به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «سیاوش رضوانی»افزود: در سالهای گذشته نیز بخش خصوصی حدود 600 میلیارد تومان در بندر امیر آباد سرمایهگذاری كرده بود.
وی یادآور شد: بندر امیرآباد حدود 17 سال با سرمایهای بالغ بر1900 میلیارد تومان تجهیز و تكمیل شده است كه بخش دولتی 700 میلیارد تومان و بخش خصوصی 1200 میلیارد تومان در این بندر سرمایهگذاری كردهاند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: ایران از مدت ها پیش توسعه بنادر شمالی كشور را مورد توجه قرار داده و این مهم با اتفاقاتی كه در سواحل كشورهای حاشیه دریای خزر از جمله كشورهای تركمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه در حال انجام است، سرعت بیشتری گرفته است.
وی با بیان اینكه در بنادر شمالی ایران و كشورهای همسایه حدود چهار نوع كالا جابجا میشود كه این میزان، باید از رشد بیشتری برخوردار باشد،افزود: تلاش می كنیم بنادر شمالی كشور را مدرن و تجهیز كنیم.
رضوانی در عین حال بنادر شمالی ایران را در مقایسه با بنادر كشورهای همسایه بسیار مدرنتر دانست و گفت: توسعه و تجهیز بنادر شمالی كشور طبق برنامه ششم توسعه، در دستور كار قرار دارد.
وی بندر امیرآباد را یكی از بنادر بزرگ كشور و سومین بندر از نظر مساحت دانست و گفت: این بندر به دلیل جاذبههای بسیار طبیعی و توسعهای، منطقه ای مناسب برای سرمایهگذاری به شمار میرود.
مدیر بندر امیر آباد، توسعه حمل و نقل چند وجهی را الویت مهم اقدامات در این بندر عنوان كرد و افزود: بندر امیرآباد حدود 25كیلومتر ریل دارد و یكی از اهداف ما بهرهمندی بیشتر از ریل و توسعه آن در این بندر به منظور توسعه ترانزیت و صادرات است.
وی افزود: اكنون در حال ساخت اسكلهای هستیم كه حدود 95 درصد آن كه شامل پسكرانه و خطوط ریلی میشود، این اسكله آماده شده اما در حال ایجاد تغییرات روی ضربهگیرها، پلهای اتصال و جكها هستیم كه امید است تا هشت ماه آینده اسكله راه اندازی شود.
رضوانی ادامه داد: در نظر داریم، بخشی از بارها كه با واگن حمل می شود را سریع با واگنهای یخچالی جابجا كنیم تا از این طریق هزینه تمام شده بخش خصوصی را به مقدار قابل ملاحظهای كاهش دهیم.
این مدیر بندر، از انتخاب پیمانكار برای تكمیل 100 درصدی پروژه فوق خبر داد و گفت: در صورت انجام این كار، حدود 35 درصد ریل ما مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و می توانیم ترمینال كانتینری خود را توسعه دهیم.
وی افزود: بندر امیرآباد تنها بندری است كه تجهیزات و امكانات كانتینری تخلیه و بارگیری را نسبت به سایر بنادر شمالی دارد.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در شمال بهشهر در شرق استان مازندران و 51 كیلومتری ساری واقع شده؛ وسعت این منطقه ویژه اقتصادی یكهزار هكتار است و با قرار گرفتن در مسیر كریدور بینالمللی ترانزیت شمال - جنوب و بهره مندي از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمي در ابعاد ملي و منطقه اي ایفا می كند.
با توجه به اهمیت استراتژیكی دریای خزر و وجود بازارهاي بزرگ اطراف آن، همراه با پتانسیلهاي اقتصادي و تجاري فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژي، حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت كالا، توسعه این بندر مورد توجه ویژه قرار گرفته و با اجرای طرح توسعه در سالهای آینده، به ویژه فعالتر شدن كریدور شمال - جنوب، این بندر نقش شایسته خود را در اقزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی و تجارت بینالمللي ایفا كند.
اقتصام **1070**1440
تهران- ایرنا- مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد از سرمایه گذاری 145میلیارد تومانی بخش خصوصی در امیرآباد در 9 ماه گذشته خبر داد و پیش بینی كرد كه تا پایان سال، 500 میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری از سوی این بخش انجام شود.