۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83153823
T T
۰ نفر
«شكار نهنگ»، بي توجهي ژاپن به انقراض گونه هاي دريايي

پكن - ايرنا - توكيو تصميم گرفته است شكار نهنگ ها را با هدف استفاده بيشتر و پايدارتر از منابع طبيعي و آبزيان از سر گيرد موضوعي كه انتقادهاي زيست محيطي زيادي از اين كشور به دنبال داشته است.

به گزارش ايرنا ژاپن معتقد است «كميسيون بين المللي شكار نهنگ» در سال ۱۹۸۶، براي حفظ اين گونه دريايي شكل گرفت و اكنون با گذشت بيش از 30 سال از آن تاريخ، «خطر انقراض» برطرف شده است و ديگر لزومي براي ماندن در اين كميسيون وجود ندارد.
تصميم ژاپن در اين زمينه در روزهاي پاياني سال 2018 ميلادي به اطلاع «كميسيون بين المللي شكار نهنگ» سازماني كه متعهد به حفاظت از نهنگ است رسيد و مورد انتقاد اين سازمان و كشورهاي ديگر قرار گرفت.
قرار است ژاپن پس از خروج از كميسيون بين المللي صيد نهنگ در 30 ژوئن 2019، تابستان همان سال اقدام به شكار تجاري نهنگ در آب هاي ارضي و منطقه اختصاصي اقتصادي اش كند.
شكار تجاري نهنگ در سال ۱۹۸۶ پس از اينكه بعضي از گونه‌هاي اين حيوان در خطر انقراض قرار گرفتند، از سوي اين كميسيون ممنوع اعلام شد به دنبال اين محدوديت ژاپن برنامه صيد تجاري نهنگ خود را به برنامه 'تحقيقاتي' تغيير داد برنامه اي كه پوششي براي تجارت گوشت نهنگ براي ژاپن بود و مورد انتقادهاي بسياري هم قرار گرفت.
كميسيون بين المللي شكار نهنگ كمي بعد از شكل گيري سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ در لندن شكل گرفت و ژاپن نيز 6 سال بعد به اين كميسيون پيوست.
هدف از شكل گيري اين سازمان ابتدا «مديريت شكار نهنگ» بود ولي بعدا با توجه به احتمال انقراض اين گونه دريايي، محافظت از نهنگ در راس فعاليت هاي ان قرار گرفت.
تجارت نهنگ براي توكيو از اهميت زيادي برخوردار است به همين دليل ژاپني ها سال هاي طولاني است كه به شكار نهنگ مي پردازند و اعتراضات جهاني هم نتوانسته است آنها را از اين كار باز دارد و هر از چند گاهي وقتي تقاضا براي گوشت اين حيوان كاهش مي يابد، صيد آن هم كمتر مي شود.
مسئولان شيلات ژاپن اعلام كرده اند اين كشور سالانه هزاران تن گوشت نهنگ را در قالب برنامه هاي «صيد تحقيقاتي» خود وارد بازار مي كند كه عمدتا توسط قديمي ترها به عنوان غذايي سنتي خريداري مي شود اما منتقدان بر اين باورند كه صنعت صيد نهنگ نمي تواند پايدار باقي بماند، چرا كه جوانان ژاپني ها از گوشت نهنگ به عنوان غذا ياد نمي كنند.
بررسي هاي زيست محيطي صورت گرفته نشان مي دهد همه ساله به رغم منع شكار اين حيوان، ژاپني ها به كشتار نهنگ ها در قطب جنوب مي پردازند كه البته توكيو قول داده است از سال آينده ديگر به سراغ شكار نهنگ ها در اين مناطق نخواهد رفت.
آنها اين كشتار سالانه نهنگ ها در قطب جنوب را با توجيه تحقيقات علمي انجام مي دهند و سازمان شيلات ژاپن مي گويد شكار نهنگ ها براي مطالعه درباره رفتار نهنگ ها و زيست شناسي لازم است.
با اين وصف اين توجيهات نتوانسته است مانع انتقادهاي ديگر كشورهاي جهان از توكيو شود در همين راستا كشورهاي اتحاديه اروپا برنامه كشتار سالانه نهنگ ها در قطب جنوب به وسيله ژاپن را محكوم كرده اند.
منتقدان كشتار نهنگ ها به وسيله ژاپن مي گويند چنين تحقيق مرگباري غير ضروري است و پوششي براي استفاده تجاري از نهنگ (مثل استفاده از گوشت و روغن نهنگ) است.
در كنار اتحاديه اروپا كشورهاي آرژانتين، برزيل، شيلي، كاستاريكا، جمهوري دومنيكن، اكوادور، مكزيك، نيوزيلند، پاناما، پرو و ​​اروگوئه نيز نامه اعتراض آميزي در اين باره امضا كرده اند.
وزارت امور خارجه و وزير محيط زيست استراليا هم از اين تصميم ژاپن انتقاد كرده‌اند در بيانيه مشترك اين دو وزارتخانه آمده است استراليا كاملا مخالف هرگونه شكار تجاري و شكار 'به اصطلاح علمي' نهنگ است.
كانادا و ايسلند نيز در سال هاي 1982 و 1992 از اين كميسيون خارج شدند اما، ايسلند بار ديگر در سال 2003 به كميسيون پيوست.
منع شكار نهنگ براي مصارف تجاري (IWC) توافقي است كه ژاپن آن را امضا كرده است اما يك معافيت در اين توافقنامه وجود دارد و آن اين است كه نهنگ ها به خاطر تحقيقات علمي كشته شوند همين موضوع دست توكيو را باز گذاشته است كه به شكار بي رويه اين آبزي ادامه دهد.
دادگاه بين المللي سازمان ملل چهار سال قبل به توكيو دستور داد تا به شكار برنامه ريزي شده نهنگ در آبهاي قطب جنوب پايان دهد و افزود چنين كاري با هيچ استاندارد پژوهشي همخواني ندارد و اصلا قابل قبول نيست.
اعتراضات در سال هاي 2014 و 2015 مثمر ثمر واقع شد و شكار نهنگ ها از سوي توكيو متوقف شد ولي حالا بار ديگر بدون توجه به اين اعتراضات اين كشور اعلام كرده است اين صيدها را از سر مي گيرد پيش بيني مي شود اختلاف بين ژاپن با كشورهاي ديگر در اين زمينه در سال 2019 ميلادي به اوج خواهد رسيد و سررشته مناقشاتي تازه خواهد بود.
به هر صورت شكار نهنگ، دلفين و بسياري از آبزيان ديگر از سوي ژاپن هميشه باعث شده است تا انتقادهاي بين المللي متوجه اين كشور شود اما توكيو نيز هر بار با بهانه كردن برنامه هاي تحقيقاتي كوشيده است از اين مناقشات دوري كند و براي خود توجيهاتي داشته باشد.
براي نمونه مي توان به شهر تايجي ژاپن اشاره كرد كه جمعيت زيادي ندارد ولي به عنوان يكي از بزرگترين صيد كنندگان دلفين، به انتقادهاي بين المللي و كميسيون بين المللي شكار نهنگ وقعي نمي نهد اين شهر از سال 1970 ميلادي اين برنامه صيد را در دستور كار خود داشته است.
نگران كننده تر اينكه در كل شكار نهنگ و دلفين در ژاپن ممنوع شده است ولي اين كشور همچنان به شكار اين جانوران ادامه مي دهد آنها معتقد هستند كه شكار نهنگ و دلفين را به منظور انجام پژوهش هاي لازم در رابطه با اين جانوران دريايي انجام مي دهند.
هدف فعاليت هاي ژاپن در شكار اين جانوران معلوم نيست بسياري بر اين باورند كه شايد صيد اين جانورها بيشتر براي فعاليت هاي تجاري صورت مي گيرد گرچه آنها معتقد هستند اين شكار جزيي از فرهنگ و آداب رسوم ژاپني ها است.
آمارهاي نگران كننده اي كه از شكار بي رويه اين حيوانات از سوي سوداگران در ژاپن منتشر مي شود نشان مي دهد در برخي سال ها شمار نهنگ ها و دلفين هايي كه صيد شده اند به بيش از يك تا 2 هزار عدد مي رسد.
مستندهايي نيز درباره صيد نهنگ در ژاپن تهيه و در جهان منتشر شده است كه خشم عمومي مردم را از اين اقدام به دنبال داشته است با اين حال اين مستندها اگرچه مانع ممنوعيت اين كار نشده است اما تداد شكارها را كاهش داده است.
آساق**231**1904**