به گزارش ایرنا ایرج مهدی زاده روز سه شنبه در آیین گرامیداشت یكصدمین سالگرد تربیت معلم در ایران و هشتاد و یكمین سال تاسیس تربیت معلم در خراسان جنوبی افزود: امروز بنا به اقتضائات، تصمیمات، سیاست ها و شرایطی كه با آن مواجه هستیم شرایط مقداری منطقی تر شده و اكنون در استان 2 پردیس شهید باهنر، امام سجاد (ع) در بیرجند و بنت الهدی صدر را در فردوس داریم.
وی تاكید كرد: امكانات آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان به تناسب 81 سال سابقه آموزشی، گسترش نیافته است و باید توسعه فیزیكی خوب و در شان دانشجو، معلمان آینده و استان داشته باشیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بایستی از ظرفیت شهرستان هایی كه قابلیت، امكانات و تجربه آموزشی دارند استفاده كنیم كه انتظار می رود مسئولان نیز دست به دست هم دهند تا بتوانیم معلم مورد نیاز خود را تامین كنیم.
وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان را 20 نفر عنوان كرد و گفت: نسبت استاد به دانشجو در استان یك به 55 است كه این نسبت رعایت نشده است.
مهدی زاده افزود: در حال حاضر 1300 دانشجو در مقاطع ناپیوسته، پیوسته و مهارت آموز استان در حال تحصیل هستند.
وی بیان كرد: امروز به خود می بالیم كه در یك فضای همدلی قرار گرفته ایم كه حكایت از 100 سال آموزش معلمان در كشور و 81 سال در خراسان جنوبی دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان كرد: این فضای همدلی حكایت از تلاش افراد گرانقدری دارد كه با كمترین امكانات اما بیشترین عشق و علاقه به این مرز و بوم تلاش كردند و نام خراسان جنوبی را به عنوان یكی از استان هایی كه صادرات عمده آن آموزش و معلم است در كشور بلند آوازه كردند.
وی اظهار داشت: افتخار می كنیم كه صادرات خراسان جنوبی ما آموزگار است آیا توسعه كمی و كیفی دانشگاه بعد از گذشت 81 سال سابقه آموزش معلم در استان با شرایط امروز ما همخوانی دارد، آیا می توانیم مدعی شویم هنور می توانیم در این كثرت كشور را تحت پوشش خود قرار دهیم.
مهدی زاده یادآور شد: این ادعای زیادی نیست چون دانشگاه فرهنگیان و مجموعه تربیت معلم سابق از اساتید كوشا بهره گرفته است.
وی به استاد شكوهی پدر علم و تربیت ایران فرزند خراسان جنوبی اشاره و اظهار امیدواری كرد: به بركت حضور و مشاوره پیشكسوتان در توسعه دانشگاه فرهنگیان به خوبی حركت كرده و موفق باشیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با تاكید بر اینكه شهرستان های خراسان جنوبی امروز توانمندی های زیادی در تربیت معلم دارند گفت: ثمره این شهرستان ها را در بخش های مختلف اجتماع در داخل و خارج استان دیده ایم.
وی افزود: روزی افتخار می كردیم بیش از 60 درصد مجموعه آموزش و پرورش را معلمان تشكیل می دهند این یعنی كشور به دانشجوی دانش آموخته معلم اعتماد دارد و این اعتماد برای ما افتخار دارد.
مهدی زاده اظهار داشت: امروز باید به عنوان راهبردان تعلیم و تربیت نقش خود را ایفا كرده و برای فرزندان ایران به عنوان الگوهای حسنه بوده و نقش اسوه در فضاهای آموزشی و پرورشی برای فرزندان خود ایفا كنیم.
ریزش دومینوی یكصدمین سالگرد نكوداشت تاسیس تربیت معلم و رونمایی از آلبوم شهدای تربیت معلم و سرپرستان پردیس های خراسان جنوبی و همچنین تمبر یادبود از دیگر برنامه های این مراسم بود.
استاد غلامحسین شكوهی «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» و نخستین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران از خطه خراسان جنوبی بود كه در سال 1305 در شهر تاریخی خوسف واقع در 36 كیلومتری غرب بیرجند به دنیا آمد و در اردیبهشت سال 95 دار فانی را وداع گفت.
نخستین مدرسه شهرستان بیرجند در سال 1285 همزمان با تاسیس دارالفنون گشایش یافت و استاد محسن اسدی در سال های 1316 تا 1317 اقدام به گشایش دانشسرای بیرجند كرد و خود در آن به تدریس پرداخت.
تعلیم و تربیت در خراسان جنوبی قبل از تاسیس مدارس به سبك نوین برعهده مكتب خانه بود كه روحانیون در آن نقش موثر داشتند.
اولین مركز آموزش عالی در ایران در اواخر عهد قاجار در سال 1296 بر پا شد و فروردین 1306 اساسنامه دارالمعلمین شبانه اكابر به تصویب رسید و نیز در سال 1312 به دلیل كمبود آموزگار به طور جدی با افزایش تعداد دبیرستان ها برای تامین معلم در تشكیل دارالمومنین تجدید نظر شد و لایحه تاسیس مراكز دانشسرا و تربیت معلم به تصویب مجلس رسید.
7557 * 6054
بیرجند - ایرنا - رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: این استان 81 سال سابقه تربیت معلم دارد و روزگاری بیش از 15 مركز آموزشی با عنوان دانشسرا و تربیت معلم در شهرستان های قاینات، فردوس، طبس، خوسف و بیرجند فعال بود.