۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۹
کد خبر: 83141837
T T
۰ نفر
تلاش ها براي ارتقا توان بالگردي

تهران- ايرنا- هواپيمايي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران (هوانيروز) در آخرين هفته از پاييز اقداماتي قابل توجه به منظور تقويت توان بالگردي ارتش انجام داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار دفاعي ايرنا، هوانيروز در اين هفته چند دستاورد جديد خود در حوزه بالگردي را رونمايي كرد و بالگردهاي از رده خارج شده را دوباره به چرخه عملياتي باز گرداند.

**استارتر بومي بالگرد
در ابتداي اين هفته نمايشگاه قطعات بالگردي در ستاد فرماندهي هوانيروز برپا و در آن دستاوردهاي جديد اين يگان همچون دستگاه پرتابل و استارتر بومي بالگرد، هواپيما و تانك (GPU) رونمايي شد.
اين دستگاه كه متخصصان هوانيروز طراحي و توليد كرده اند، شنبه هفته جاري در حاشيه نمايشگاه قطعات بالگردي در ستاد فرماندهي هوانيروز با حضور امير سرتيپ «علي جهانشاهي» معاون هماهنگ كننده نيروي زميني ارتش و امير «يوسف قرباني» فرمانده هوانيروز رونمايي شد.
اين دستگاه كار تامين برق به منظور روشن شدن انواع تانك ها، بالگردها و هواپيماها را انجام مي دهد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در نمايشگاه قطعات بالگردي، اين استارتر با توجه به وزن كم و قابليت جابجايي سريع كمكي ارزشمند به منظور انجام عمليات هاي هوانيروز محسوب مي شود.
به گفته متخصصان هوانيروز، اين استارتر استاندارهاي لازم را اخذ كرده و آماده توليد انبوه به منظور خدمت رساني است.
همچنين در حاشيه اين نمايشگاه يك دستگاه استارتر سبك متحرك بالگرد نيز به نمايش دارد كه با وزن حدود 10 كيلوگرم پس از يك بار شارژ توانايي روشن كردن 10 بالگرد را دارد.

**الحاق بالگردهاي بازسازي شده
در روز چهارشنبه اين هفته نيز هشت فروند بالگرد بازسازي شده به ناوگان عملياتي پايگاه چهارم رزمي پشتيباني و مركز آموزش هوانيروز شهيد وطن پور اصفهان ملحق شدند.
بازسازي اين بالگردها كه به دست كارشناسان داخلي انجام شده، بيش از 130 ميليارد ريال صرفه جويي ارزي به همراه دارد.
اين بالگردها از نوع 214، شينوك و كبري است كه پس از بازسازي به ماموريت خود در آسمان كشور بازگشتند.

**گروه پهپادي هوانيروز تشكيل مي شود
فرمانده هواپيمايي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران (هوانيروز) در اين هفته اعلام كرد: گروه پهپادي اين نيرو به منظور انجام برخي از ماموريت ها تشكيل مي شود.
امير سرتيپ دوم «يوسف قرباني» اظهارداشت: هوانيروز پيش از اين عمليات شناسايي را با بالگردها انجام مي داد اما امروز به سمتي مي رويم كه در اين زمينه از پهپادها بهره گيري كنيم.
فرمانده هوانيروز تاكيد كرد: اين ارگان نظامي پس از اين به منظور انجام «بعضي ماموريت ها» از پهپاد استفاده مي كند.

**همكاري هوانيروز با شركت هاي دانش بنيان
امير قرباني همچنين در اظهارنظري ديگر اعلام كرد: شركت هاي دانش بنيان و نخبگان مي توانند در ارتقاي توان رزمي بالگردها و بهبود توان عملياتي آنها در ماموريت هاي مختلف به ما كمك كنند.
وي با اعلام اين كه هوانيروز با شركت هاي دانش بنيان كه در صنايع هوايي كارآمد باشند همكاري خواهند كرد، افزود: پروژه هاي زودبازده، ميان مدت و بلند مدت را در هشت حوزه به منظور همكاري با شركت هاي دانش بنيان تعريف كرده ايم.
فرمانده هوانيروز به خودكفايي هوانيروز در ساخت قطعات مورد نياز بالگردها اشاره كرد و گفت: براي تعمير و نگهداري بالگردهاي خود از قطعات و تسليحات كاملا بومي استفاده مي كنيم؛ در اين زمينه حتي كوچك ترين قطعه نيز از خارج كشور وارد نمي شود.
امير قرباني افزود: بالگردهاي ناوگان عظيم هوانيروز جمهوري اسلامي ايران توسط نيروهاي اين ارگان نظامي تعمير و نگهداري مي شود.
وي با بيان اين كه بايد متناسب با تهديدات تجهيزات خود را به روز كنيم، اظهارداشت: به دنبال ارتباط با شركت هاي دانش بنيان هستيم تا متناسب با تهديدات دشمنان تجهيزات و تسلحات خود را بهينه و به روز رساني كنيم.

**كارايي بالگردهاي ارتش افزايش مي يابد
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي نيز با اشاره به دستاوردهاي هوانيروز در زمينه ساخت قطعات مورد نياز بالگردها، گفت: با استفاده از اين دستاوردها كارايي بالگردهاي اين نيرو افزايش مي يابد.
امير سرتيپ «كيومرث حيدري» افزود: با استفاده از اين دستاوردها بالگردهايمان را به گونه اي ارتقا مي دهيم كه بتوانند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرايط آب و هوايي ماموريت خود را انجام دهند.
وي اظهارداشت: اكنون علم، فن و هنر حفظ، نگهداري و ساخت تجهيزات مورد نياز بالگردها در هوا نيروز ارتش جمهوري اسلامي نهادينه شده است و كشورمان قدرتمندترين ناوگان بالگردي خاورميانه را در اختيار دارد.

**افتتاح خط توليد تجهيزات الكترو اپتيكي
در اين هفته علاوه بر رونمايي از دستاوردهاي هوانيروز، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز خطوط توليد تجهيزات الكترواپتيكي پيشرفته را در اصفهان افتتاح كرد.
وزير دفاع پس از افتتاح اين خط توليد، توجه ويژه به نيازها و درخواست هاي فناوري نيروهاي مسلح، توجه به فرآيندهاي نوآورانه، مهندسي سيستم، مديريت دانش، استاندارد سازي و تضمين هاي كيفيت را از اولويت هاي پيش برندگي صنعت دفاعي در شرايط تحريم عنوان كرد.
امير سرتيپ «امير حاتمي» افزود: با توانمندي، ظرفيت هاي فوق العاده و زير ساخت هاي فناورانه در شركت صنايع الكترونيك و صنايع الكترو اپتيك اصفهان مي توانيم بطور جامعي نيازهاي به روز نيروهاي مسلح را در حوزه هاي الكترواپتيكي، ليزري و تجهيزات پزشكي بدون نياز به خارج از كشور تامين كنيم.
وزير دفاع پيشرفت هاي چشمگير در حوزه هاي مختلف بويژه الكترونيك و اپتيك در وزارت دفاع را مرهون تفكر انقلابي، جهادي و جوان گرائي دانست و اظهارداست: در آينده خبرهاي بسيار خوبي را از پيشرفت هاي صنايع الكترونيك وزارت دفاع به استحضار ملت عزيز و سربلند خواهيم رساند.

**بازگشت ناوگروه 58 ايران
در آخريت هفته از پاييز ناوگروه 58 نيروي دريايي راهبردي ارتش جمهوري اسلامي پس از دريانوردي در آب هاي آزاد در منطقه يكم امامت نداجا در بندرعباس پهلو گرفت.
اين ناوگروه اطلاعاتي - عملياتي متشكل از ناوشكن شهيد بايندر و ناو لجستيك تنب است كه پس از گذشت 53 روز دريانوردي و سه هزار و 970 مايل دريايي و پهلوگيري در بندر صلاله عمان در هفته جاري به كشور بازگشت.
امير دريادار دوم افشين تاشك فرمانده قرارگاه مقدم نيروي دريايي ارتش ناوگان جنوب در مراسم استقبال از اين ناوگروه گفت: ثبات و امنيت نظام جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه دريايي پر آشوب، مديون فداكاري‌ كاركنان نيروي دريايي راهبردي ارتش در خليج عدن و آب هاي دور دست بوده و موفقيت در اين ماموريت ها نيازمند صبر، فداكاري و ايثار خانواده هاي آنان است.

**رونمايي كتاب انديشه هاي دفاعي رهبري
همچنين در اين هفته كتاب تببين انديشه هاي راهبردي دفاعي فرمانده معظم كل قوا در 12 جلد با حضور فرماندهان ارشد لشگري در حاشيه همايش تببين انديشه هاي دفاعي رهبري در سازمان دريايي وزارت دفاع رونمايي شد.
امير سرلشگر «عبدالرحيم موسوي» فرمانده ارتش جمهوري اسلامي ايران در مراسم رونمايي از اين كتاب گفت: ديدگاه ها و تدابير دفاعي فرماندهي معظم كل قوا در تمامي حوزه ها چراغ راه و قطب‌ نماي پيشرفت و تعالي است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم گفت: رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب سياست هاي آمريكا را براي ايجاد بي ثباتي و ناامن كردن منطقه خنثي كرده است.
امير سرتيپ «امير حاتمي» اظهار داشت: بايد با تببين انديشه هاي دفاعي فرمانده معظم كل قول زمينه هاي اجراي آنها را فراهم كنيم.

**نظافت سلاح جان فرمانده قرارگاه ثامن را گرفت
در اين هفته فرمانده قرارگاه منطقه‌ اي ثامن الائمه(ع) نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شمال شرق كشور حين بررسي و تنظيف سلاح انفرادي خود از ناحيه سر دچار سانحه شد و درگذشت.
سردار جانباز «قدرت‌ الله منصوري» در پي هشت سال حضور در جبهه هاي حق عليه باطل دوران دفاع مقدس، مسئوليت هايي در فرماندهي تيپ 21 امام رضا(ع)، فرماندهي لشكر 5 نصر و فرماندهي قرارگاه قدس را برعهده داشت.
وي از سال 1393 با حكم فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و در پي شهادت سردار نورعلي شوشتري به سمت فرماندهي قرارگاه ثامن الائمه(ع) نيروي زميني سپاه منصوب شده بود.
سيام**9612**9189
۰ نفر