۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83146717
T T
۰ نفر
ترمینال بار هوایی در فرودگاه ساری راه اندازی می شود

ساری- ایرنا- با دستور استاندار مازندران، كارگروه راه اندازی ترمنیال بار هوایی (كارگو cargo ) در فرودگاه بین المللی ساری تشكیل شد تا بسترهای لازم را برای جا به جایی هوایی بار از طریق این فرودگاه فراهم كند.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، این كارگروه در استانداری مازندران تشكیل شده و ریاست آن را حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بر عهده دارد .
این كارگروه كه تمامی دستگاههای مرتبط در آن عضور هستند وظیفه دارد تا تمهیدات لازم را برای مهیا كردن بستر پروازهای حمل بار هوایی فراهم كند.
كارگو اگر چه در تعریف كلی به جا به جایی بار از طرق مختلف هوایی، زمینی یا دریایی گفته می شود ولی به صورت خاص برای جا به جایی بار به صورت هوایی و امكانات مورد نیاز آن اعم از انبار، ترمینال و حتی هواپیما گفته می شود.
فرودگاه ساری با این كه بزرگ ترین فرودگاه مازندران و تنها فرودگاه بین المللی استان است ولی كارگو ندارد در حالی كه كارگو فرودگاه رامسر در غرب استان از سال 95 راه اندازی شد.
نبود بسترهای لازم برای حمل بار هوایی در مازندران یكی از حلقه های گم شده صادرات استان بویژه صادرات محصولات كشاورزی سریع الفساد است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران در نشست پیگیری راه اندازی كارگوی فرودگاه دشت ناز ساری گفت: با توجه به همجوای مازندران با كشورهای 'سی آی اس ' و تولیدات متعدد این استان، ایجاد این ترمینال در فرودگاه ساری اهمیت آن را دو چندان می كند .
خیریانپور افزود: سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات كشاورزی از جمله مركبات ، كیوی ، لبنیات ، گل و گیاه ، گوجه فرنگی ، خیار و انواع محصولات گلخانه ای ، گیاهان دارویی ، محصولات شیلاتی ، گل و گیاه و صنایع دستی در استان تولید می شود كه قابلیت صادرات قابل توجهی دارند .
وی ادامه داد: بر اساس هدف گذاری انجام شده مبنی بر ارتقاء صادرات مازندران به سه میلیارد دلار تا پایان برنامه ششم، نیاز است تا همه دست اندركاران بویژه تشكل های بخش خصوصی برای تحقق برقراری حمل بار كارگو همكاری و اقدام كنند .
خیریانپور در این جلسه به اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی و خانه صنعت و معدن مازندران ماموریت داد در گام اول حجم و توان كالاهای صادراتی مازندران و استان های همجوار را برای استفاده از حمل بار به صورت كارگو از طریق فرودگاه ساری برآورد بكنند و پس از ارزیابی به مدیركل فرودگاه های استان مازندران برای اقدامات بعدی اعلام كنند .
وی همچنین به مدیركل فرودگاههای مازندران را ماموریت داد كه برای مهیا سازی زیرساخت های حمل بار به صورت كارگو در فرودگاه ساری از جمله باسكول ، انبار، سامانه جامع ، سردخانه و غیره هماهنگی و اقدامات لازم را انجام داد.
اداره كل گمركات مازندران و نمایندگی وزارت امور خارجه هم موظف شدند پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
خیریانپور به صادرات بیش از 538 هزار تن انواع محصولات به ارزش 339 میلیون دلار در گمركات مازندران در 9 ماهه امسال اشاره كرد و افزود : قابلیت صادرات استان می تواند بیشتر از این میزان است كه عمده صادرات تولیدات و محصولات استان مازندران از گمركات استانهای دیگر كشورمان به سایر كشورهای هدف صادر شده كه در آمارهای صادرات استان مازندران درج نشده است .
2096/1654