۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 83152716
T T
۰ نفر

بوستان 20 ساله در يك قدمي تخريب

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 83152716
بوستان 20 ساله در يك قدمي تخريب

مشهد- ايرنا- بوستان شمشاد با 300 اصله درخت و فضايي براي تفريح و نشاط شهروندان مشهدي پس از 20 سال حيات در منطقه 10 شهرداري اين شهر مالكي سند به دست پيدا كرده و در يك قدمي تخريب قرار دارد.

به همين علت بوستان 9 هزار و 400 مترمربعي شمشاد واقع در خيابان انديشه 7 در شرف تخريب و تبديل به فضايي تجاري قرار گرفته اما دستگاههاي متولي با همكاري فرمانداري مشهد و دادگستري سعي در حفظ آن دارند.
سرپرست مديريت حقوقي شهرداري مشهد گفت: موضوع اين زمين به اراضي متعلق به دانشگاه فردوسي در سال 1358 بازمي گردد كه در آن زمان به تعاوني مسكن دانشگاه واگذار شد.
اعظم صادقي افزود: تعاوني مسكن دانشگاه فردوسي ظاهرا اين زمين را طبق سند تنظيمي سال 1390 به شركت رنگين كمان كوهستان واگذار كرد و اين شركت هم عليه شهرداري مشهد طرح دعوا نمود. حكم قضايي اخير براي پايان دادن به حيات بوستان ششماد نيز بر اساس دعاوي آن شركت صادر شده است.
وي ادامه داد: حكم قضايي صادره براي اين پرونده 'خلع يد و قلع و قمع مستحدثات' بوده كه همين حكم در مرحله تجديدنظر تائيد شد. شهرداري مشهد هم اينك مدعي است كه درختان اين محوطه شامل حكم نمي شود و براي اثبات آن در حال پيگيري است.

* ابطال مجوز دفترخانه صدور سند
شهردار منطقه 10 شهرداري مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: اين ملك بر اساس نقشه تفكيكي مصوب اداره كل مسكن و شهرسازي وقت بنا به تقاضاي تعاوني مسكن رازي به عنوان مالك زمين، قطعه بندي و براي صدور مجوز به شهرداري مشهد ابلاغ شد.
حسنعلي رجب زاده افزود: طبق اين نقشه بخشي براي اين زمين كاربريهاي تجاري، مسكوني، مسجد و بوستان تعيين و مجوزهاي لازم نيز صادر گرديد. بر همين اساس حدود 20 سال پيش بوستان شمشماد توسط شهرداري مشهد با همكاري تعاوني مسكن رازي در همين مكان احداث شد.
وي ادامه داد: تاكنون ميلياردها ريال در اين بوستان هزينه شده است. اخيرا يكي دو نفر از طريق تعاوني مسكن و با غفلت اين تعاوني اقدام به سندسازي براي اين بوستان كرده اند. در پي اين اقدام، شهرداري مشهد نيز از دفترخانه صدور سند شكايت كرد و مجوز دفترخانه شماره 12 در اين شهر باطل شد.
شهردار منطقه 10 شهرداري مشهد گفت: با توجه به باطل شدن مجوز دفترخانه صدور سند، از دستگاه قضا درخواست داريم اين سند را نيز ابطال نمايد تا جلوي تخريب بوستان 20 ساله ششماد گرفته شود.
وي افزود: شكايت شهرداري در اين خصوص در دستگاه قضا در دست پيگيري است. از فرماندار و دادستان مشهد مي خواهيم تا تعيين تكليف اين شكايت جلوي تخريب بوستان شمشاد را بگيرند، چنانچه پس از رسيدگي به اين دعاوي شهرداري محكوم شد خسارت مالك را پرداخت خواهيم كرد ولي روا نيست تا صدور حكم و تعيين تكليف شكايت شهرداري، يك بوستان 20 ساله با 300 اصله درخت تخريب شود.

* يك روز فرصت قانوني تا تخريب بوستان
شهردار منطقه 10 شهرداري مشهد همچنين گفت: دايره اجراي احكام دادگستري مهلت 10 روزه به شهرداري براي تحويل اين ملك داده كه فردا دهم دي ماه به پايان مي رسد اما اميدواريم با همراهي مردم و دستگاه قضا اين حكم تا زمان تعيين تكليف اصل موضوع و صدور راي قطعي براي افراد سندساز، به تعويق افتد.
وي افزود: در صورت اجراي اين حكم و عدم ابطال سند اخذ شده از دفترخانه خاطي، 300 درخت در اين بوستان قطع خواهند شد و علاوه بر زمين بازي، چهار هزار مترمربع فضاي چمن آن نيز تخريب مي شود.
رجب زاده ادامه داد: در تمام مكاتبات و طبق نقشه مستند كاربري زمين مذكور فضاي سبز است و اين بوستان طبق نقشه مصوب احداث شده است. ظلم است بوستاني 20 ساله كه حق مردم و شهرداري است، با سندسازي از گردونه فضاي سبز شهر مشهد حذف شود.
وي گفت: از دادستان مشهد درخواست مي كنم به عنوان مدعي العموم بررسي كند چگونه ملكي كه متعلق به دولت و تعاوني است به مالك شخصي واگذار شده است. دادستان نيز خواسته بود اين درخواست به صورت كتبي ارسال شود كه شهردار مشهد طي نامه هايي به دادستان و فرماندار مشهد خواستار پيگيري موضوع شد. به هر حال شهرداري تابع قانون است و قانون را اجرا خواهد كرد.

* قول فرماندار مشهد براي جلوگيري از تخريب
سرپرست فرمانداري مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به اينكه بوستان شمشاد عمر 20 ساله دارد و شهرداري مشهد اعلام كرده حاضر به پرداخت خسارت به مالك در صورت شكست در پرونده است، با همكاري دستگاه قضا و قاضي پرونده تمام تلاش خود را مي كنيم تا نهايي شدن وضعيت پرونده، موضوع تخريب پارك شمشاد به تعويق افتد.
حيدر خوش نيت افزود: با توجه به قدمت 20 ساله اين بوستان رايزنيهاي صورت گرفته با دستگاه قضا و قاضي پرونده، با حفظ حقوق ذي نفعان اين حكم به احتمال قوي به تعويق خواهد افتاد. اين اقدام با لحاظ حقوق مالك در كنار صيانت از فضاي سبز انجام خواهد شد.
شهرداري منطقه 10 با وسعتي در حدود دو هزار و 336 هكتار و جمعيت 300 هزار نفر در شمال غربي مشهد واقع است.
7505/1858