۳ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83145962
T T
۰ نفر

سایت دفن پسماند در نیمه راه

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83145962
سایت دفن پسماند در نیمه راه

همدان- ایرنا- تكمیل و تجهیز سایت های دفن پسماند در همدان توسط نهادهای متولی به كندی پیش می رود؛ در حالی كه اجرای این طرح مهم نه فقط به زندگی امروز ما، بلكه با زندگی فرزندان این آب و خاك نیز گره خورده است.

به گزارش ایرنا، با وجود گسترش فناوری ها و رشد زندگی صنعتی اما همچنان وجود محل های مناسب برای دفن زباله به عنوان مهم‌ترین نگرانی‌های زیست محیطی ارزیابی می شود.
انباشت زباله در حاشیه راه ها و مجاور رودخانه ها و تخلیه نخاله ها در حریم راه، چشم اندازی پلشت و نازیبا از شهرها و روستاهای همدان به نمایش گذاشته و وضعیت نابسامان كنونی آلودگی آب و خاك، پیچیده شدن بوی تعفن در فضا و مرگ گونه های جانوری را به همراه دارد.
متولیان حوزه شهری و محیط زیست برای پایان دادن به این معضل ایجاد 2 سایت دفن زباله در مركز و جنوب استان همدان را مصوب كردند كه یكی از آنها در ابتدای راه و دیگری در نیمه راه است.
هر چند سایت دفن زباله در همدان هم اینك در حال استفاده است اما برای مكانیزه كردن، بازیافت و حصاركشی این مركز هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
سایت دفن زباله جنوب استان كه در ملایر مكان یابی شده نیز در حد مطالعات بوده و تا مصوب شدن مطالعات و اجرایی شدن آن مسیر طولانی در پیش است و چه بسا دچار اما و اگرهای بسیاری در اجرا شود.
این در حالی است كه تولید روزانه یك هزار و 100 تن زباله عادی در استان، مساله پسماند را به مهمترین و نخستین بحث زیست محیطی همدان تبدیل كرده است چراكه مدیریت ناصحیح این میزان زباله تولیدی، آثار زیانباری به همراه دارد.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان در این باره به ایرنا گفت: پسماند عادی كه ماحصل فعالیت روزمره شهروندان است به علت گستردگی در اولویت برنامه ها این مجموعه بوده و متولی مشخصی دارد.
سید عادل عربی افزود: به منظور مدیریت پسماند در نخستین كارگروهی كه به این منظور تشكیل شد، مساله استفاده از ظرفیت قانونی مدیریت پسماند، آیین نامه و شیوه نامه ها مورد توجه قرار گرفت.
وی اضافه كرد: در زمینه جمع آوری و دفن زباله در 2 نقطه همدان و جنوب استان تاكنون از نظر نرم افزاری كارها خوب پیش رفته است اما در شیوه اجرا مشكلاتی وجود دارد.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان توضیح داد: هم اینك محل هایی در شهرها برای انتقال پسماند شهری وجود دارد و مقرر بود تا به نتیجه نهایی رسیدن محل دفن پسماند، در محل های قبلی نحوه دفن پسماند مدیریت شود.
عربی ادامه داد: برخی از دهیاران و شهرداران به این موضوع بی توجهی كردند بنابراین به خاطر انجام این تخلف محكوم و به مرجع قضایی معرفی شدند.
وی با تاكید بر ضرورت جلوگیری از پراكندگی دفن پسماندهای عادی در نقاط مختلف اظهار داشت: سیاست و رویكرد محیط زیست بر دفن پسماند نیست بلكه این سازمان دنبال پردازش پسماند است.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان بیان كرد: با توجه به اهمیت تكمیل سایت های دفن پسماند در چهار نشست اعضای كارگروه مدیریت پسماند بر ضرورت هماهنگی و همكاری فرمانداری ملایر و اداره محیط زیست این شهرستان برای شتاب در انجام مقدمات لازم سایت دفن زباله تاكید شده است.

**هدایت پسماندهای صنعتی به بخش تولید
عربی گفت: شركت های بزرگی نظیر فولاد ویان، نیروگاه شهید مفتح، نساجی اكباتان و كیان كرد زباله های خود را به سایت دفن زباله منتقل می كنند.
وی ادامه داد: بازیافت پسماند صنعتی و هدایت آن به سمت فرایندهای تولیدی سایر صنایع از مهمترین اولویت های محیط زیست است.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان مثال زد: تخلیه گچ ضایعاتی واحدهای تولید كننده چینی بهداشتی در رودخانه قوری چای، اراضی كشاورزی و حاشیه راه طاهرلو مشكلات زیست محیطی برای شهرستان بهار به همراه داشت.
عربی افزود: اما هم اینك گچ ضایعاتی واحدهای تولیدی به واحد تولید سیمان در رزن انتقال یافته و این اقدام مشكل زیست محیطی منطقه بهار را رفع كرد.
وی استفاده از سرباره ذوب فلزات برای راهسازی و استخراج وانادیوم از خاكستر و دوده سوخت نیروگاه شهید مفتح را از دیگر اقدام های صورت گرفته برشمرد.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان تاكید كرد: این مجموعه از ابزار تشویقی برای بازیافت زباله و بهره وری كه شاخص اقتصاد مقاومتی است استفاده می كند و بنا دارد پسماندهای صنعتی شهرستان های كبودراهنگ، ملایر، همدان، رزن و بهار در فرایند تولیدی صنایع دیگر استفاده شود.
عربی اظهار داشت: برای دفن پسماندهای صنعتی و ویژه مكان یابی صورت گرفته و منتظر جذب سرمایه گذار در این بخش هستیم.
وی ادامه داد: هم اینك پسماندهای ویژه و صنعتی به مراكز مجاز در خارج از استان منتقل می شود با این وجود برای كاهش هزینه ها سرمایه گذار و صنعتگر درصدد جذب سرمایه گذار در این بخش هستیم.

** كشت های زیرپلاستیكی بلای جان طبیعت
امروز در كنار رهاسازی زباله و انواع پلاستیك در طبیعت، باید موضوع كشت زیر پلاستیكی را نیز به آن اضافه كرد؛ موضوعی كه چند سالی است محیط زیست را رنج می دهد.
برای روشن شدن این موضوع باید دریافت كه كشاورزان برای پیش رس كردن محصولات به این نوع كشت رو آورده اند اما بیشتر كشاورزان پس از برداشت محصول، پلاستیك ها را در زمین ها رها می‌ كنند؛ پلاستیكی كه برای تجزیه آن در خاك حدود 100 تا 500 سال زمان نیاز است.
این رویه نادرست تهدیدی جدی برای محیط زیست و گونه های جانوری به شمار می رود و كالبدشكافی بدن برخی گونه های تلف شده در اینگونه مناطق نشان می دهد كه برخی جانوران به علت خوردن پلاستیك تلف شده اند.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان بر این باور است كه همچنان این استان در مدیریت كشت های زیر پلاستیكی موفقیت چندانی نداشته است.
عربی معتقد است كه با وجود مشكلات ناشی از كشت های زیر پلاستكی، رفع این معضل زیست محیطی همكاری سازمان جهاد كشاورزی را می طلبد.
طبق ماده 13 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای كشاورزی، مراجع قضایی به موجب شكایت جهاد كشاورزی و محیط زیست درباره تخلفات مدیریت پسماندهای كشاورزی به این جرائم رسیدگی می كند.
چندی پیش متخلفان كشت های زیر پلاستكی به علت رهاسازی پلاستیك در اراضی، با حكم مقام قضایی بخش سردرود رزن به پاكسازی نقاط آلوده زیر نظر محیط زیست این شهرستان محكوم شدند.

** تهدید سلامت توسط بخش سلامت
پسماندهای عفونی بخش دیگری از زباله های استان را تشكیل می دهند و اهمیت این حوزه به مراتب فراتر و بیشتر از دیگر بخش ها است.
مدیریت نادرست پسماندهای عفونی بیمارستانی موجب آلودگی از ناحیه واحدها و مراكزی می شوند كه متولی سلامت و بهداشت در جامعه هستند.
یكی از مصادیق عینی آلودگی ها در واحدهای مرتبط با فعالیت پرستاران، نحوه مدیریت پسماندهای عادی و عفونی بیمارستانی است.
تفكیك و مدیریت ناصحیح و غیراصولی پسماند، علاوه بر تهدید سلامت پرستاران، در وهله نخست موجب آلودگی از ناحیه واحدها و مراكزی می شوند كه در واقع خود متولی سلامت و بهداشت جامعه هستند.
به گفته مدیركل حفاظت محیط زیست همدان 100 درصد پسماندهای بیمارستان های دولتی بی خطرسازی و سپس دفن می شوند و برای دفع بهداشتی پسماندهای كلینیك ها، آزمایشگاه ها و مطب های خصوصی و دندانپزشكی ها مشاور برگزیده شده است.
وی بیان كرد: محل دفن پسماندهای ویژه مشخص شده همچنین دستگاه مورد نیاز برای بی خطر سازی این قبیل پسماندها وارد استان شده است.

** خلع ید و واگذاری كارخانه كمپوست
رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: روزانه 450 تا 500 تن زباله در شهر همدان جمع آوری و در محل سایت دفن زباله به صورت فنی دفن می شود.
كامران گردان افزود: كارخانه كمپوست موجود در محل دفن پسماند غیرفعال شده است كه درصدد خلع ید پیمانكار و واگذاری این كارخانه به فرد دیگر برای احیا و راه اندازی آن و تبدیل بخشی از زباله به كمپوست هستیم.
وی اضافه كرد: زباله ها پیش از هدایت به سایت دفن پسماند توسط زباله گردها تفكیك می شوند بنابراین سودی عاید پیمانكار شركت كمپوست نمی شود.
رییس شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: بنابراین متولیان كارخانه كمپوست از این سود بی بهره مانده بنابراین مشكلاتی از نظر مالی برای آنها ایجاد شده است.
گردان ادامه داد: برای رفع این مشكل قرار است این واحد به پیمانكاری واگذار شود كه از مبدا بر قرار گرفتن زباله در باكس ها، حمل زباله و كمپوست نظارت داشته باشد.
وی گفت: سایت پسماند دارای یك فضای مناسب بوده و زباله های عفونی به صورت مجزا و با فرایند خاص از جمله بی خطر سازی دفن می شود.
رییس شورای اسلامی شهر همدان بیان كرد: محدوده سایت مشخص و محصور شده است همچنین قرار است بخشی از سایت پسماند برای دیگر فعالیت های مجزا دیوار كشی شود.
گردان اضافه كرد: زباله ها ابتدا در داخل سایت مدیریت پسماند دپو شده سپس توسط خودروهای ویژه حمل زباله به سایت منتقل می شوند.
وی افزود: تمامی ماشین آلات مورد استفاده برای حمل زباله به روز بوده و عمر آنها كمتر از پنج سال است بنابراین هنگام حمل و جابجایی آسیب به شهر نرسانده و شیرابه آن در داخل جاده و شهر نمی ریزد.
وی ادامه داد: به منظور تفكیك زباله باكس های طراحی شده است اما قرار است این باكس ها علاوه بر سطح شهر در مناطق مسكونی نیز قرار گیرد تا بتوان موادی نظیر شیشه، پلاستیك كاغذ و زباله تر را از یكدیگر تفكیك كرد.

** زباله بده شوینده بگیر
معاون خدمات شهری شهردار همدان با بیان اینكه 10 مركز بازیافت زباله در همدان فعال است گفت: شهروندان در ازای تحویل زباله به مراكز و ایستگاه‌های بازیافت، مواد شوینده دریافت می‌كنند.
وحید علی‌ضمیر افزود: تا یك‌ ماه آینده عملیات اجرایی خط پردازش سایت دفن زباله محقق می‌شود و با راه‌اندازی این خط، زباله‌های شهر به صورت كامل به آنجا می رود.
وی با بیان اینكه روزانه 450 تن زباله در همدان تولید می‌شود اضافه كرد: سرانه تولید زباله برای هر نفر در این شهر ٨١٠ گرم است كه این میزان از نرم كشور بالاتر است.
معاون خدمات شهری شهردار همدان اظهار داشت: هم اینك 300 پاك بان كار جمع‌آوری زباله را با 60 خودرو حمل زباله در شهر انجام می‌دهند.
علی ضمیر افزود: این زباله‌ها ابتدا به سكوی میانی واقع در بلوار ملت، پشت پایانه مینی‌بوس‌ها می‌رود و بعد از آن به سایت دفن زباله در 14 كیلومتری شهر انتقال می‌یابد.
7526/2087