۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83148408
T T
۰ نفر
آشفتگي  بصري معماري اصفهان را تحت تاثير قرار داده است

اصفهان - ايرنا - معاون شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي اصفهان گفت: آشفتگي و نابساماني بصري و ظاهري، معماري و سيماي شهرهاي اين استان را تحت تاثير قرار داده است.

محمد بنائيان مفرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: آشفتگي و نابساماني سيماي شهرها يكي از مسائل و مشكلات امروز است كه به هويت معماري شهرهاي ايران و استان اصفهان آسيب رسانده است .
به گفته وي، معماري امروز در استان اصفهان، دچار نوعي سردرگمي و نابساماني است.
وي با اشاره به چالش هاي معماري و شهرسازي امروز اظهارداشت: كم توجهي به اين مساله در آموزش دانشگاهي، در نظر نگرفتن فرهنگ و اقليم شهرها در طراحي و نبود نظارت كافي توسط دستگاه هاي مسوول از عوامل اصلي بروز اين چالش محسوب مي شود.
معاون شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي استان اصفهان ادامه داد: مسائل فرهنگي امروز جامعه و غفلت از فرهنگ ايراني و اسلامي هم در بروز آشفتگي هاي معماري و شهرسازي دخيل است.
وي با اشاره به اين كه نظام مهندسي بايد آموزش هاي ويژه و تخصصي به معماران ارائه دهد، تصريح كرد: دانشگاه هاي فعال زيادي در حوزه معماري و شهرسازي در كشوروجود دارد اما آموزش هاي كيفي ، اصولي و هدفمند در راستاي حل اين معضل به دانشجويان و معماران داده نمي شود.
بنائيان مفرد با اشاره به اين كه مشكل معماري در شهرها بصورت ريشه اي وجود دارد، تصريح كرد: بايد آشفتگي ها و ناهماهنگي هايي كه در معماري شهرهاي ما وجود دارد را با ارائه آموزش هاي مطلوب به حداقل برسانيم.
وي بيان كرد: اداره توسعه مهندسي و نظارت بر مقررات ملي و كيفيت ساختمان در چارت سازماني جديد زير مجموعه معاونت شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي قرار دارد كه اين مهم فرصتي براي ارتباط موثر با سازمان نظام مهندسي ساختمان براي پيگيري، هدايت و رفع معضلات معماري در شهرهاست.
معاون شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي اصفهان در ادامه از تهيه طرح جامع شهر اصفهان خبر داد و گفت: از تصويب آخرين طرح جامع شهر اصفهان 30 سال گذشته و بنا به دلايلي بازنگري و تجديد نظر در اين طرح انجام نشده است.
وي اضافه كرد: براي تهيه طرح جامع شهر اصفهان بر مشاركت همه ذينفعان و شهروندان و بخش هاي خصوصي تاكيد شده است.
بنائيان مفرد افزود: طرح جامع شهر اصفهان با رويكرد مساله محور و توجه به مسائل و مشكلات همه بخش هاي شهر و با مشاركت و همكاري اتاق بازرگاني، خانه كارگر، خانه كشاورز، شركت هاي برق و گاز و نماينده سازمان هاي مردم نهاد و ساير ارگان هاي ذيربط در اصفهان در حال تهيه است.
وي گفت: اصفهان اولين كلانشهري است كه قرارداد تهيه طرح جامع آن با رويكرد نوين و به عنوان يكي از شهرهاي پايلوت مورد نظر وزارت راه و شهرسازي منعقد شده و در حال تهيه و برگزاري جلسات مرتبط است.
معاون شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي اصفهان گفت: مديريت شهري و شوراي اسلامي شهر از جمله عوامل اصلي تهيه اين طرح محسوب مي شوند.
كلانشهر اصفهان اكنون با مشكلاتي زيرساختي از جمله ترافيكي ، افزايش جمعيت و توسعه نامتوازن مواجه است كه اين امر فشار فزاينده اي را بر منابع آب، زمين و انرژي موجود وارد كرده و باعث تخريب شديد محيط زيست آن شده است.
برنامه هاي جامع شهر اصفهان با توجه به ضرورت ها و نيازهاي امروز و با هدف ارايه خدمات مطلوب اين كلانشهر در ابعاد مختلف به تاكيد كارشناسان و صاحبنظران امر نيازمند بازنگري است.
كارشناسان معتقدند برنامه جامع شهر اصفهان كه در 30 سال گذشته با نگاه كالبدي پياده سازي شده جوابگوي نيازهاي كنوني اين شهر نيست و بازنگري برنامه جامع شهر و در نظر گرفتن تهديدها و نيازها در اين برنامه ضروري است.
از مجموع افزون بر پنج ميليون نفر جمعيت استان دست كم 2 ميليون نفر شهرستان اصفهان سكونت دارند.
7150 / 6022