۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83145242
T T
۰ نفر
انحلال مجلس فلسطین در كشاكش موافقان و مخالفان

بیروت-ایرنا-دستور 'محمود عباس' رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در انحلال مجلس قانونگذاری فلسطین واكنش های مختلفی را در میان گروه های فلسطینی ایجاد و بحران جدیدی را خلق كرده است.

به گزارش ایرنا، عباس دو روز پیش با استناد به رای دادگاه قانون اساسی فلسطین، مجلس قانونگذاری را منحل و خواستار برگزاری انتخابات جدید تا 6 ماه دیگر شد.
براساس قانون اساسی فلسطین برگزاری انتخابات پارلمانی هر چهار سال یكبار انجام می شود اما آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2006 انجام شد.
این مجلس 132 كرسی دارد كه 76 كرسی آن متعلق به حماس، 43 كرسی به جنبش فتح و 13 كرسی نیز متعلق به احزاب چپ و مستقل است.
پس از كنترل نوار غزه از سوی حماس و افزایش شكاف بین این گروه و تشكیلات خودگردان در سال 2007 مجلس فلسطین نیز فعالیتش به حالت تعطیل درامد.
در حالی كه جنبش فتح و عباس، انحلال پارلمان و دستور برگزاری انتخابات تا 6 ماه دیگر را فرصتی برای پایان دادن به اختلاف های داخلی در فلسطین می دانند، گروه های مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی با صدور بیانیه هایی از این تصمیم به شدت انتقاد و آن را مردود و ضربه زننده به تلاش ها و مذاكرات برای آشتی بین گروه های فلسطینی دانستند.

**موافقان چه می گویند؟
موافقان تصمیم عباس كه بیشتر آنها از نزدیكان وی در جنبش فتح و تشكیلات خودگردان هستند، انحلال پارلمان را گامی در مسیر پایان دادن به اختلاف گروه های سیاسی می دانند.
صائب عریقات دبیر كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با دفاع از انحلال پارلمان گفت: رای دادگاه قانون اساسی در انحلال مجلس در راستای تصمیم مجلس ملی مبنی بر انتقال از مرحله حكومت به كشور است.
مجلس ملی فلسطین (المجلس الوطنی الفلسطینی) نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است و اعضای كمیته اجرایی ساف را انتخاب می‌كند. جلسات این مجلس هر دو سال یك‌بار برگزار می‌شود.
چندی پیش اختیارات پارلمان فلسطین به این نهاد واگذار شد هر چند گروه هایی چون حماس ضمن مخالفت با آن از حضور در نشست مجلس ملی خودداری كردند.
عریقات تاكید كرد كه نباید وضع مثل گذشته ادامه یابد و باید با آشتی ملی طرح 'معامله قرن' را به شكست كشاند.
وی با انتقاد از حماس گفت: دو طرح وجود دارد؛ طرح سازمان آزادیبخش برای ایجاد كشور فلسطین و طرح حماس كه به دنبال افزایش شكاف است.
ماجد الفتیانی دبیر شورای انقلابی جنبش فتح هم تصمیم اخیر را برای همه الزامی دانست و آن را مكانیسمی برای خروج از بحران كنونی توصیف كرد.
الفتیانی از حماس خواست تا به گفته وی از انحصارگرایی دست بردارد و آماده انتخابات شود.

**مخالفان چه می گویند؟
مخالفان انحلال پارلمان آن را غیرقانونی و یكجانبه گرایانه و آسیب زننده به وحدت ملی در فلسطین می خوانند.
خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت كه محمود عباس هر روز سیاست فردگرایی و كنار زدن دیگران را به جای تاكید بر وحدت پیش می گیرد.
وی انحلال پارلمان را ضربه زننده به نهادهای فلسطین و آشتی ملی خواند.
عضو دفتر سیاسی حماس تاكید كرد: ما تشكیل دادگاه قانون اساسی را به رسمیت نشناختیم و از این رو تصمیمات آن را مردود می دانیم.
وی افزود كه مجلس كنونی باید ماموریت خود را تا تشكیل مجلس جدید ادامه دهد.
الحیه تصمیم عباس را در راستای اجرای طرح معامله قرن برای جداسازی نوار غزه از كرانه باختری دانست.
احمد بحر نائب رئیس اول مجلس فلسطین نیز گفت كه عباس با انحلال مجلس خود را تبدیل به دیكتاتور فلسطین كرد.
محمود خلف عضو جبهه دموكراتیك برای آزادی فلسطین هم رای دادگاه قانون اساسی را اشتباه خواند و گفت مجلس قانونگذاری را نمی توان تا پیش از برگزاری انتخابات منحل كرد.
حسن عبدو نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی هم با اشاره به تنش ها و شكاف سال های اخیر در فلسطین گفت كه دستور انحلال پارلمان وضعیت داخلی فلسطین را پیچیده تر می كند.
وی معتقد است كه این وضعیت بهترین فرصت برای رژیم صهیونیستی برای پیشبرد برنامه های خود است.
خاورم2054