۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 83139811
T T
۰ نفر
رئیس كل بیمه مركزی: با دریافت عوارض از صنعت بیمه مخالفم

تهران- ایرنا- رئیس كل بیمه مركزی ایران اعلام كرد: من با دریافت عوارض از صنعت بیمه بسیارمخالفم و باید تلاش كرد تا جلوی این موضوع گرفته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامرضا سلیمانی سه شنبه شب در دومین گردهمایی سراسری هیات رییسه شوراهای هماهنگی استان ها در تهران با اعلام اینكه عوامل بیرونی بر صنعت بیمه اثرگذار است، افزود: اگر جلوی این كار گرفته نشود، امروز عوارضی به این صنعت تحمیل می شود و فردا عوارض دیگر؛ یا حتی در مجلس در این رابطه قانون تصویب می كنند تا از موضوعاتی دیگر عوارض بگیرند.
سلیمانی خواستار رفع مشكلات صنعت بیمه از طریق رایزنی سندیكای بیمه گران ایران شد و گفت: برای بودجه سال آینده تبصره هایی پیشنهاد شده است؛ پیگیری هایی می شود تا مبادا دیگر دستگاه ها تبصره هایی ضد ما نداشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه سندیكای بیمه گران ایران با همكاری شوراهای استانی آن می توانند كارهای بزرگی انجام دهند، گفت: باید مساله عوارض از صنعت بیمه را به طور كامل حذف كنیم.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه صنعت بیمه در خدمتی كه به مردم ارایه می دهد، دعای مردم را نیز پشت سر خود داشته باشد، یادآورشد: در شوراهای استانی سندیكای بیمه گران مباحث بسیار مهم و اساسی مطرح شده است كه نشان می دهد بیشتر شعب استانی بیمه ها در سراسر كشور با مشكلات صنعت بیمه آشنا هستند.
رئیس كل بیمه مركزی با تاكید بر اینكه باید بخشی از مشكلات این صنعت را در سندیكای بیمه حل كرد و بخشی نیز با كمك بیمه مركزی به عنوان نهاد ناظر قابل حل است، گفت: شركت های بیمه در تهران باید بدانند كه كار اصلی را شعبه های بیمه در استان ها انجام می دهند.
سلیمانی افراد فعال در نمایندگی های بیمه سراسر كشور را حدود 140 هزار نفر برآورد كرد و گفت: اگر می خواهیم ضریب نفوذ صنعت بیمه را افزایش دهیم باید افراد شاغل در سطح نمایندگی ها به یك میلیون نفر افزایش یابد.
رئیس كل بیمه مركزی ایران تاكید كرد: برخی شركت های جهانی صنعت بیمه تا 20 هزار نفر نیز جمعیت دارند به شكلی كه اگر این نمایندگی ها نباشند، شركت های بیمه نیز موفق نیستند.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین خواستار ارتباط مستمر بیمه گذار و بیمه گر شد و گفت: در شرایط كنونی در مدت اجرای بیمه نامه، بین شركت بیمه و بیمه گذار ارتباط وجود ندارد یا كم است؛ اگر بتوانیم با بیمه گذاران ارتباط مستمر داشته باشیم و از نزدیك در جریان امور آنها قرار بگیریم، می توانیم قراردادها را سال های متمادی ادامه دهیم.
سلیمانی یادآور شد: اینكه بیمه گذاران به دنبال تغییر بیمه گران خود هستند، نشان دهنده نبود ارتباط مستمر با آنهاست كه در این زمینه نمایندگی های صنعت بیمه نقش اثرگذاری دارند.
وی خواستار ارتباط مستمر شركت های بیمه با نمایندگی های خود در سطح استان ها شد و گفت: در دنیا زمانی همه شركت های خدمات دهی رشد داشته و با مشتری ارتباط مستمری داشته اند.
رئیس كل بیمه مركزی در ادامه، توجه بیش از پیش به جایگاه سندیكای بیمه گران ایران در این صنعت را خواستار شد و گفت: بیمه مركزی اراده دارد كه صنعت بیمه را تقویت كند و امور حاكمیتی را بر عهده داشته باشد.

** ضرورت تاسیس یك شركت بیمه اتكایی ملی
سلیمانی درباره حضور بیمه مركزی در حوزه بیمه های اتكایی نیز اظهار داشت: با توجه به تحریم های بین المللی علیه صنعت بیمه كشورمان، تاسیس یك شركت بیمه اتكایی ملی ضروری است تا تهدیدها به یك فرصت بزرگ تبدیل شود.
وی تاكید كرد: بیمه مركزی خواهان اداره بیمه اتكایی نیست زیرا به دنبال سود نبوده و حتی علاقه دارد این سود به شركت های بیمه بازگردد.
وی تصریح كرد: افتخاری برای بیمه مركزی نیست كه سود بخش خاصی را افزایش دهد چون باید این سود را به دولت دهد در حالی كه دولت به دنبال این سود نیست.
سلیمانی گفت: شركت هایی كه به دنبال سود حداكثری بودند، در دنیای جدید از بین رفته اند و باید به دنبال به حداكثر رساندن ثروت در جامعه باشیم؛ از این رو بیمه مركزی به دنبال انجام مسئولیت های اجتماعی شركت های بیمه است.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین بر نظارت و بازرسی مستمر در صنعت بیمه تاكید كرد و گفت: جلوگیری از تخلفات در بیمه بدون بازرسی و نظارت امكان پذیر نیست.
وی همچنین خواستار استفاده از روش های نوین در صنعت بیمه در قالب استارتاپ ها شد.

** نرخ شكنی، تهدیدی برای ورشكستگی شركت های بیمه
سلیمانی درباره نرخ شكنی ها در صنعت بیمه اظهار داشت: باید شركت های بیمه با یكدیگر هم قسم شوند تا نرخ ها را پایین نیاورند زیرا نتیجه تداوم این روند، ادغام یا ورشكستگی شركتهاست.
رئیس شورای عالی بیمه با بیان اینكه در بخش آموزش بیمه ضعف وجود دارد، گفت: با دانشگاه اكو درباره بحث بیمه داشتیم و خواهان توسعه دانش بیمه بخصوص در دانشگاه بیمه هستیم؛ باید سندیكای بیمه گران و پژوهشكده بیمه در این زمینه ورود كنند زیرا این كار به نفع این صنعت است.
وی با یادآوری اینكه در حال بررسی وضعیت مالی شركت های بیمه هستیم ادامه داد: از 13 شركتی كه در بخش مالی مشكل دارند، خواسته ایم ضمن رفع آنها باید این موضوع را جدی بگیرند؛ در مرحله بعد رتبه بندی شركت ها را پیگیری می كنیم.
رئیس كل بیمه مركزی ادامه داد: وضعیت كنونی در شان مدیران بیمه نیست و باید از تجربه های مدیران با تجربه این صنعت برای رشد فزاینده آن استفاده كنیم.

** بیشترین پرداخت خسارت های بیمه در تصادفات جاده ای
«محسن پوركیانی» رئیس شورای عمومی سندیكای بیمه گران ایران نیز در این گردهمایی گفت: آنچه كمر صنعت بیمه را شكسته، رقابت های غیراصولی است.
وی در این نشست كه مدیران عامل شركت های بیمه نیز حضور داشتند، اظهار داشت: در صنعت بیمه باید سود حداكثری داشت كه برای رسیدن به این سود نیز باید چارچوب های بنگاهداری را رعایت كنیم و همدل و همراه باشیم.
مدیرعامل بیمه ایران افزود: اگر بیمه ایران روزانه 33 میلیارد تومان خسارت می دهد، یك سوم آن مربوط به خسارت های جانی است.
وی تاكید كرد: برای حل این معضل باید جلوی بروز خسارت های جانی را بگیریم كه بخش عمده آن مربوط به تصادفات جاده ای است.

** وزارت بهداشت و ناجا هیچ گزارشی به صنعت بیمه نمی دهند
سیدمحمد علیپور دبیركل سندیكای بیمه گران ایران نیز خواستار جدی گرفتن بحث بیمه درمان در صنعت بیمه شد و گفت: وزارت بهداشت و نیروی انتظامی با اینكه درصدی را به عنوان عوارض از بیمه شخص ثالث دریافت می كنند، اما هیچ گزارشی درباره هزینه كرد این بودجه به بیمه ها ارایه نمی كنند.
دبیركل سندیكای بیمه گران ایران تاكید كرد: باید نیروی انتظامی با مدیریت درست معابر و موتورسیكلت ها از حجم خسارت های رشته بیمه شخص ثالث كم كند.
علیپور یكی از راه های افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه را اعتمادسازی بیان كرد تا از این طریق بتوان رشته های جدید را نیز گسترش داد.
دبیركل سندیكای بیمه گران ایران تاكید كرد: حتی اگر یك شركت كوچك در صنعت بیمه ضربه بخورد، به همه پیكره صنعت بیمه ضربه وارد خواهد شد.
وی ابراز امیدواری كرد با رونق اقتصادی در كشور شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه در كشور باشیم.
علیپور هدف از برگزاری جلسه های هماهنگی استانی را ارتباط دوسویه دست اندركاران صنعت بیمه با مسئولان دانست و گفت: یكی از ویژگی های این نشست حضور نمایندگان صنعت بیمه از نقاط مختلف كشور است.
وی خاطرنشان ساخت: امروز شوراهای هماهنگی صنعت بیمه در استان ها با پیگیری های استانداران و نمایندگان مجلس شكل گرفته اند و جلسه های مستمری برای آسیب شناسی مشكلات و رفع آنها در سطح استانها دارند.
علیپور تاكید كرد: برای نمونه شوراهای هماهنگی در استان كرمانشاه پس از وقوع زلزله در این استان هماهنگی های خوبی برای جبران خسارت ها داشتند كه مثال زدنی است.
در دومین گردهمایی هیات رییسه شوراهای هماهنگی استان های سندیكای بیمه گران ایران كه دیروز در تهران برگزار شد، شركت كنندگان در سه كمیته « تنظیم ارتباطات درون و برون صنعت بیمه در استان ها»، «فنی» و «ترویج فرهنگ بیمه، اعتمادسازی و پرهیز و از رقابت غیراصولی» به بحث و تبادل نظر پرداختند.
هرساله سندیكای بیمه گران ایران برای بحث و تبادل نظر و استفاده از تجربه های شوراهای هماهنگی شركت های بیمه در استان ها، این گردهمایی را برگزار می كند.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر