۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۴
کد خبر: 83140951
T T
۰ نفر
استاندارمازندران رتبه جهاني دانشگاه نوشيرواني را تبريك گفت

ساري- ايرنا- استاندار مازندران روز چهارشنبه با انتشار پيامي كسب رتبه نخست دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در ميان دانشگاههاي ايران بر اساس رتبه بندي موسسه ' تايمز ' انگليس را تبريك گفت.

به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران، احمد حسين زادگان در پيامش نوشت: از آنجايي كه انتشار ارزيابي سيستم رتبه بندي دانشگاهها و موسسه هاي آموزش عالي تايمز كه براي سال 2019 دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل را برترين دانشگاه كشور انتخاب كرد و موجي از شور و شعف را در جامعه به راه انداخت، مراتب خرسندي و ابتهاج خود را اعلام مي دارم. ‎
وي با تبريك اين افتخار آفريني به اعضاي هيات علمي، پژوهشگران، دانشجويان و كادر اداري دانشگاه صنعتي نوشيرواني، تاكيد كرد: اميدوارم در سايه اهتمام متعهدانه و خودباورانه جامعه دانشگاهي شاهد ترقي و تعالي افزون تر رهپويان علم و دانش باشيم با هدف درنورديدن مرزهاي علم و دانش در راستاي منويات مقام معظم رهبري و تدابير رياست محترم جمهوري وفق سياست هاي كلان علم و فنآوري باشيم.
استاندار مازندران تصريح كرد: بي ترديد توفيقات بين المللي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در رقابت و همكاري با دانشگاههاي معتبر داخلي و خارجي موجب اميدبخشي و حركت آفريني براي ساير دانشگاهها ، دستگاههاي اجرايي و بخش خصوصي است تا با خودباوري ملي، شعار ' ما مي توانيم ' را به منصه ظهور برسانند.
حسين زادگان اينگونه موفقيت ها تر عرصه علم و فنآوري را موجب رشد و تعالي جامعه و شكوفايي استان مازندران دانست و تاكيد كرد كه با اينگونه افتخارآفريني ها روح واقف خيرانديش آن دانشگاه حركت آفرين در رضوان الهي شاد خواهد شد.
استاندار مازندران نوشت: در آستانه تصدي مديريت ارشد ديارعلم ، ادب و فر هنگ؛ نخبگان ، فن سالاران ، دانشمندان و پژوهشگران جوان استان را به همفكري، هم افزايي، مسئله يابي وحل مسائل مختلف استان دعوت نموده و برهمين اساس كليه مديران دستگاه هاي اجرايي را مكلف به ارتباط فعالانه با دانشگاه ها و مراكز علمي وفرهنگي مي نمايم.
وي افزود: در هفته پژوهش و فناوري اين رخداد شوق آفرين را محركي براي تعامل سازنده چهارركن مهم دانشگاه، دولت، صنعت و جامعه مي دانم و بر كاربست يافته هاي پژوهشي در حوزه سياستگذاري، برنامه ريزي و روندهاي اجرايي استان تاكيد دارم.
حسين زادگان همچنين در اين پيام اتاق فكر توسعه و تعالي و همچنين جامعه دانشگاهي و حوزوي ، علمي و فرهنگي، مدني و رسانه اي را به ارائه برنامه هاي عملياتي جهت اجراي سه راهبرد آينده گرايانه معطوف به اميد اجتماعي، تدبير اقتصادي و اعتدال سياسي جهت توسعه و تعالي استان مازندران فرا خواند.
** رتبه بندي تايمز چيست؟
سيستم رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هاي آموزش عالي تايمز يكي از مشهورترين نظام‌هاي رتبه‌بندي بين‌المللي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي است كه از سال 2004 انجام مي شود و دانشگاههاي ايران از سال 2012 در اين رتبه بندي قرار گرفتند.
در اين رتبه بندي 13 شاخص در پنج گروه شامل آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتي و وجه بين‌المللي مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
امسال 18 دانشگاه از ايران در اين رتبه بندي حضور داشتند كه دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با كسب بيشترين امتياز در مجموع پنج شاخص از ميان اين دانشگاهها، رتبه نخست را كسب كرد.
دانشگاه نوشيرواني بابل با اين كه براي نخستين بار امسال در رتبه بندي تايمز حضور داشت در عين حال به لحاظ كسب امتياز در مجموعه شاخص ها، رتبه دوم دانشگاههاي جهان اسلام را از آن خود كرد.
اين دانشگاه همچنين با كسب امتياز 99.1 در شاخص استنادات كه مهم ترين شاخص ارزيابي علمي دانشگاههاست رتبه رتبه اول دانشگاههاي آسيا و رتبه 14 دانشگاههاي جهان را به همراه دانشگاه آكسفورد انگليس به خود اختصاص داد.
** سابقه دانشگاه نوشيرواني بابل
دانشگاه نوشيرواني بابل قريب 50 سال پيش توسط مرحوم سيد حسين فلاح نوشيرواني تاسيس شده و همچنان بخش عمده از درآمد آن وقفي و از سوي خيران است.
ساخت دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل از سال 1348 آغاز شد و امروز حدود 400 عضو هيات علمي و كارمند و بيش از 6هزار دانشجو مشغول به تحصيل در 6دانشكده مهندسي عمران، مكانيك، صنايع و مواد، شيمي، برق و كامپيوتر و علوم پايه دارد.
اين دانشگاه در سال 1352 بر اساس وقف و كمك‌هاي مردمي نه با پول دولت، به عنوان دانشكده فني دانشگاه مازندران شروع به جذب دانشجو كرده است و به همين دليل از سرمايه اجتماعي بالا و حساسيت عمومي برخوردار است.
سيد حسين فلاح معروف به نوشيرواني بنيانگذار دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل بازرگان و نيكوكار ايراني كه در سال 1350 دار فاني را وداع كرد، بنا به قولي چهار پنجم از ثروت خود را در جهت امور خيريه و ارتقاء سطح بهداشت، رفاه، آموزش و امور مذهبي مردم هزينه كرده است كه از آن جمله مي توان به ساخت و احداث مدرسه ، هنرستان ، انيسيتو ، دانشـكده ، درمانـگاه ، زايشـگاه ، بانك خون ، پرورشـگاه ايتـام ، بيمارستـان ، مسجـد ، پل و غيره اشاره كرد.
1654