینکه با اتمام این پروژه، حدود ۸۰ کیلومتر مسیر تردد به استان گیلان کاهش می یابد، اضافه کرد: با افتتاح این طرح علاوه بر صرفه اقتصادی در حوزه های مختلف از قبیل کاهش مصرف سوخت، مسافران و گردشگران نیز سریعتر به مقصد خواهند رسید.

شفیعی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر مسیرهای منتهی به تهران با ترافیک بالایی همراه است که خود مشکلات عدیده ای را به همراه دارد و با بهره برداری این پروژه بار ترافیکی سایر مسیرها کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان طارم با کشاورزی و گردشگری عجین شده، بهره برداری از مسیر زنجان- بناب – منجیل در توسعه کشاورزی و حمل و نقل آسان و سریع بار و محصولات کشاورزی بسیار موثر خواهد بود.

طرح راهسازی "زنجان- بناب - منجیل" چشم انتظار منابع مالی

هفت پروژه راه اصلی راهسازی استان در دست اقدام قرار دارد

سرپرست معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این باره گفت: طی سال های گذشته متناسب با اعتبارات تخصیص یافته، ۱۶۰ کیلومتر راه اصلی در استان تعریض و بهسازی شده است.

سید احمد خلیلی به طول شبکه راه های استان زنجان اشاره کرد و افزود: این استان دارای بیش از پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه است که شامل ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به عنوان مجری پروژه های تفویضی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هفت پروژه راه اصلی در سطح استان را در دست اقدام دارد. وی، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به عنوان مجری پروژه های تفویضی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هفت پروژه راه اصلی را در سطح استان در دست اقدام دارد.

این مسوول با تاکید بر اینکه بیش از ۵۴۰ کیلومتر راه در استان به دلیل افزایش حجم ترافیک، نیاز به چهاربانده شدن دارد، گفت: طی سالهای گذشته با برنامه ریزی و متناسب با اعتبارات تخصیص یافته، ۱۶۰ کیلومتر از این مقدار با مشخصات راه اصلی احداث شده است.

خلیلی با یادآوری اینکه عملیات اجرایی شامل تعریض و بهسازی و چهار بانده کردن این محورها ادامه دارد، افزود: تلاش بر این است در سال جاری نزدیک به ۲۰ کیلومتر که شامل حدود ۱۰ کیلومتر از قطعه ۲ محور سلطانیه -قیدار و ۱۰ کیلومتر هم از قطعه یک زنجان –سلطانیه-ابهر است در صورت فراهم بودن شرایط جوی به مرحله آسفالت ریزی و بهره برداری برسد.

برآیند:

پروژه ملی راهسازی زنجان- بناب - منجیل از جمله پروژه های مهم استان زنجان است که با وجود فراز و نشیب های متعدد هنور به بهره برداری کامل نرسیده است.

طبق اعلام مسوولان امر این پروژه پیشرفت ۶۵ درصدی دارد و اتمام آن نیازمند تخصیص منابع مالی مورد نیاز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha