۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83140022
T T
۰ نفر

افكار عمومی ایرانیان هر سه ماه بررسی می‌شود

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83140022
افكار عمومی ایرانیان هر سه ماه بررسی می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: افكار عمومی در موضوعات مختلف هر سه ماه یكبار توسط پژوهشگاه بر اساس بررسی و آمایش رصد می‌شود تا به تهیه اطلس فرهنگی كمك كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد سلگی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از كتاب «از سیاست گذاری تا سنجش فرهنگی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افزود: پژوهشگاه آنگونه كه از نامش مشخص است به دنبال انجام اقدامات پژوهشی در حوزه فرهنگی و هنری است كه بر اساس این رسالت طرح های بسیاری را انجام داده، در حال اجرا دارد و یا برای آینده برنامه‌ریزی كرده است.
وی به تعدادی از این طرح‌ها كه از سالهای گذشته در دست انجام بوده و اطلس فرهنگی ایرانیان را رقم خواهند زد، اشاره كرد و افزود: كارهای مقدماتی موج چهارم طرح پیمایشی سراسری «ارزش‌ها و هنرهای ایرانیان» در دست انجام است تا شاهد رقم خوردن و اتمام این موج در سال آینده باشیم.
سلگی گفت: «سنجش و پیمایش سرمایه اجتماعی ایرانیان» دیگر طرح در دست اجرای پژوهشگاه است كه از سال 93 آغاز شد و سالانه اجرا می‌شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گفت: «پیمایش سراسری مصرف كالاهای فرهنگی» دیگر طرح اجرایی است كه یك دوره از آن در سال 79 انجام شد و دوره دیگر آن هم اكنون در حال انجام است كه امیدواریم گزارش موج دوم این طرح را تا پایان سال ارائه دهیم.
سلگی همچنین « پیمایش وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی ایرانیان» را نیز طرحی دیگر اعلام كرد كه با همكاری وزارت كشور صورت گرفته است.
وی گفت: پژوهشگاه تعدادی هم طرح جدید در دست انجام دارد كه از جمله آنها طرح « پیمایش ملی هویت ایرانیان» است كه هویت فردی و اجتماعی ایرانیان با زیرمولفه‌های قومی، دینی و مذهبی و غیره را بررسی می‌كند.
وی طرح «پیمایش سبك زندگی ایرانیان» را نیز از دیگر طرح‌های جدید در دست اجرا عنوان كرد و گفت: امیدواریم این طرح‌ها تا پایان سال به انجام و اتمام برسد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به طرح‌های درنظر گرفته و پیش بینی شده برای سال 98 نیز اشاره كرد و گفت: «ترسیم نیمرخی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی ایرانیان»، «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های كودكان و نوجوانان» برای اولین بار، «بررسی خلقیات ایرانیان» و «سنجش آرزوهای ایرانیان» طرح‌های پیمایشی سالانه‌ای است كه پژوهشگاه انجام آنها را در نظر دارد.
وی رصد افكار عمومی در موضوعات مختلف هر سه ماه را از دیگر عملكردهای پژوهشگاه برشمرد و گفت: پژوهشگاه جز طرح‌های ملی قریب به 110 طرح كوچكتر و محدودتر نیز برای اجرا دارد.
وی به برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال در بهمن ماه از سوی پژوهشگاه اشاره كرد و افزود: همچنین پژوهشگاه در سال 96 توانست 95 عنوان كتاب منتشر كرده و در سال 97 نیز تاكنون 22 عنوان چاپ و 35 عنوان دیگر زیر چاپ دارد.
فراهنگ**3009** 9053
۰ نفر