۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۴
کد خبر: 83140329
T T
۰ نفر
دوره تخصصی فقه پزشكی در قم راه اندازی شد

قم - ایرنا - مدیرگروه فقه پزشكی مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم گفت: 'دوره تخصصی فقه پزشكی» برای نخستین بار در طول تاریخ حوزه های علمیه راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی روز چهارشنبه در نشست خبری «آغاز دور تخصصی فقه پزشكی» بابیان اینكه گروه فقه پزشكی این مركز ازسال 89 تشكیل شده است اظهار داشت: كارهای بسیاری در این گروه انجام شده كه نتیجه این اقدام ها، راه اندازی این دوره تخصصی است.
وی افزود: تاكنون 10 كتاب در زمینه فقه پزشكی چاپ و 4 كتاب نیز تا پایان امسال عرضه می شود ، ضمن اینكه سه طرح كلی و جزئی در این زمینه در حال انجام است.
وی گفت: رشته های مختلف نیازمند افراد متخصص مسلط بر فقه است تا قشرهای مختلف از مسائل فقهی حوزه شغلی و كاری خود آگاه شوند كه این امر نیاز به ایجاد فقه های تخصصی را ضروری كرده است.
قاسمی،هدف فقه پزشكی را پاسخگویی به تمام مسائل پزشكی از منظر فقه شیعی دانست و تاكید كرد: آموزش های این مركز همراه با پژوهش است به همین دلیل این دوره بسیار اثرگذار است.
وی ادامه داد: گذراندن پنج تا هفت سال درس خارج ، پذیرش در آزمون تخصصی و آموزش سه ساله دراین دوره شرایط جذب افراد در این دوره است كه امسال هشت تن تحصیل خود را آغاز می كنند.
قاسمی اظهار داشت: برای تبیین سرفصل ها و متون درسی این دوره تخصصی ، سه سال مطالعه صرف شده كه با مطالعات ،زمان بندی وشیوه اجرای این دوره به صورت دقیق تعیین گشته است.
وی با بیان اینكه فقه معاینه، فقه درمان، فقه تحقیقات نوین پزشكی و همچنین فقه بهداشت و سلامت چهار سرفصل اصلی این دوره است گفت: تبیین آیات قرآنی پیرامون پزشكی، بررسی روایات فقه پزشكی از منظر سند و دلالت و همچنین ایجاد بانك استفتائات فقه پزشكی از جمله اقدام های صورت گرفته برای ایجاد پشتوانه این دوره تخصصی بوده است.
وی بااشاره به چاپ كتاب فقه پزشكی درمركز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دراین كتاب 40 موضوع جدید علم پزشكی مورد مطالعه قرار گرفته است.
قاسمی افزود: همچنین در كتاب دیگر چاپ شده توسط مركز فقهی ائمه اطهار(ع) با عنوان فقه درمان ، پنج سرفصل با عنوان فقه پزشك، فقه بیمار، چرایی درمان توسط پزشك، هزینه های پزشك و كادر درمانی و همچنین چگونگی درمان ذكر كرده كه تاكنون 200 نسخه از این كتاب توسط وزارت بهداشت و درمان خریداری شده است.
مركز فقهی ائمه اطهار(ع) تاكنون بیش از 250 كتاب، مقاله و رساله علمی توسط محققان و پژوهشگران خود به چاپ رسانده است كه برخی از آنها به چند زبان ترجمه شده اند. این مركز دارای 9 گروه های فقهی تخصصی از جمله فقه سیاسی، فقه اجتماعی، شبهه شناسی، فقه ثقلین، فقه نفت، فقه كودك، فقه حقوق و جزا، فقه اقتصاد و فقه پزشكی است.
در هفته پژوهش امسال 75 عنوان كتاب چاپ جدید این مركز رونمایی شد.
7404/ 6133/
۰ نفر