۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۸:۰۲
کد خبر: 83139686
T T
۰ نفر
ماكو نقش مهمي در توسعه روابط تجاري تركيه و ايران دارد

اروميه - ايرنا - استاندار ترابزون تركيه گفت: منطقه آزاد ماكو به دليل قرار گرفتن در منطقه مرزي نقش مهم و بي بديل در توسعه روابط تجاري و اقتصادي تركيه و ايران دارد.

به گزارش ايرنا، اسماعيل اوستااوغلو (İsmail Ustaoğlu) در ديدار با غلامرضا سليماني در تركيه، روابط 2 كشور را عميق و تاريخي خواند و بيان كرد: ما ايران را به عنوان دوست و برادر خود مي دانيم و علاقه مند به همكاري هاي فرهنگي، اقتصادي و گردشگري هستيم.
وي با قدرداني از حضور مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو و هيات همراه در تركيه افزود: ايران براي تركيه اهميت بسياري دارد زيرا اين 2 كشور داراي زمينه‌هاي مشترك فرهنگي زيادي هستند.
اوستااوغلو با اشاره به اينكه هر 2 كشور داراي يك سابقه ديرينه تمدني، تعاملي و تبادل فرهنگي در ادوار مختلف بوده است، اضافه كرد: ما در مجموع شرايط مناسب را در روابط بلند مدت داريم.

** ماكو براي توسعه مبادلات تجاري با بندر ترابزون آماده است
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو نيز در اين ديدار گفت:‌ اين منطقه در حال حاضر از موقعيت جغرافيايي و مزيت مناسبي براي توسعه ترانزيت منطقه اي برخوردار است و به عنوان بندر خشك آماده توسعه صادرات و مبادلات تجاري با بندر ترابزون تركيه است.
غلامرضا سليماني افزود:‌ اين منطقه به دليل قرار گرفتن در جاده ابريشم از مزيت هاي خوبي براي تبديل شدن به كانون ترانزيت برخوردار است و در همين راستا توسعه روابط تجاري، فرهنگي و گردشگري با تركيه براي ما بسيار اهميت دارد.
وي نقش منطقه آزاد ماكو را در تحقق تجارت 30 ميليارد دلاري ايران و تركيه حائز اهميت خواند و اضافه كرد: ايران و تركيه از سده هاي گذشته از طريق جاده ابريشم روابط تجاري مستمري با هم داشته اند لذا با استقرار منطقه آزاد فرصتي پيش آمده است تا هم تركيه از ظرفيت و فرصت هاي اين منطقه بهره ببرد و هم توسعه اقتصادي ايران را در بر داشته باشد.
وي تاكيد كرد: ما به دنبال توافق همكاري طولاني‌مدت و پايدار هستيم و اين توافق ها مختص به زمان تحريم‌ها نيست.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو از ماكو- ترابوزان – مرسين به ‌عنوان سه كريدور پخش و ترانزيت براي جهان ياد كرد و اظهار داشت: يكي از طرح‌هايي كه سازمان منطقه آزاد ماكو دنبال مي‌كند، ايجاد شهرك مشترك سرمايه‌گذاري با تركيه است زيرا زيرساخت‌ها براي احداث اين شهرك آماده شده است.
وي ادامه داد: محصولات توليدي شركت‌هاي خارجي در منطقه آزاد ماكو براي ورود به سرزمين اصلي از تخفيف 70 درصدي برخوردار خواهد بود و مالكيت صددرصدي در منطقه مي‌تواند در اختيار سرمايه گذاران خارجي قرار گيرد.
سليماني اضافه كرد: سالانه 20 ميليارد دلار مايحتاج اوليه مثل گندم، جو، نهاده‌هاي دامي و… وارد كشور مي‌شود و در اين شرايط جديد مرسين مي‌تواند بهترين محل براي تامين آن باشد؛ همچنين حجم صادرات محصولات پتروشيمي و صنايع نفتي ايران در سال 15 ميليارد دلار در سال است و بندر ترابزون مي‌تواند پايگاهي امن براي صادرات محصولات ايران باشد.
به گزارش ايرنا در اين ديدار دكتر باغباني كندري، سركنسول ايران در ترابزون، مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي، علي معصومي مديركل گمرك بازرگان و قائم مقام شركت سرمايه‌گذاري و توسعه ماكو نيز حضور داشتند.
تِرابْزون شهري است در كشور تركيه كه در كنار درياي سياه قرار دارد و مركز استان ترابزون محسوب مي شود.
ترابوزان بر سر راه جاده ابريشم و در ميان استانبول و تبريز قرار دارد و سال‌ها مركز تجاري بين‌المللي مهم اين منطقه بوده ‌است.
منطقه آزاد ماكو به عنوان يكي از هفت منطقه آزاد كشور به لحاظ محدوده جغرافيايي منطبق بر شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در دولت تدبير و اميد به الگويي براي اقتصاد مقاومتي تبديل شده است.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار كيلومتر مربع بوده و به تنهايي بيش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومين منطقه آزاد بزرگ دنياست.
اين منطقه در مجاورت كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان قرار دارد و طول مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با اين كشورها به ترتيب 130 و 140 كيلومتر است.
7132/3072