۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83152644
T T
۰ نفر

2018 بدترين سال در تاريخ سريلانكا

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83152644
2018 بدترين سال در تاريخ سريلانكا

تهران- ايرنا- كارشناسان و صاحب نظران سياسي معتقدند به دنبال تشديد بحران سياسي و ادامه تنش ميان رئيس جمهوري و نخست وزير سريلانكا،2018 بدترين سال در تاريخ اين كشور بوده است.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه فايننشال اكسپرس، با سپري شدن آخرين روزهاي سال 2018 بلاشك سريلانكا با ادامه بحران سياسي ميان مسئولان اين كشور،بدترين سال تاريخ خود را به پايان خواهد برد و اين بي ثباتي در كشور باعث تشديد نگراني همسايگان بويژه دولت دهلي نو شده است.
«مايتريپالا سيريسنا» رئيس جمهوري سريلانكا در سال 2018 به دليل اختلاف نظر سياسي در اقدامي «رانيل ويكرماسينگه» نخست وزير اين كشور را بركنار و سياستمدار سابق «ماهيندا راجاپاكسا» را به جاي وي منصوب كرد كه با اين اقدام دولت باعث بحران سياسي در كشور شد.
اقتصاد سريلانكا در سال 2018 بسيار ضعيف‌تر از انتظار بود و به دليل تعطيلي دو ماهه دولت،به اقتصاد كشور ضربه‌اي مهلك وارد شد. سريلانكا هم اكنون 50 ميليارد دلار به وام دهندگان خارجي بدهكار است كه اين ميزان حدود 77 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور است.
اين كشور بايد بيش از چهار ميليارد دلار از وام‌هاي خارجي خود را پرداخت كند كه به دليل تنش‌هاي سياسي و كاهش ارزش روپيه در مقابل دلار بازپرداخت بدهي براي سريلانكا بسيار دشوار شده است. ارزش روپيه سريلانكا در سال 2018 حدود 17 درصد كاهش يافته است.
با به قدرت رسيدن «راجا پاكسا»، كشورهاي همسايه از جمله هند نسبت به نفوذ مجدد چين در سريلانكا نگران شدند. «سيريسنا» رئيس جمهوري نيز كه به دليل كمك به پايان جنگ داخلي در سال 2009 محبوبيت كسب كرده بود با افزايش سركوب در يك دهه گذشته مورد انتقاد شديد قرار گرفت .
با اين وجود، دادگاه عالي كشور طي حكمي از رئيس جمهوري خواست تا دوباره «ويكرميسينگ» رهبر حزب اتحاد مردمي را در 16 دسامبر به قدرت بازگرداند و به دوران حكومت «رجاپاكسا» بعنوان نخست وزير پايان دهد.
با ادامه تنش سياسي در سريلانكا، دولت دهلي نو در سال 2018 هيچ راهبردي براي حمايت از طرفين اتخاد نكرد و بر بي طرفي در مسائل داخلي اين كشور تاكيد كرد.
اين كشور همچنين بعد از به قدرت رسيدن دوباره «ويكرميسينگ» و بركناري 'راجاپاكسا' از حل بحران سياسي در سريلانكا استقبال و اعلام كرد روابط ميان دو كشور گسترش يابد.
در دوران 10 ساله راجا پاكسا به عنوان رئيس جمهوري، روابط سريلانكا و چين توسعه يافت و پكن توانست ميليون ها دلار در طرحهاي زيرساختي اين كشور سرمايه گذاري كند.
از آنجا كه چين ،سريلانكا را به عنوان يكي از مهرهاي برنامه توسعه مسيرهاي تجاري خود مي‌شناسد، هند نسبت به گسترش رقيب منطقه اي خود بسيار نگران است.
به گفته كارشناسان با نخست وزيري دوباره ويكرميسينگ انتظار مي رود كه با حاكم شدن ثبات سياسي بيشتر در اين كشور ،روابط دهلي نو و كلمبو نيز بيش از گذشته گسترش يابد.
جمهوري دموكراتيك سوسياليستي سريلانكا جزيره‌اي واقع در جنوب آسيا، اقيانوس هند و جنوب هند است. پايتخت سياسي سريلانكا 'سري جاياواردنپورا كوته' و پايتخت تجاري‌اش شهر كلمبو است.
پيش از سال 1972 به اين كشور سيلان مي‌گفتند. سريلانكا از مستعمرات بريتانيا بود.
جمعيت اين كشور 20 ميليون و دويست هزار نفر است. زبان‌هاي رسمي آن سينهالي و تاميل و واحد رايج پول آن روپيه سريلانكا است.
از فراورده‌هاي مهم سريلانكا مي‌توان به چاي، كينين، قهوه، كائوچو و نارگيل اشاره كرد. سريلانكا در منطقه جنوب آسيا از نظر درآمد سرانه در وضعيت خوبي قرار دارد.
آساق**9473**1600