انگليس نسبت به ورود بي سابقه مهاجران ابراز نگراني كرد

لندن – ايرنا – كمتر از يك‌صد روز مانده به خروج رسمي انگليس از اتحاديه اروپا و در آستانه سال نو ميلادي، وزارت كشور انگليس روز جمعه در بيانيه‌اي از ورود بي‌سابقه مهاجران به انگليس از طريق كانال مانش خبر داد و آن را يك 'حادثه بزرگ' ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا، اين بيانيه مي‌افزايد كه 'ساجد جاويد' وزير كشور انگليس قرار است با همتاي فرانسوي خود در اين رابطه رايزني كند.
وزارت كشور انگليس نسبت به تهديد جاني مهاجراني كه با قايق به انگليس مهاجرت مي‌كنند به ‌شدت ابراز نگراني و عنوان كرده است كه وزير كشور اين مساله را زير نظر دارد.
اين تحولات درحالي صورت مي‌گيرد كه براساس گزارش‌ها، بالغ‌ بر 221 مهاجر طي يك ماه گذشته از طريق كانال مانش به انگليس مهاجرت كرده‌اند. اين گزارش‌ها حاكي است كه اوايل بامداد امروز (جمعه) 12 مهاجر در شهر بندري دوور واقع در جنوب شرقي انگليس به دست مأموران مرزي دستگير شده‌اند.
تحليل گران بر اين باورند كه با نزديك شدن به مهلت قانوني خروج انگليس از اتحاديه اروپا و سخت‌تر شدن قوانين مهاجرتي در انگليس، پناه‌جويان تلاش مي‌كنند تا خود را به خاك اين كشور برسانند. منابع انگليسي مي‌گويند كه اغلب مهاجران سوري و يا ايراني هستند.
اسكاي نيوز در تازه‌ترين گزارش خود آورده است: اتباع ايراني با كمك ملوانان حرفه‌اي وارد انگليس شدند. يك ماهي گير كه ماه گذشته قايقش براي قاچاق 17 ايراني به انگليس دزديده شد، به اين شبكه گفته است كه ملوانان حرفه‌اي در اين عمليات (ورود غيرقانوني به انگليس) دست داشته‌اند.
«پاسكال دبورقر» مي‌گويد: هركس توانسته قايق او را بدون جلب‌توجه مأموران مرزي فرانسه عبور دهد، ماهر بوده است.
وي افزود: كار با قايق ماهي گيري دشوار است و بايستي نسبت به وضعيت دريا اشراف داشته باشيد. از اين منظر نه ‌تنها يك ماهي گير در اين عمليات درگير بوده اما حتماً پاي پول زيادي در ميان بوده كه نشان مي‌دهد قاچاق صورت گرفته است.
اسكاي نيوز در ادامه اين گزارش با اشاره به گفت‌وگو‌هايي كه با مهاجران بندر كاله (فرانسه) كه قصد رساندن خود به انگليس را دارند داشته است، گزارش داد: ايرانيان مهاجر مي‌گويند كه با پرداخت چند هزار پوند قادر به ورود به انگليس از طريق قايق هستند.
در همين حال حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن از بازگشت 260 ايراني به كشور طي دو سال گذشته خبر داد وبه ايرانياني كه غيرقانوني مهاجرت كرده‌اند توصيه كرد كه به كشور بازگردند.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگليس فروردين سال آينده رسماً از اتحاديه اروپا خارج‌شده و سپس قوانين مهاجرتي سخت‌گيرانه‌اي به اجرا خواهد گذاشت.
شبك**اروپام ** هـ ن **1392