۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 83145267
T T
۰ نفر
مشاورسابق سنای آمریكا: استیضاح ترامپ بسیار جدی است

نیویورك- ایرنا- مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریكا می گوید روسیه گیت، فرار مالیاتی و فعالیت های مالی ترامپ موضوعاتی است كه طرح استیضاح رئیس جمهوری را با توجه به اكثریت دمكرات ها در مجلس نمایندگان و همصدایی برخی جمهوریخواهان؛ به طور جدی به پیش می برد.

جیم جورج جترس روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی خارج شدن نیروهای آمریكایی از سوریه بر روابط با مسكو؛ این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: احتمالا انتقادها در واشنگتن مبنی بر اینكه ترامپ با این كار به روسیه خدمت كرده است، منجر به اقدامات تازه ای ضد روسیه خواهد شد تا به این شكل، ترامپ جبران كند. تحریم های بیشتر ضد روسیه یا افزایش حمایت از اوكراین می تواند نتیجه این تحولات باشد.
این فعال سیاسی با تاكید بر اینكه این وضعیت می تواند به بدتر شدن روابط با روسیه منجر شود، ادامه داد: هیچ یك از ادعاها درباره تبانی تیم انتخاباتی ترامپ و روس ها ثابت نشده است. همه این اتهام ها، داستان سرایی بوده است. دمكرات ها، 'دولت ناپیدا' و دستگاه اطلاعاتی بریتانیا این اتهام پراكنی ها را هدایت می كنند.
جترس اضافه كرد: این كاملا روشن است كه می خواهند مانع از بهبود روابط با روسیه شده و ترامپ را خراب كنند. هیچ توضیح دیگری درباره اتهامات تبانی با روسیه وجود ندارد.
ولادیمیر پوتین هم در روزهای اخیر از تیرگی روابط مسكو-لندن سخن گفته بود.

** استیضاح ترامپ بسیار جدی است
مشاور پیشین جمهوریخواهان در سنای آمریكا افزود: با وجود اینكه این اتهام ها بی اساس است، تضمینی وجود ندارد كه به نتیجه نرسد. در واقع این اتهام پراكنی ها ترامپ را در موضع دفاعی قرار داده و با موفقیت در حال باز كردن راه خود به سوی استیضاح ترامپ است.
جترس با اشاره به آغاز دوره اكثریت دمكرات ها در مجلس نمایندگان طی دو هفته آینده، گفت: دمكرات ها موضوع روسیه گیت را به شدت مطرح و دنبال خواهند كرد. در كنار آن، تحقیقات مولر در راستای متهم كردن ترامپ به پیش می رود. در واقع او موظف است كه این كار را انجام دهد.
وی افزود: مولر یك بازی از پیش طراحی شده را هدایت می كند. او موضوع فرار مالیاتی و فعالیت های مالی ترامپ را مطرح و از هر بهانه ای برای استیضاح ترامپ استفاده خواهد كرد.
این فعال جمهوریخواه با تاكید بر اینكه با توجه به وضعیت پیش آمده، احتمال استیضاح ترامپ بالای 70 درصد است، اظهار كرد: به نظرم با توجه به مخالفت ها در میان سناتورهای جمهوریخواه، بعید نیست كه آنها با دمكرات ها برای بركناری ترامپ دست به یكی كنند.
جترس خاطرنشان كرد: در ماه های آینده، شاهد نزاع سیاسی شدید تر و بمب های خبری بیشتری در واشنگتن خواهیم بود.

**راه دشوار خروج از سوریه
جترس درباره تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از سوریه هم با اشاره به مخالفت شدید در میان دو حزب آمریكا با این تصمیم گفت: این فشارها در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و عملی شدن دستور ترامپ را با دشواری روبرو خواهد ساخت.
وی تصریح كرد: باید دید كه آیا واقعا ترامپ می تواند وعده خود را عملی و نیروهای آمریكایی را از سوریه خارج كند یا نه. او پیش از این هم وعده خروج از افغانستان را داده بود، ولی عملی نشد. نگرانی من این است كه خیلی از شخصیت های پیرامون ترامپ، تمام توان خود را برای به تعویق انداختن این تصمیم و جلوگیری از آن به كار خواهند بست.
مشاور پیشین سنای آمریكا با اشاره به موج انتقادها در واشنگتن به اعلام خروج از سوریه اظهار كرد: می گویند كه داعش دوباره نیرو خواهد گرفت و خارج شدن سربازان آمریكایی، به سود ایران و روسیه تمام خواهد شد. اینها علامت های بدی است كه نشان می دهد شاید تصمیم بجای رییس جمهوری ناكام بماند.

** صدای مخالفت ها در واشنگتن بلندتر خواهد شد
جترس در پاسخ به اینكه جریان های مخالف در واشنگتن، دربرگیرنده چه گروه هایی است، تصریح كرد: می شود گفت تقریبا همه سیاستمداران را شامل می شود! دو جریان اساسی در واشنگتن در مساله سوریه درگیر هستند.
وی توضیح داد: یكی وزارت دفاع و پنتاگون است كه به شدت از كردها طرفداری می كند. به موازات آن، سیا (سازمان جاسوسی آمریكا) فعال است كه با نیروهای دمكراتیك سوریه كه در داخل آن القاعده و گروه های مرتبط با آن هم حضور دارند؛ همكاری می كند.
این سیاستمدار آمریكایی ادامه داد: این دو جریان، دو پایگاه مختلف در سوریه دارند كه با هم رقابت كرده و حتی گاهی با هم درگیر می شوند. این دو جریان در واشنگتن مخالف خروج از سوریه هستند.
جترس افزود: موضوع داعش، پوششی است و مساله اصلی ایران است كه البته همه اطرافیان ترامپ، از بولتون تا متیس، درباره مهار آن هم نظر هستند. در واقع ترامپ هم درباره موضوع ایران با آنها همراه است اما او برای اینكه می خواهد از سوریه خارج شود، دیگر موضوع حضور نظامی ایران در سوریه را مطرح نكرد.
وی با بیان اینكه اطرافیان ترامپ به خاطر ایران می گویند كه باید در سوریه باقی ماند، اظهار كرد: به همین دلیل هم، ترامپ در بیانیه خود گفت كه تنها دلیل 'من' و نه 'ما' برای حضور نظامی در سوریه، شكست دادن داعش بود كه انجام شد.
جترس تصریح كرد: به نظرم مخالفت ها ادامه خواهد یافت و حتی در روند خارج كردن نیروها، شاهد انواع بازهای خواهیم بود.
این مشاور سابق كنگره به نارضایتی مقام های رژیم صهیونیستی از تصمیم ترامپ هم اشاره كرد و گفت: اجرای این تصمیم بدون هماهنگی با اسرائیلی ها، برای آنها ناراحت كننده بوده است. قطعا شاهد فشار آنها برای تغییر نظر ترامپ خواهیم بود و آنها از نفوذ خود در واشنگتن و دوستانشان بهره برداری خواهند كرد.
جترس افزود: ممكن است این فشارها كارساز شود و برای همین هم می گویم تا اجرایی شدن كامل خروج نیروهای آمریكایی از سوریه، من روی هیچ چیزی شرط نخواهم بست.
دونالد ترامپ روز چهارشنبه در یك یادداشت توئیتری از تصمیم خود برای خروج 2 هزار نیروی آمریكایی از خاك سوریه خبر داد.
این تصمیم موجی از مخالفت ها را در واشنگتن به همراه داشت و منجر به استعفای جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا هم شد.
اروپام*م.ع*1429**1485