۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 83141324
T T
۰ نفر
واكنش‌ منفی متحدان آمریكا به خروج نیروهای این كشور از سوریه

تهران - ایرنا - انتشار خبر آغاز خروج نیروهای آمریكا از سوریه در روز گذشته (چهارشنبه)، واكنش‌های بسیاری در میان محافل دیپلماتیك آمریكایی و متحدان این كشور به همراه داشته است.

به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس 24، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا روز گذشته (چهارشنبه) با توئیتی همه را شگفت زده كرد.
وی نوشت:‌ «ما داعش را در سوریه شكست دادیم، كاری كه تنها دلیل من برای باقی ماندن (نیروهای آمریكایی) در این كشور بود.»
محافل داخلی آمریكا روز گذشته با دیدن توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور شوكه شدند.
فرانس 24 ادعا كرده، ترامپ در حالی در توئیت خود خبر از خروج نیروهای آمریكایی از سوریه داده كه با این اقدام وی، خلا امنیتی در این كشور بیش از پیش آینده منطقه بحران زده خاورمیانه را تهدید می كند.
نخستین منتقدان این تصمیم ترامپ، اعضای حزب جمهوریخواه آمریكا بودند كه معتقدند بیرون رفتن نظامیان آمریكایی از خاك سوریه به تقویت نقش ایران و روسیه در این كشور خواهد انجامید؛ كشورهایی كه هر دو حامی دولت بشار اسد هستند.
لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه اعلام كرد كه خروج از سوریه 'پیامدهایی ویرانگر' خواهد داشت.
ماریك روبیو نماینده حزب جمهوی خواه آمریكا در سنای این كشور نیز گفت: خروج كامل و سریع نیروهای آمریكا از سوریه اشتباه بزرگی است كه تبعات آن فراتر از نبرد علیه داعش است؛ دولتمردان حاكم بر كاخ سفید در آینده متوجه تبعات ناشی از این اشتباه بزرگ خواهند شد.
وزیر دفاع انگلیس نیز بلافاصله به این موضوع واكنش نشان داد و اعلام كرد كه لندن به شدت با این تصمیم ترامپ مخالف است.
كاخ سفید گفته است كه نظامیان آمریكایی مستقر در سوریه بین 60 تا 100 روز آینده این كشور را ترك خواهند كرد؛ گرچه هنوز معلوم نیست تمامی دو هزار نظامی آمریكایی تا چه زمان و به چه شكل از سوریه خارج خواهند شد.
در همین ارتباط، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام كرد، تل آویو تصمیم آمریكا برای خروج از سوریه را بررسی كرده و در راستای تأمین امنیت خود اقدام خواهد كرد.
این در حالی است كه خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه این كشور اعلام كرد كه خروج نظامیان آمریكایی از سوریه چشم‌اندازی را برای حل سیاسی بحران این كشور ایجاد كرده است.
خبر خروج نیروهای آمریكایی از سوریه در حالی رسید كه دولت تركیه اعلام كرده كه عملیات نظامی تازه ای در سوریه انجام خواهد داد و در واقع بسیاری از كارشناسان و ناظران سیاسی، این تصمیم ترامپ را هدیه ای بزرگ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه می دانند.
بسیاری از سربازان آمریكایی كه در سوریه باقی مانده‌اند عضو نیروهای عملیات ویژه هستند كه با شبه نظامیان كرد و عرب موسوم به نیروهای دموكراتیك سوریه همكاری نزدیك دارند.
تركیه كه عضو ناتو است، كردهای عضو یگان‌های مدافع خلق در سوریه را امتداد شبیه نظامیان كرد جدایی‌طلب در خاك خود می داند.
منابعی در وزارت خارجه آمریكا عصر چهارشنبه اعلام كردند واشنگتن در تدارك برای خارج كردن كامل نیروهایش از شمال سوریه است.
آمریكا دارای 19 پایگاه نظامی در منطقه شرق سوریه و نزدیك مرزهای مشترك این كشور با عراق است كه مهم ترین آنها پایگاه التنف (در جنوب شرق) است.
نیروهای آمریكایی بدون اجازه دولت سوریه در این كشور حضور دارند و دمشق بارها خواستار پایان تجاوز نظامی نیروهای آمریكایی در سوریه شده است.
روزنامه 'وال استریت ژورنال' نیز امروز (پنجشنبه) به نقل از یك منبع مطلع كه نامش فاش نشد، نوشت: واشنگتن آماده خروج فوری نیروهایش از شمال شرقی سوریه است و مقامات آمریكایی این موضوع را با متحدان خود (نیروهای كرد مستقر در شمال سوریه) در میان گذاشته اند.
این روزنامه افزود: این اقدام واشنگتن پس تماس تلفنی هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با رجب طیب اردوغان همتای ترك خود انجام می شود.
تركیه هفته گذشته اعلام كرد كه عملیات تازه ای را علیه یگان‌های مدافع خلق سوریه' (ی.پ.گ) و حزب كارگران كردستان (پ. ك. ك) در شرق فرات سوریه آغاز خواهد كرد.
دونالد ترامپ درخصوص دلیل خروج نیروهای آمریكایی از سوریه ادعا كرده كه 'ما در سوریه بر داعش غلبه كرده‌ایم؛ این تنها دلیل من برای ماندن در آنجا در دوران ریاست‌جمهوری‌ام بود'؛ ادعایی كه به اعتقاد كارشناسان مسایل منطقه فقط به جوك شبیه است چرا كه آمریكا به كمك رژیم صهیونیستی و كشورهای انگلیس و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حكومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد كرد كه با یاری خدا و فداكاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش سال گذشته در همین زمان در سوریه و قبل از آن در عراق شكست خورد و آمریكا هیچگونه نقشی در شكست داعش نداشته، بلكه برعكس تقویت كننده و تجهیز كننده این گروهك تروریستی بوده است.
اروپام**9041**1275
۰ نفر