۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83141254
T T
۰ نفر
چین و آمریكا بر سر ادامه گفت و گوهای تجاری به توافق رسیدند

پكن- ایرنا- وزارت بازرگانی چین اعلام كرد مقامات تجاری چین و آمریكا بر سر ادامه گفت و گوهای تجاری بر اساس توافق راهبران دو كشور در نشست آرژانتین، به تفاهم رسیده اند.

به گزارش ایرنا وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد این توافق روز گذشته (چهارشنبه) و در نتیجه مذاكره تلفنی مقامات تجاری دو كشور در سطح معاون وزیر صورت گرفته است.
از سوی دیگر، 'استیون منوشین' وزیر خزانه داری آمریكا هم اعلام كرد دور بعدی گفت و گوهای تجاری میان این كشور و چین، در ماه ژانویه 2019 برگزار خواهد شد.
او تایید كرد تا كنون چند تماس تلفنی با مقام های چینی در ارتباط با مسایل تجاری و اقتصادی دو كشور داشته است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا افزایش تعرفه بر واردات چینی را از روز اول ژانویه تا 31 ماه مارس 2019 موقتا به تعویق انداخته است.
گفته می شود بر این اساس، واشنگتن به پكن برای رسیدگی به نقض ادعای «حقوق مالكیت معنوی» و «انتقال اجباری فناوری آمریكا» فرصت بررسی بیشتر داده است.
هفته گذشته، مقام های چینی گفتند كه بطور موقت تعرفه اضافی 25 درصدی بر خودروهای آمریكایی را كنار می گذارند اما ترامپ تاكید كرد كه تعرفه چین هنوز خیلی زیاد است و از پكن خواست امتیازهای بیشتری قائل شود.
منوشین همچنین در مورد بازداشت مدیر مالی 'هوآوی' در كانادا به درخواست آمریكا گفت كه رویكرد چین آن است این مسئله جدا از مذاكرات تجاری است و یاد آور شد این بازداشت بر گفت و گوها تاثیری نخواهد گذاشت.
كانادا هفته پیش 'منگ وانژو'، مدیر مالی 'هوآوی' را به خاطر نقض تحریم های آمریكا بازداشت كرد و درصدد استرداد او به آمریكا بود در پی این اقدام كانادا، پكن یك تاجر و یك دیپلمات سابق كانادایی را بازداشت كرد.
روز چهارشنبه نیز وزارت خارجه كانادا مدعی شد كه سومین شهروند این كشور هم در چین بازداشت شده است موضوعی كه سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به آن اظهار بی اطلاعی كرد.
دادگاه ونكوور كانادا بعد از چند روز بازداشت خانم 'منگ'، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد كرد تا دولت این كشور در رابطه با استرداد وی به آمریكا تجدیدنظر و تصمیم گیری كند.
'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین و 'دونالد ترامپ' همتای آمریكایی او، اوایل ماه جاری در اجلاس سران G20 در آرژانتین، برای ادامه مذاكرات تجاری میان دو كشور و توقف تعرفه های جدید، به توافق رسیدند.
**آساق**1904**