۵ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۵۱
کد خبر: 83148824
T T
۰ نفر
رونق اقتصادي و گردشگري گناباد دستاورد ثبت جهاني زعفران است

گناباد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي با اشاره به ثبت نظام توليد و زراعت زعفران گناباد مبتني بر قنات در فهرست آثار جهاني سازمان فائو، مهمترين دستاورد آن را رونق اقتصادي و گردشگري منطقه و اعتلاي زعفران كشور در سطح ملي و بين المللي دانست.

به گزارش ايرنا مجتبي مزروعي عصر چهارشنبه در حاشيه بازديد از تعدادي از طرحهاي در دست اجراي جهاد كشاورزي گناباد طي گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين امر موجب برند سازي زعفران كشور با محوريت گناباد در سطح بين المللي مي شود كه بايد با فعاليتهاي پژوهشي از اين فرصت براي توسعه و رونق اقتصادي و گردشگري بهره گرفت.
وي اظهار داشت: اعتبارات احيا و لايروبي قنوات خراسان رضوي از حدود 50 ميليارد ريال در چهار سال قبل به 500ميليارد ريال طي يك سال قبل افزايش يافته و مسئولان ذيربط و اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بايد به صورت خاص به احياي قنوات توجه داشته باشند و رديف خاص اعتباري در اين زمينه در نظر بگيرند.
وي با بيان اينكه 6 هزار و 700 رشته قنات استان خراسان رضوي نيازمند احيا و لايروبي هستند گفت: سال گذشته يك هزار رشته قنات در اين استان لايروبي شد.
مزروعي افزود: بهره برداري از قنات جهاني قصبه گناباد مطلوب نيست و به همان شيوه سنتي و در قالب قطعات بسيار خرد صورت مي گيرد كه بايد براي استفاده بهينه و كاهش هدر رفت منابع آب محصولات كشاورزي به صورت كشت تجميعي كاشته و برداشت شود.
وي اظهار داشت: با اينكه شهرستانهاي جنوبي خراسان رضوي با كمبود منابع آب مواجه هستند ولي به نسبت مناطق شمالي اين استان بيشترين ميزان بهره برداري مطلوب آب را به خود اختصاص داده اند و هدر رفت آب در آنها كمتر است.
وي با بيان اينكه 22.4 درصد اشتغال استان خراسان رضوي مربوط به بخش كشاوري است و بخش اعظمي از محصولات اين بخش به صورت خام فروشي عرضه مي شود گفت: بايد با كاهش اشتغال در اين بخش بيشتر مشاغل موجود به سوي صنايع فرآوري و بسته بندي و ديگر كسب و كارها سوق يابد.
نظام زراعت و توليد زعفران گناباد مبتني بر قنات گناباد به عنوان پنجاه و پنجمين نظام ميراث كشاورزي مهم جهاني از سوي سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (فائو) طي چند روز گذشته به ثبت رسيد.
ثبت ميراث هاي كشاورزي مهم جهاني موسوم به (GIAHS) از سال 2002 ميلادي به ابتكار سازمان فائو با هدف شناسايي، معرفي و حفاظت از ميراث كشاورزي جهاني آغاز شده است.
بيش از 34 هزار بهره بردار بخش كشاورزي گناباد با 20 هزار هكتار كشتزار آبي، 1700 هكتار ديمزار و 500 هزار راس دام، سالانه 87 هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي توليد و روانه بازار مي كنند.
آب كشاورزي اين شهرستان نيز از بيش از 400 حلقه چاه عميق و نيمه عميق و 346 رشته قنات تامين مي شود.
2095/ 6053