به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «شاهرج شجری» امروز (شنبه) در نشست مشترك كمیسیون های «كشاورزی» و «فناوری اطلاعات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، به تشریح آمارهای صادراتی و وارداتی محصولات كشاورزی پرداخت و گفت: تراز تجاری بخش بازرگانی در هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزنی 8.7 درصد و از نظر ارزشی 35 درصد رشد داشت.
به گفته وی، در هشت ماه نخست امسال، چهار هزار و 580 هزار تن انواع محصولات كشاورزی به ارزش 4.6 میلیارد دلار صادر شد كه از نظر وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی 19 درصد رشد داشت.
مدیركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی، اضافه كرد: در این دوره زمانی، 12 هزار و 806 تن انواع محصولات كشاورزی به ارزش 6.8 میلیارد دلار به كشور وارد شد كه از نظر وزنی 1.2 درصد و از نظر ارزشی هفت درصد كاهش داشت.
** افزایش 24 درصدی صادرات محصولات صنایع غذایی
شجری در مورد صادرات محصولات صنایع غذایی نیز گفت: در هشت ماه نخست امسال، 2 میلیون دلار محصولات غذایی از كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال (یك میلیون و 604 هزار تن) 24 درصد رشد داشت.
مدیركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادكشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های صادرات محصولات كشاورزی و صنایع غذایی پرداخت و گفت: بخشی از این مشكلات به سطح كلان بر می گردد كه عمده آنها از تحریم ها نشات می گیرد.
شجری اضافه كرد: علاوه بر مسایل بین المللی، در برخی زیرساخت ها نیز با مشكل مواجه ایم؛ به عنوان نمونه، برای حمل و نقل محصولات كشاورزی – با توجه به فسادپذیر بودن آن – به كانتینرهای یخچال دار نیاز است.
وی در این زمینه افزود: ایران سالانه چهار میلیون تن صادرات محصولات كشاورزی دارد كه برای جابجایی این محصولات فقط 350 دستگاه كانتینر یخچال دار وجود دارد؛ این كانتینرها فقط ظرفیت جابجایی 120 هزار تن محصولات كشاورزی را دارند.
این مقام مسئول، رویكرد وزارت جهادكشاورزی را تبدیل تولیدات به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و صادرات آن بیان كرد و گفت: امسال پنج درصد از محصولات سیب زمینی به شكل فرآوری شده صادر شد كه ارزآوری این صادرات، به میزان كل 95 درصد صادرات سیب زمینی تازه بود.
** فقط 1.5 درصد از بودجه صادرات غیرنفتی تحقق یافت
«حسین سلاح ورزی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در این نشست به جایگاه اقتصادی ایران در بازارهای بین المللی پرداخت و گفت: سهم ما در بازارهای صادراتی متناسب با سهم ما از جمعیت و جغرافیای دنیا نیست؛ در حالی كه جمعیت ایران یك درصد از جمعیت كل دنیا را تشكیل می دهد، سهم ما از بازارهای صادراتی حدود 24 دهم درصد است.
وی ادامه داد: براساس سند چشم انداز، در افق 1404 ما باید به قدرت نخست منطقه تبدیل شویم؛ آیا این اتفاق رخ داده است؟ حتی به آن نزدیك هم نشده و در این مسیر هم قرار نداریم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در جمع اعضای كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی گفت: از سال 1385 تا 1397نسبت تسهیلات اعطایی به بخش كشاورزی نسبت به كل تسهیلات از 18.5 درصد به كمتر از 8.8 درصد كاهش یافته است.
وی این آمارها را نشان دهده كاهش توجه به صادرات غیرنفتی به ویژه در بخش كشاورزی قلمداد كرد و افزود: در قانون بودجه امسال، یك هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده بود كه تاكنون 20 میلیارد تومان از آن تحقق یافته؛ این اعتبارات در لایحه بودجه سال آینده، 65 درصد كمتر شده و به 430 میلیارد تومان رسیده است كه باید دید چه میزان از آن تحقق می یابد.
** جایگاه شبكه های اجتماعی در اقتصاد
«محمدرضا طلایی» رئیس كمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست به نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد پرداخت و گفت: امروز كشورهای پیشرفته براساس اینكه چقدر و چگونه از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می كنند، پیشرفته به شمار می روند؛ برخی از این كشورها از ابزار فناوری اطلاعات برای درآمدزایی و برخی برای معرفی خود بهره می گیرند.
طلایی با بیان اینكه درآمد هند از فناوری اطلاعات و ارتباطات به 80 میلیارد دلار در سال می رسد، اظهار داشت: با توجه به نیروهای متخصص در این حوزه، ایران می تواند برای درآمدزایی و معرفی كالای خود از این فناوری ها استفاده كند.
رئیس كمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران در این زمینه افزود: این ابزارها ابتدا برای افزایش تولید، ارتقای بهره وری و كاهش هزینه استفاده می شد اما اكنون نقش ویژه ای در معرفی كشورها، شركت ها، كالاها و خدمات ایفا می كند.
وی اضافه كرد: فناوری اطلاعات كمك می كند كه شركت ها مخاطبان خود را به صورت هدفمند شناسایی كنند و با كمترین هزینه، حضوری موثر در بازار داشته باشند.
طلایی به نقش شبكه های اجتماعی در اقتصاد پرداخت و گفت: در كشور ما از شبكه های اجتماعی آنچنان كه باید در اقتصاد استفاده نشده است؛ در حالی كه با بكارگیری این ابزار می توان با هزینه كمتری به مشتری و بازار دسترسی پیدا كرد.
اقتصام**9189** 2023
بودجه «توسعه صادرات غیرنفتی» محقق نشد
تراز تجاری بخش كشاورزی 60 درصد رشد كرد
۸ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۴۲
کد خبر:
83151644
تهران- ایرنا- مدیركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزی گفت: تراز تجاری بخش كشاورزی در هشت ماه نخست امسال با 60 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال، به 3.5 میلیارد دلار رسید.