بلاك‌چین نظارت بر سیستم اقتصادی كشور را قوی‌تر می‌كند

تهران – ایرنا -معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاكید كرد:فناوری بلاك‌چین موجب اشراف بر اقتصاد و سیستم تبادلات مالی كشور می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری در خصوص نقش فناوری بلاك‌چین و تأثیر آن گفت: فناوری بلاك‌چین یك انقلاب در زیرساخت فناوری‌های مدرن است و به معنی یك دفتر اطلاعاتی توزیع شده از اسناد (Distributed Ledger Technology-DLT) و از همه تراكنش‌ها یا رویدادهایی است كه توسط اجزای تشكیل دهنده آن به شكل مشترك اجرا و ثبت می‌شود.
«بلاك چین (Blockchain) از دو كلمه Block (بلوك) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوك‌هاست.به طور كلی بلاك چین یك نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است.»
«تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است كه اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبكه به اشتراك گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امكان حذف و دستكاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممكن است.»
وی با تاكید براینكه، فناوری بلاك چین به سرعت میان صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی در حال گسترش است افزود: به خصوص در صنعت مالی و بانكداری كه با عنوان زیرساخت آینده خدمات مالی از آن یاد می‌شود. یكی از مسائل مهم در تحول نظام پرداخت جهان و ایران گسترش و به‌كارگیری رمز ارزها است.
دلیری ادامه داد: البته بیت كوین همه كاركرد رمزارزها و فناوری بلاك‌چین نیست. برای همگام شدن با این فناوری باید ساختار كشور با تغییرات ایجاد شده منطبق شود.

**تنظیم و مقررات بلاك‌چین در ایران
دلیری در راستای تنظیم قوانین و مقررات حوزه بلاك‌چین در ایران گفت: سرعت رشد فناوری همواره از سرعت قانون‌گذاری و تعیین تكلیف قانونی در تمامی كشورهای دنیا بیشتر است.
وی افزود: همین مسئله باعث شده تا كشورها در صورت تأخیر در بررسی و تعیین تكلیف حقوقی و نهادی یك پدیده متضرر شوند؛ بنابراین نیاز است تا برای فناوری بلاك‌چین و محصول برجسته آن یعنی رمزارزها و فناوری‌های مالی الزامات و چارچوب‌هایی ایجاد شود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود كه كشورها علاوه بر بررسی تهدیدات آن برای نظام اقتصادی كشور، به مزایای آن برای اقتصاد و سیستم تبادلات مالی اشراف زیادی داشته باشند و بتوانند با بررسی همه‌جانبه قوانین مناسب برای این حوزه را تدوین كنند.
دلیری می گوید: با توجه به سهم بالای بخش دولتی در اقتصاد ایران و مواردی نظیر جمعیت جوان، وجود متخصصین دانشگاهی، ضریب نفوذ قابل‌قبول اینترنت و شبكه تلفن همراه در كشور، بسترهای لازم برای رشد فراگیر این پدیده در فضای اقتصادی و كسب‌وكار وجود دارد، اما به فعلیت رساندن این ظرفیت‌های بالقوه نیازمند بررسی و اقدامات كارشناسی دولت است.
وی با اشاره به مزیت‌های كشور برای تبدیل به قطب منطقه‌ای بلاك‌چین گفت: این موضوع در ضریب نفوذ قابل‌قبول اینترنت و شبكه تلفن همراه در كشور، وجود متخصصین دانشگاهی، جمعیت جوان، بازار 80 میلیون داخلی و 600 میلیونی همسایه و موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد دسترسی ارزان‌تر به انرژی تأثیرگذار خواهد بود.

**جایگاه بلاك‌چین در ایران
دلیری در خصوص جایگاه فعلی حوزه بلاك‌چین در كشورمان نیز گفت: بستر فناورانه و توانمندی‌های زمینه‌ای كافی در ایران وجود دارد اما نوظهور بودن این حوزه موجب عدم سرمایه‌گذاری كافی در ایران شده است.
وی افزود: به همین منظور استارتاپ های كمی نیز در این حوزه فعال هستند. سابقه كارآفرینی موفق در حوزه بلاك‌چین نیز در ایران نداریم، بااین‌وجود ورود برخی از آزمایشگاه‌های نوآوری در حوزه تحقیق و توسعه به بلاك‌چین ورود پیدا كرده‌اند.
وی به عنوان مدل پیشنهادی زیست‌بوم بلاك‌چین در ایران به حوزه‌های رمز ارز، احراز هویت دیجیتال؛ سلامت، تحقیق و آموزش اشاره كرد و گفت: حوزه رمز ارز شامل استخراج رمزارز، تولید رمز ارز مشترك بین‌المللی بین ایران و كشورهای همسایه، ترویج به‌كارگیری رمز ارزها از طریق زیر ساخت‌ها و سرویس‌های عمومی مانند همراه اول، ایرانسل، سرویس‌های پستی و تمامی سرویس‌های عمومی كشور و حتی بازی‌های رایانه‌ای ساخت داخل و سامانه‌های تجارت الكترونیك كالا، استفاده از ظرفیت‌های نهادهای عمومی غیردولتی برای استفاده از رمزارزها در تبادلات درون و برون‌سازمانی خود است.

**نقش معاونت علمی در حوزه بلاك‌چین كشور
به گفته معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، این معاونت در راستای توسعه و تقویت زیست‌بوم بلاك‌چین و رمز ارز، یك تفاهم‌نامه با بانك مركزی با تاكید بر بازار پولی و بانكی كشور، برقراری ارتباط با فعالان حوزه بلاك‌چین و رمزارزها و راه‌اندازی مراكز شتابدهی با رویكرد شتابدهی كسب‌وكارهای مبتنی بر بستر بلاك‌چین در حوزه‌های اولویت‌دار كشور و نیز كسب‌وكارهای توسعه رمز ارزها را در اولویت برنامه‌های خود منعقد و اجرایی كرده است.
دلیری در توضیح دیگر اقدامات معاونت علمی در حوزه بلاك‌چین بیان كرد: با حضور مستمر و مؤثر در كارگروه تخصصی دولت در زمینه فناوری زنجیره بلوكی رمز ارزها با رویكرد سیاست‌گذاری حوزه بلاك‌چین و رمز ارزها و ارائه گزارش‌ها و پیشنهادها تخصصی به مجموعه دولت در این خصوص، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی تاكید كرد: بی شك حمایت مادی و معنوی دولت در این حوزه نتایج بسیار مثبتی را برای كشور به دنبال خواهد داشت.
علمی ** 1836 **1440
۰ نفر