۹ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 83152318
T T
۰ نفر
تجربه رنگي ترين زمستان گردي در دامنه هاي زاگرس

گچساران - ايرنا - زمستان روزهاي نخستين خود را سپري مي كند و فصل سفيدي و يك رنگي از راه مي رسد ، جادوي هزار رنگ طبيعت در دامنه هاي زاگرس و استان چهار فصل كهگيلويه و بويراحمد جلوه نمايي مي كند.

به گزارش ايرنا، اين روزها طبيعت سبز و خوش آب و هواي مناطق گرمسيري استان محل برپايي چادرهاي رنگارنگ گردشگران در دامنه هاي شلال دون ، دشت هاي گناوه و آبريگون است و ارتفاعات شهرهاي سردسيري استان پوشيده از برف زمستاني و محلي براي پذيرايي از دوست داران بازي هاي زمستاني است.
اينك سواحل خوش آب و هواي سدكوثر و رودخانه زهره،دامنه هاي پوشيده از برف دنا، باغ آراسته از درختان رنگارنگ چشمه بلقيس چرام،دشت هاي سرسبز مناطق جنوبي و چشمه هاي آب گرم در نزديكي بارگاه نوراني بي بي حكيمه (س)خواهر امام رضا (ع) در گچساران تابلويي بي بديل از تنوع جاذبه هاي گردشگري در كهگيلويه و بويراحمد است.
اين روزها در حالي كه دماي شهرهاي شمالي اين استان زير صفر درجه است و برف بازي در دامنه دنا تعدادي از گردشگران را سرگرم كرده است اما شهرستان هاي گرمسيري به ويژه گچساران و باشت شاهد طبيعت سرسبز با آب و هواي مفرح بهاري است.

** امكان انجام ورزش هاي زمستاني در پيست اسكي كاكان
پيست اسكي كاكان در دامنه‌هاي رشته كوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متري در 18 كيلومتري شهر ياسوج در دهستان كاكان واقع شده است.
طول مفيد پيست كاكان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
اين پيست يكي از زيباترين پيست هاي اسكي كشور است كه در سال 1373 با نصب يك دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امكانات آن با سه تله اسكي شامل يك دستگاه بالابر براي افراد مبتدي و 2 دستگاه بالابر اسكي بازان حرفه اي افزايش يافت.
رونق غذاهاي محلي مانند آش كارده، آش دوغ، آش ماست در هواي سرد بخش ديگري از جاذبه هاي منطقه ست.

**بارگاه خواهر امام هشتم (ع) قطب گردشگري مذهبي در جنوب ايران
حرم حضرت بي بي حكيمه (س) در دل كوه هاي نفت خيز جنوب گچساران اين روزها به دليل آب و هواي مطبوع و بهاري به ويژه در پايان هفته ها پذيراي كاروان زيارتي سياحتي ايراني و كشورهاي عربي است.
وجود چشمه هاي آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل كوه جاذبه هاي آن را دوچندان كرده است.
اين بانوي بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسي بن جعفر(ع) است كه در زمان حكومت بني عباس زندگي مي كرده است.

**سواحل سد كوثر جلوه هنرمندي انسان و طبيعت
طبيعت بكر مجاور درياچه سد كوثر در اين روزهاي زمستاني به ويژه در ايام پايان هفته پذيراي طبيعت دوستان زيادي است.
سد كوثر كه براي تامين آب آشاميدني 2 ميليون نفر از مردم استان هاي جنوبي كشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و كهگيلويه و بويراحمد ساخته شده است، اين روزها به دليل هواي مطلوب ،طبيعت زيبا و حضور پرندگان مهاجر از آسياي ميانه ، روياي محلي براي ميزباني گردشگران است.
امكان قايق سواري و ماهيگيري تكميل كننده جاذبه هاي گردشگري اين منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهناي آب هاي درخشان درياچه سد كوثر هر انسان صاحبدلي را به ساعت ها تامل درباره آفرينش مي برد.
محل سد در تنگه بسيار باريكي است و عرض تنگه در كف در تراز 500 و حدود 10 متر و تكيه گاه هاي سد تا تراز 575 متر داراي شيب بسيار تند 80 درجه است.
اين سد از آب رودخانه خير آباد از شاخه هاي شاه بهرام و دهدشت(سيدآباد)تشكيل شده كه آب آنها از رشته كوههاي زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، ديلگان و چشمه بلقيس چرام سرچشمه مي گيرد.

**باغ چشمه بلقيس رنگين كمان زيبايي ها
باغ تاريخي چشمه بلقيس چرام يكي از جاذبه هاي گردشگري مفرح و چشم نواز استان است.
باغ بلقيس چرام چشمه آبي است كه باغي از انواع درختان مثمر و كاج هاي سربفلك كشيده با منظرگاهي چشم نواز، چشم هر رهگذري از مسير گچساران به دهدشت را به تماشاي اين همه زيبايي وا مي دارد.

** دشت شلال دون
دامنه هاي شلال دان در باشت به دليل اقليم مناسب، هواي بهاري و قرار داشتن در مسير جاده ارتباطي شيراز به جنوب ايران مامني دل انگيز براي استراحت گردشگراني است كه از استان هاي مركزي قصد مسافرت به مناطق جنگي يا بنادر جنوبي كشور را دارند.

** ظرفيت هاي گردشگري
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين استان به دليل تنوع آب و هوايي هم اكنون مي تواند پاسخگوي نياز گردشگران با سليقه هاي متفاوت باشد.
محمود باقري اظهار داشت: روزهاي برفي گردشگران زيادي از استان هاي مختلف كشور به كوهپايه هاي دنا سفر مي كنند.
وي از برنامه ريزي براي برگزاري جشنواره بازي هاي زمستاني بهمن ماه امسال در منطقه كاكان خبر داد.
باقري گفت:در صورت بارش برف اين جشنواره برگزار خواهد شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد حال و هواي طبيعت مناطق جنوبي اين استان در زمستان را به ويژه در ساعت هاي مياني روز را بهاري توصيف كرد.
باقري ابراز داشت: دشت هاي شلال دون و روستاهاي شهرستان هاي جنوبي به ويژه دهستان امامزاده جعفر در جاده گچساران و باشت روزهاي پاياني هفته شاهد تعداد زيادي گردشگر است.
وي بيان كرد: حرم بي بي حكيمه (س) به دليل آب و هواي مفرح از ديگر مناطق گردشگرپذير كهگيلويه و بويراحمد در فصل زمستان است كه اين روزها ميزبان گردشگران خارجي نيز هست.
باقري با اشاره به اهميت صنايع دستي و غذاهاي محلي به عنوان عناصر تكميل كننده جاذبه هاي طبيعي گفت: سه نمايشگاه صنايع دستي در شهرستان هاي مختلف اين استان از جمله بويراحمد، گچساران و كهگيلويه در فصل زمستان برنامه ريزي شده است.
كارشناسان تعداد پرندگان مهاجر وارد شده به شهرستان گچساران را 400 قطعه در 20 گونه مختلف برآورد مي‌كنند.
كهگيلويه وبويراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبيعي، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاريخي، ۷۵۰ اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و مواهب طبيعي چشم نواز ساليانه پذيراي سه ميليون گردشگر است.
8143/1662