۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83152626
T T
۰ نفر

4 سال در انتظار تله كابین

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83152626
4 سال در انتظار تله كابین

تهران - ایرنا - برخی از مسئولان و كارشناسان معتقدند اگر از تله كابین واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد كه 4 سال از شروع ساخت آن می گذرد بهره برداری می شد، امروز اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس و مرگ 10 جوان دانشجو رخ نمی داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، ساعت 12:20 سه شنبه چهارم دی ماه واژگونی اتوبوس معروف به مرگ در پیچ و خم های محوطه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی كه شباهت بسیاری به جاده های شمالی كشور دارد، علاوه بر داغدار كردن چندین خانواده، واكنش بسیاری از مسئولان، جامعه دانشگاهی و شهروندان نسبت به علت وقوع این حادثه را برانگیخت.
روایت های گوناگونی از علت حادثه دردناك واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد از سكته دروغین راننده و چای خوردن حین رانندگی تا ترمز بریدن، بی كیفیتی و نداشتن معاینه فنی اتوبوس های حمل و نقل دانشگاه آزاد در رسانه های مختلف انتشار یافت.
از ابتدای وقوع حادثه تا پس از تكذیب سكته راننده و تأیید نقص فنی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات بسیاری از مسئولان و دانشجویان با طرح موضوع راه اندازی تله كابین های دانشگاه آزاد، یكی از مهم ترین راه های مقابله با این گونه حوادث تلخ را راه اندازی این تله كابین عنوان كردند.
داستان تاسیس تله كابین در واحد علوم تحقیقات به سال 93 باز می گردد، مسئولان دانشگاه آزاد با توجه به موقعیت جغرافیایی واحد علوم تحقیقات برای سهولت در رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان ایجاد تله كابین را مورد مطالعه قرار داده و پس از مدت زمانی برای احداث این سامانه اقدام كردند.
واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد واقع در ارتفاعات شمال غرب تهران (حصارك تهران) 17 سال پیش در محیطی بالغ بر 300 هكتار در جوار سازمان مركزی این دانشگاه فعالیت خود را آغاز كرد.
این واحد دانشگاهی در موقعیتی واقع شده كه اختلاف ارتفاعی ساختمان های ورودی دانشگاه با ساختمان های در انتهای سایت بسیار زیاد است، همچنین ساخت 12 دانشكده و 27 مركز تحقیقاتی در تپه های حصارك تهران، رفت و آمد دانشجویان را با مشكل مواجه كرده است.
بالابودن ارتفاع این واحد دانشگاهی و همچنین ایمن نبودن جاده سبب شد تا مسئولان این دانشگاه با صرف هزینه 42 میلیارد تومانی پروژه ساخت تله كابین را آغاز كنند.

در سال 93 با تهیه اسناد مناقصه احداث تله كابین، یك مناقصه بین المللی با حضور بسیاری از شركت های بزرگ از سراسر دنیا برگزار شد كه در نهایت تمامی عملیات عمرانی پروژه به شركت تام ایرانخودرو و تأمین و نصب تجهیزات كابین ها به شركت دوپل مایر اتریش سپرده شد.
براساس تلاش های صورت گرفته ایستگاه یك تله كابین در ضلع غربی دانشكده علوم انسانی، ایستگاه دوم در ضلع غربی كتابخانه مركزی، ایستگاه سوم در ضلع جنوبی دانشكده فنی و ایستگاه چهارم در ضلع جنوب شرقی هتل فرهیختگان احداث شد.
تا پایان ریاست حمید میرزاده در دانشگاه آزاد 90 درصد پروژه تله كابین انجام شد كه با آغاز مدیریت جدید ادامه پروژه متوقف شد.

** امكان راه اندازی تله كابین در سال 96
محسن هاشمی معاون وقت عمرانی دانشگاه آزاد در 19 فروردین 96 در نشست هماهنگی و پایش امور استانهای دانشگاه های آزاد در مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: هتل دانشگاه آزاد در واحد علوم تحقیقات قرار دارد كه مكان قرارگیری این هتل، در منطقه گردشگری و برای رفت و آمد به این منطقه پروژه تله كابین در دست ایجاد است.
وی ابراز امیدواری كرده بود كه در تابستان 1396 مسافرگیری تله كابین این دانشگاه آغاز شود.

** واكنش مسئولان دانشگاه آزاد به توقف تله كابین
این درحالیست كه صالح اسكندری رئیس چاپ و انتشارات و رسانه های دانشگاه آزاد در پی واژگونی اتوبوس مرگ در دانشگاه آزاد در توییتر خود اعلام كرده است كه 'تله كابین دانشگاه با شكایت كیفری یك سازمان متولی منابع طبیعی و ایرادات فنی متوقف است و انتقال 40 هزار دانشجو با تله كابین غیرممكن است.'

رضا مسعودی رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد هم درباره راه اندازی تله كابین های دانشگاه اظهار كرده است كه تله كابین ها توانایی جابه جایی 40 هزار دانشجو را نداشتند.

** جمع آوری اتوبوس های فرسوده با راه اندازی تله كابین
مدیر سابق كنترل پروژه سامانه حمل و نقل كابلی (تله كابین) واحد علوم و تحقیقات نیز در خصوص دلایل توقف روند تكمیل و راه اندازی تله كابین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پوشش اختلاف ارتفاع ساختمان ها، افزایش سرعت رفت و آمد دانشجویان و جذب گردشگران به محوطه این واحد، تصمیم به احداث تله كابین در واحد علوم تحقیقات گرفت.
محمد علی كرونی افزود: برای این واحد دانشگاهی 72 كابین 8 نفره در نظر گرفته شده بود كه در مدت زمان حداكثر یازده دقیقه دانشجویان را جا به جا كند.
كرونی با اشاره به پیش بینی حداكثر ظرفیت جا به جایی 4 هزار نفر در یك ساعت توسط تله كابین در واحد علوم تحقیقات یادآورشد: با توجه به اینكه موقعیت مكانی ایستگاه ها در محل قرارگیری مراكز جمعیتی واقع شده بود، بی شك به اتوبوس های فرسوده دانشگاه نیاز نبود.
مدیر سابق كنترل پروژه های فنی دانشگاه آزاد اعلام كرد: از سوی دیگر با توجه به اینكه تمامی 40 هزار دانشجوی واحد علوم تحقیقات در یك ساعت و مكان مشخص از تله كابین استفاده نمی كنند، امكان جابه جایی تمامی دانشجویان با این سامانه كابلی فراهم می بود.
به گفته وی، تمامی مجوزها در دوره مدیریت وی از سازمان های مختلف گرفته شده است و با توجه به تست های انجام شده توسط سازمان استانداردسازی ایمنی این پروژه صد در صد تضمین می شد.
كرونی در ادامه در پاسخ به ادعای برخی كه می گویند دلیل توقف تكمیل و بهره برداری از تله كابین اعتراض برخی فعالان حوزه منابع طبیعی است، خاطرنشان كرد: محدوده دانشگاه آزاد به سازمان های متولی منابع طبیعی مربوط نمی شود و فقط سایت شمالی واحد علوم تحقیقات در حوزه منابع طبیعی قرار می گیرد، بنابراین شكایت متولیان منابع طبیعی بحثی فرعی است.

** شهریه دانشجویان صرف چه اموری می شود؟
فاطمه یعقوب زاده یكی از فارغ التحصیلان جدید واحد علوم تحقیقات نیز به خبرنگار ایرنا در این باره می گوید: مسئولان دانشگاه برای جاده ای پر از پیچ های تند گارد ریل نصب نكرده اند و متاسفانه مسیر طولانی از درب ورودی به واحد علوم تحقیقات تا سایت های آموزشی مشكلات بسیاری را برای دانشجویان ایجاد كرده است.
وی افزود: در سال های گذشته با بارش برف مسیر رفت و آمد در واحد علوم تحقیقات بسته می شد و در نهایت مسئولان مجبور به تعطیلی كلاس های درس می شدند.
یكی دیگر از دانشجویان واحد علوم تحقیقات هم كه خواست به نامش در خبر اشاره نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: اتوبوس های حمل و نقل عمومی دانشگاه آزاد فرسوده هستند و بارها دانشجویان در رفت و آمد دچار مشكل شده اند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد شهریه های میلیونی ما را حتی برای تجهیزات دانشگاه استفاده نمی كند، بی شك اگر تله كابین دانشگاه راه اندازی می شد، چنین تصادفی در واحد علوم تحقیقات رخ نمی داد.
سه شنبه هفته گذشته در ساعت 12 و 20 دقیقه، اتوبوسی حامل دانشجویان به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد و در طی آن 10 نفر كشته و 25 نفر زخمی شدند كه حال چند نفر از مصدومان این حادثه هم‌چنان نامناسب است. اتوبوس مذكور فاقد معاینه فنی بوده و 20 روز قبل از حادثه به سرویس‌های این دانشگاه اضافه شده بود.
**9491** 1200
۰ نفر