۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83150102
T T
۰ نفر

نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام ملی هند

۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83150102
نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام ملی هند

دهلی نو - ایرنا - كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از طرح ثبت نام ملی شهروندان هندی در ایالت آسام، هشدار دادند كه این طرح به اختلافات اجتماعی در جامعه شكننده این كشور دامن می زند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، به نقل از نشریه 'مانی كنترل'، پس از اجرایی شدن طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی در ایالت آسام در ماه جولای (مرداد)، بیش از 4 میلیون نفر از اهالی این ایالت به عنوان مهاجران غیر قانونی شناخته شدند.
منتقدان بر این عقیده هستند كه این جدیدترین اقدام حزب حاكم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند برای گسترش افكار ملی گرایانه هندو به قیمت آسیب رساندن به اقلیت این كشور است. هند سال آینده انتخابات سراسری خود را برگزار خواهد كرد. طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی از سوی دولت ایالت آسام اجرایی شد كه وابسته به حزب حاكم بی جی پی است.
«فرناند دو ورانس» گزارش گر حقوق اقلیت ها، «احمد شهید» گزارش گر آزادی مذهب و «سیونگ فیل هونگ» گزارش گر بازداشت های غیر قانونی سازمان ملل در بیانیه ای مشترك اعلام كردند كه به شدت از شفاف نبودن طرح ثبت نام ملی شهروندان هندی نگران هستیم. افرادی كه در این فهرست قرار نگرفته اند، با خطر بی هویتی و همچنین مهاجرت گسترده روبرو هستند.
در همین حال سازمان ثبت احوال هند به افرادی كه در این فهرست قرار نگرفته اند فرصت دوباره داده تا شهروندی خود را ثابت كنند. این افراد باید مدارك مورد نیاز را پیش از 31 دسامبر (10 دی) به مراكز مربوطه ارائه دهند. فهرست نهایی شهروندان هند دهم دیماه منتشر خواهد شد.
در مجموع 32 میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان ایالت آسام در طرح ملی ثبت نام شهروندان هند، شركت كرده اند. این طرح در سال 2010 از سوی سازمان ثبت احوال هند با هدف شناسایی و اخراج مهاجران غیر قانونی در هند به خصوص بنگلادشی ها آغاز شد. به دلایل مختلف این طرح در سال های گذشته آغاز نشد اما در سال 2015 با دستور مستقیم دادگاه عالی هند طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی در دستور كار قرار گرفت.
برای اینكه ثابت شود فردی شهروند هند است، تمام جمعیت ایالت آسام موظف به ارائه مدارك قابل استنادی شدند كه نشان دهد آنها و خانواده های آنها پیش از 24 ماه مارس 1971 در هند زندگی می كرده اند.
صدها هزار نفر از مردم بنگلادش در طول جنگ استقلال این كشور از پاكستان در سال های 1970 كه از سوی دهلی نو حمایت شد، به هند مهاجرت كردند. اكثر این افراد در ایالت آسام ساكن شدند. این ایالت دارای 270 كیلومتر مرز مشترك با بنگلادش است.
این مهاجران شامل تعداد زیادی از افراد هندو بودند اما دولت مودی اعلام كرده است كه هیچ هندویی یا سایر اقلیت ها از پاكستان و بنگلادش حتی اگر بدون مدارك معتبر پیش از سال 2014 وارد هند شده باشند، مهاجر غیر قانونی محسوب نخواهند شد.
شبد**آساق**267**1379