۸ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 83150606
T T
۰ نفر

تنش آبي، اشتغال استان فارس را تهديد مي كند

۸ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 83150606
تنش آبي، اشتغال استان فارس را تهديد مي كند

شيراز- ايرنا- كاهش سطح آب هاي زير زميني در استان فارس باعث شده تا بخشي از اقتصاد استان دچار مشكل شود استان فارس استاني است كه اشتغال در آن بر پايه كشاورزي استواراست و اگر كشاورزي در اين استان متوقف شود شاهد بحران اشتغال خواهيم بود.

برخي از منابع غيررسمي عمق چاه هاي كشاورزي را در برخي شهرستان ها تا 500 متر عنوان كرده اند و همين موضوع كافي است تا به عمق مشكل تامين آب كشاورزي و همچنين شرب در استان فارس پي ببريم مشكلي كه اگر تدبيري براي آن انديشيده نشود بحراني تر از اكنون خواهد شد.
شرايط وقتي پيچيده تر خواهد شد كه به اين موضوع نيز برسيم كه اشتغال در استان فارس برپايه كشاورزي است و اگر اين حوزه از حركت بايستد نه تنها آمار بيكاري افزايش خواهد داشت بلكه صنعتي نيز در اين استان توانايي جذب اين حجم نيروهاي انساني را نخواهد داشت.
كشت برنج و شلتوك و وجود چاه هاي غير مجاز در استاني كه اشتغال آن مبتني بر كشاورزي است باعث شده تا عمق آب هاي زي زميني در فارس افزايش چشم گيري داشته باشد از سويي ديگر ممانعت كشاورزان از پر كردن چاه هاي غير مجاز و همچنين عدم اجراي طرح نكاشت(كشت نكردن محصولاتي كه آب فراوان مي خواهند) در فارس باعث شد تا حجم مصرف آب از آب هاي زير زميني رشد چند برابري داشته باشد.
از سوي ديگر افزايش جمعيت استان فارس نيز بر تنش هاي آبي دامن زد تا تمام شهرستان هاي استان با مشكل كم آبي مواجه شوند.

** 400 هزار چاه غير مجاز در كشور وجود دارد
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي گفت: بيش از 400 هزار چاه غير مجاز در كشور وجود دارد كه حذف اين ميزان چاه از چرخه كشاورري كشور بسيار سخت و غير ممكن است.
علي اكبري اضافه كرد: عمق چاه هاي استان فارس به سبب مصرف بيشتر از حد منابع آبي به 600 متر رسيده است و لازم است نگاهي جدي به حوزه كشاورزي و برنامه ريزي هاي بلند مدت كشاورزي در استان فارس داشته باشيم.

** اكثر شهرستان هاي استان با تنش آبي مواجه اند
پدرعلم آب زمين شناسي(هيدروژئولوژي) ايران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اكثر شهرستان ها به خصوص شهرستان هاي شرق استان با مشكل كمبود آب در سفره هاي زير زميني مواجه هستند از جمله اين شهرستان ها مي توان به داراب ، جهرم ، ني ريز، استهبان، و فسا اشاره كرد و شهرستان هايي نظير مرودشت و ارسنجان در مزكر استان نيز شرايط خوبي را در حوزه آب هاي زير سطحي ندارند.
عزت الله رئيسي اردكاني اضافه كرد: شيراز نيز نسبت به ساير شهرستان ها وضعيت بهتري دارد و علت آن نيز آبي است كه از سد درودزن به سمت اين شهر مي آيد و وارد شدن آن به خطوط فاضلاب باعث شده تا حجم قابل توجهي از اين آب به سفره هاي زيرزميني بازگردد و همين موضوع نيز باعث شده تا بحران در شهر شيراز همچون ساير شهرستان ها نباشد.
استاد دانشگاه شيراز گفت: سال آبي جاري (آغاز از مهرماه) ممكن است بارندگي بسيار خوبي داشته باشيم ولي بحران را برطرف نخواهد كرد به اين دليل كه 11سال هرساله به طور متوسط 100 ميلي متر ميزان بارندگي كمتري نسبت به متوسط كشوري در استان بارش روي داده است.
وي اضافه كرد:اگر به آمار شهرستان شيراز نگاهي داشته باشيم در خواهيم يافت كه بيش از 1 هزار ميلي متر حجم بارش ها استان از متوسط بارندگي در كشور كمتر است.
رئيسي گفت: اگر حجم بارندگي در ماه هاي پيش رو افزايش داشته باشد نبايد ميزان برداشت نيز به تناسب با آن افزايش يابد بلكه با برنامه ريزي بايد نسبت به كشت در محصولات زراعي و باغي اقدام كنيم و در كنار الگوي صحيح كشت نبايد در استان شاهد شلتوك كاري باشيم.

** آبي كه پشت سدهاي استان جمع شده ، بسيار اندك است
پدر علم آب زمين شناسي ايران درباره ميزان آب ذخيره شده در پشت سدهاي استان فارس نيز گفت: آبي كه پشت سدها جمع شده است نيز بسيار اندك است و نياز استان بسيار بيشتر از حجم آب هايي است كه پشت سدهاي استان ذخيره است ولي هنوز شانس داريم با ذوب برف شاهد پرتر شدن آب پشت سد هاي استان باشيم.
رئيسي اردكاني بيان كرد:وضعيت سد هاي استان نيز بسيار حائز اهميت است و ممكن است در فروردين ماه سال آينده همزمان با ذوب برف شاهد بهبود وضعيت آب در پشت سدهاي استان نيز باشيم و به لحاظ آبي استان فارس سال آبي مناسبي داشته باشد.

** ذخيره 80 ميليون متر مكعب آب در سازه هاي آبخيزداري فارس
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس پيشتر از ذخيره بيش از 80 ميليون متر مكعب آب در پشت سدها،بندها وسازه هاي آبخيزداري استان طي بارندگي هاي اخير سخن گفته بود.
مهرزاد بوستاني اعلام كرد:از ابتداي سال آبي جاري(مهرماه) تا كنون بالغ بر 80 ميليون متر مكعب از روان آب هاي سطحي در پشت سازه هاي آبخيزداري ذخيره سازي شد.
بوستاني گفت:از مجموع 33 سازه در حال احداث كه اعتبار آنها از محل صندوق توسعه ملي تامين شده است دربارش هاي اخير تعداد 7 سازه آبگيري شده است.
بر اساس آمار هايي كه اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري ارائه داده بيشترين ميزان آبگيري به ترتيب درشهرستان هاي سپيدان، مرودشت، ممسني، كازرون، شيراز، فراشبند و فيروزآباد بوده است.
بوستاني با اشاره به استحصال و جمع آوري 113 ميليون مترمكعبي آب در پشت سدهاي آبخيزداري در سال گذشته گفت: ميزان بارش هاي جوي طي دو ماه اخير در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش چشمگيري داشته و شاهد ذخيره دو برابري آب در پشت سازه هاي جديد آبخيزداري در استان هستيم.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري درباره مزيت هاي آب گيري پروژه هاي آبخيزداري گفت: آبگيري اين پروژه هاعلاوه بر كنترل فرسايش و رسوب در برخي زيرحوزه ها در مناطق بحراني منجر به تغذيه مصنوعي چشمه ها ،قنوات و سفره هاي آب زير زميني مي شود و ضمن جلوگيري از فرسايش خاك وكاهش خسارات سيلاب تأسيسات شهري،روستايي وزير بنايي،اثرات قابل توجهي درتأمين بخشي ازآب آشاميدني مورد نياز مردم ساكن اطراف اين پروژه ها نيز خواهد شد.
امسال تعداد 33 پروژه ملي، سه پروژه استاني و پنج پروژه مشاركتي درحوزه آبخيزداري استان در حال اجرا است و اين طرح ها شامل بندهاي خاكي،سنگي و ملاطي، حوضچه هاي كنترل و پخش سيلاب و تغذيه مصنوعي و نيزعمليات بيومكانيكي و بيولوژيكي در 32 حوزه آبخيز و 22 شهرستان فارس است.
در مجموع 887 سازه آبخيزداري در استان فارس توسط منابع طبيعي احداث شده كه حجم مهار ساليانه اين سازه ها حداقل 850 ميليون متر مكعب است.
ع.پ / 1876